وزیر خارجه قطر فاش کرد بیانیه اجلاس سران عرب در مکه با توافق همه نبود و پیشنهاد ایران درباره امضای توافق عدم تعرض، اصلا بررسی نشد اما این طرح شایسته پاسخ است.
کد خبر: ۷۵۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ 03 June 2019

 قطر: بیانیه اجلاس مکه با توافق نبود؛ پیشنهاد «عدم تعرض» ایران شایسته پاسخ است

 

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر دو روز پس از برگزاری اجلاس‌های مکه، فاش کرد در خصوص بیانیه‌های آن اختلاف‌نظر وجود داشت.

این مقام قطری با اشاره به دودستگی در خصوص بیانیه‌ اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری گفت، «تصور مشترک عربی درباره ایران وجود ندارد».

محمد آل ثانی در مصاحبه با شبکه «روسیا‌الیوم» که مشروح آن قرار است بزودی منتشر شود، گفت: «طرح عدم تجاوز که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را اعلام کرد مستحق توجه، بررسی و پاسخ است و اینکه نگرانی‌هایی که از جانب ایران وجود دارد مشخص و به طور مستقیم با تهران حل‌وفصل شود».

محمد آل ثانی خبر داد که این پیشنهاد اصلاً در اجلاس فوق‌العاده سران شورای همکاری خلیج‌فارس در مکه بررسی نشد.

وزیر خارجه ایران پنجم خرداد ۱۳۹۸ در جریان سفر به عراق و در کنفرانس خبری با همتای عراقی اعلام کرد، ایران خواستار روابط متوازن با همسایگان خود است و برای همین پیشنهاد می‌کند که توافقنامه عدم تجاوز امضا شود.

وزیر خارجه قطر افزود، دو اجلاس مکه «مسائل مهم منطقه از جمله فلسطین، جنگ در لیبی و یمن را نادیده گرفت... تمایل داشتیم اساس گفت‌وگو برای کاهش تنش با ایران [در این اجلاس] بنا نهاده می‌شد»... «بیانیه دو اجلاس سران عرب و سران خلیج [فارس] از پیش آماده شده بود و درباره آن مشورتی نشد».

عربستان سعودی، پنجشنبه و جمعه (نهم و دهم خرداد) میزان سه اجلاس سران بود. اجلاس سران اسلامی شامگاه جمعه (بامداد شنبه) برگزار شد و ریاض در کنار این، دو اجلاس خارج نوبت سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس نیز (سحرگاه جمعه) برگزار کرد و در خلال و بیانیه پایانی آن، ایران را بشدت مورد هجمه قرار داد. 

خرید اس۴۰۰ از روسیه

وزیر خارجه قطر درباره روابط با روسیه نیز تصریح کرد که خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ به ارزیابی فنی بستگی دارد و تصمیم سیاسی پس از بررسی تمامی شروط فنی اتخاذ خواهد شد.

وی افزود که قطر پیش از این به برنامه‌های آمریکایی و فرانسوی متکی بود و در حال حاضر نیز به تنوع بخشیدن به برنامه‌های تسلیحاتی خود ادامه خواهد داد.

تنش بین دوحه و سودان وجود ندارد

آل ثانی درباره روابط بین قطر و سودان نیز گفت که «همکاری نظامی بین دو کشور وجود دارد و روابط دو کشور خوب است».

وی افزود که قطر با سودان روابط نظامی و غیرنظامی دارد و سفارت قطر در خارطوم نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آل ثانی به وجود تماس‌هایی بین نیروهای قطری و شورای نظامی و نیز پروژه‌های مشترک بین ارتش قطر و همتای سودانی آن اشاره کرد و درباره فراخوانی «فتح‌الرحمن علی محمد» سفیر سودان از دوحه نیز تأکید کرد که «سفیر بر اساس اعلام قبلی به مرخصی رفته است اما به نظر می‌رسد تحولاتی در سودان رخ داد که پس از آن خارطوم اعلام کرد که سفیر این کشور را برای چندین ساعت فراخوانده است که در این باره نیز ما منتظر توضیح دولت سودان هستیم».

آل ثانی در پاسخ به این سوال که آیا وجود فشارهای سعودی و اماراتی بر سودان برای کناره‌گیری از قطر صحت دارد؟ گفت: «تماس‌های ما با خارطوم ادامه دارد اما به سطح عالی نرسیده و در صورت وجود نقشه راه و نتایج روشن درباره گفت‌وگوی ملی سودان، تماس‌های ما نیز در زمان مناسب به سطح عالی خواهد رسید».

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار