سنای آمریکا با وصف ترکیب اکثریت جمهوری خواه، با تصویب سه قطعنامه به ممانعت فروش سلاح به عربستان، امارات متحده عربی و اردن رای داد.
کد خبر: ۷۵۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 21 June 2019

 

سنای آمریکا با وصف ترکیب اکثریت جمهوری خواه، با تصویب سه قطعنامه به ممانعت فروش سلاح به عربستان، امارات متحده عربی و اردن رای داد.

 

مایک پمپو وزیر امور خارجه امریکا نیز در هنگام اعلام وضعیت اضطراری برای توجیه فروش این حجم عظیم از تسلیحات به عربستان، تهدیدات ایران را مطرح کرد.

سعودی‌ها اخیراً با تعداد متنوعی از حملات حوثی‌ها روبه‌رو بوده‌اند. اما سنای امریکا نشان داد که بخاطر ملاحظات انسانی ناگزیر از لغو این معامله عظیم تسلیحاتی است.

باب مندز سناتور نیوجرسی در کمیته روابط خارجی سنا در طرفداری از این طرح گفت: جنگ یمن یکی از دلایل اصلی مخالفت من با فروش سلاح به عربستان است. همه ما می‌دانیم که این سلاح‌ها هزاران غیرنظامی، بیماران در بیمارستان‌ها و کودکان در اتوبوس‌های مدارس یمن را کشتند. همه می‌دانیم که درگیری در یمن هزاران غیرنظامی را کشته و میلیون‌ها نفر را در معرض قحطی قرار داده است.

مندز وضعیت انسانی یمن را "یک فاجعه اخلاقی غیر قابل باور" نامید.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک امریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت به اهداف سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

در این تجاوز نظامی به فقیرترین کشور عربی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی از جمله ۸۵ هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر این کودکان براثر گرسنگی و قحطی ناشی از این جنگ تحمیلی از سوی ائتلاف جان باخته‌اند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌رو کرده است، به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

منبع: ايرنا
برچسب ها: عربستان سعودی ، یمن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار