نماینده مردم ماکو، شوط، چالدران و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مطالبات مردم آذربایجان‌غربی این است که با تخصیص اعتبارات، مطالعات برای اجرای خط راه‌آهن جلفا به بازرگان در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر: ۷۴۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 21 May 2019
درخواست تخصیص اعتبار برای انجام مطالعات خط راه‌آهن جلفا به بازرگان

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، عین‌الله شریف‌پور امروز در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور در فرودگاه ماکو برگزار شد اظهار کرد: آذربایجان‌غربی از نظر منابع انسانی فراوان، آب، خاک، اقلیم متفاوت و وجود عشایر تولیدمحور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده که مهم‌تر از این ویژگی‌ها، هم‌زیستی مسالت‌آمیز اقوام و مذاهب مختلف در این استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از موفقیت‌های دولت تدبیر و امید انتخاب وزیران مردمی بوده که این موضوع مهم‌ترین رمز موفقیت دولت است، افزود: یکی از مطالبات مردم آذربایجان‌غربی این است که با تخصیص اعتبارات، مطالعات برای اجرای خط راه‌آهن جلفا به بازرگان در دستور کار قرار بگیرد.

وحدت و یکپارچگی دسیسه‌های دشمنان را خنثی کرد

در ادامه استاندار آذربایجان غربی گفت: در شرایط حساس کنونی که دشمنان نظام با عهدشکنی بر تعهدات قانونی و جهانی سودای تضعیف اقتدار این نظام را در سر دارند و با وضع تحریم‌های ظالمانه اعتقاد راسخ مردم قدرشناس میهن به آرمان‌های نظام را نشانه گرفته‌اند، وحدت و یکپارچگی ملی توانسته دسیسه‌های دشمنان را خنثی سازد.

وی افزود: پس باید عنایت ویژه ریاست جمهور به آذربایجان‌غربی تشکر کرده و انتخاب دوباره این استان در کمتر از شش ماه برای سفر که به‌طور قطع موجبات خیر و برکت برای این خطه از ایران سرافراز را به‌همراه داشته و دارد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: در دولت تدبیر و امید تا به امروز به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان انجام‌گرفته که در نوع خود بی‌نظیر است و اقدامات درخور شایسته دولت به‌ویژه در یک سال اخیر از رشد اقتصادی گرفته تا رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و اشتغال‌زایی برای ۳۸ هزار نفر بیانگر آهنگ رو به رشد توسعه و پیشرفت در این سرزمین است.

وی بیان کرد:  بستر توسعه شکل‌گرفته در استان در ادامه سیاست‌های توسعه متوازن و عادلانه‌ای است که از ۲ سال قبل در استان اجرایی شده است.

شهریاری خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌غربی به جهت موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و بهره‌مندی از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بازارچه‌ها و پایانه های مرزی توانایی آن را دارد تا در شرایط ظالمانه تحریم بتواند، گره‌گشایی مطمئن برای عبور از گذرگاه‌های سخت اقتصادی و تحریمی باشد.

وی افزود: امروز که دریاچه نیلگون ارومیه به لطف و عنایت باری‌تعالی و اقدامات دولت در حوزه تثبیت و احیا از حال‌وروزی مساعد برخوردار است شایسته است که از همراهی و مشارکت مردم در این امر و توجه ویژه حضرت‌عالی و هیأت محترم دولت قدردانی کرد و مردم فهیم استان امروز مصمم‌تر از هر دوره‌ای در مسیر احیای کامل این دریاچه با برنامه‌های دولت هم‌صدا و همراه هستند.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: به استحضار می رسانم در سال گذشته میزان صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نسبت به سال 96 با 160 درصد افزایش از 460 میلیون دلار به یک میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش‌یافته است.

وی اظهار کرد: در سایه اقدامات و تدابیر صورت گرفته آذربایجان‌غربی در سال گذشته توانسته است با برنامه‌ریزی انجام‌شده 117 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به‌صورت مستقیم جذب کرده و در جایگاه سوم کشوری قرار گیرد، همچنین در سال 97،  2500 میلیارد تومان نیز درخواست سرمایه‌گذاری داخلی در استان داشته که از این میزان، 500 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

شهریاری تصریح کرد: در سال جاری نیز به لحاظ ارتقاء شاخص های فضای کسب و کار استان و تدوین برنامه های توسعه ای توسط دستگاه های اجرایی متقاضی برای سرمایه گذاری در استان با اشتغال خوبی مواجه شده است به طوری که 2300 میلیارد تومان پروژه برای کلنگ زنی آماده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال با هماهنگی هایی که در منطقه آزاد ماکو انجام گرفته سرمایه گذاری ها پنج هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: خوشبختانه اقداماتی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای هاب کردن استان جهت نهاده های دامی شروع شده است و با تخصیص ارز مناسب، ما می توانیم نیازهای پنج استان را تامین کنیم که با هماهنگی های انجام گرفته با وزارت جهاد کشاورزی بزودی این موضوع عملیاتی خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در ارزیابی طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار رتبه دوم را در بین استان‌های سراسر کشور به خود اختصاص داده و در جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی صاحب رتبه برتر کشور شده است.

وی بیان کرد: در حوزه برنامه‌ریزی نیز اولین دستور بنده پس از تصدی مسئولیت در استان برای تدوین سریع اما کارشناسانه، سند آمایش توسعه استان بوده که این سند جامع و لازم برای توسعه، در حال اتمام و آماده برای بهره‌برداری است.

شهریاری گفت: در تائید نگاه ویژه دولت به این استان باید گفت که در جریان سفر نخست ریاست جمهور در دور دوم دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان‌غربی ۲ هزار و 5۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که به لطف خداوند متعال و حمایت‌های دولت با وجود همه فشارها و مشکلات امروز نیز به دست ریاست جمهوری، ۲۷ پروژه بااعتباری بالغ‌بر 5 هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان افتتاح شد.

وی افزود: بهره‌برداری از سد کرم آباد پلدشت با اعتباری بالغ‌بر 2200 میلیارد تومان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آب‌ و خاک در کشور و نیز افتتاح ده‌ها پروژه شاخص بیانگر به حرکت درآمدن قطار توسعه در استانی است که سال‌ها از رنج محرومیت در عذاب بوده است.

شهریاری اظهار کرد: بازرگان به عنوان مهم ترین مرز زمینی و پایانه صادرات و واردات کشور متاسفانه از کمترین امکانات زیرساختی در زمینه حمل و نقل و جاده های مواصلاتی برخوردار است.خوشبختانه امروز کلنگ قطعه سوم آزادراه بازرگان به مرند با دستور جنابعالی توسط وزیر محترم راه انجام خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: به دلیل طولی بودن استان و نبود جاده های مواصلاتی مناسب که سبب شده و ارتباطات اقتصادی و تجاری و خدماتی شهرستان های تابعه از مرکز استان قطع گردد عملا از ارزش افزوده بخش های اقتصادی استان بی نصیب می شود و این موضوع یکی از دلایل پایین آمدن شاخص های اقتصادی شده است.

وی افزود: بنابراین استدعا داریم دستور فرمایید اعتبارات لازم برای تکمیل بزرگراه کریدور شمال به جنوب استان تامین شود.

شهریاری تاکید کرد: برای تداوم پیشرفت و توسعه استان خواهشمند است دولت دستورات لازم را نسبت به تصویب  تخصیص آب موردنیاز برای توسعه گلخانه‌ها در حوزه دریاچه ارومیه که می‌تواند سبب تشویق و تحریک سرمایه‌گذاران این حوزه شود صورت دهد.

وی افزود: علاوه بر آن درخواست تعدیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه سد کرم آباد شهرستان پلدشت و اختصاص تسهیلات لازم از محل صندوق توسعه ملی جهت توسعه دامداری های صنعتی در استان با احداث ۳۰ واحد 1000 تا 2000 رأسی و به بالاتر از سایر مطالبات است.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: توجه و تمرکز دولت محترم بر قابلیت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مواصلاتی موجود در استان به عنوان هاب لجستیک شمال غرب با توجه به هم‌مرزی با سه کشور همسایه برای مواجه با تحریم‌های ظالمانه که می‌طلبد بسترهای لازم در حوزه حمل‌ونقل، گمرکات و سایر موارد مرتبط به‌صورت ویژه در استان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: از دولت خواهشمند است دستور صدور مجوز تردد خودروهای منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو به مرکز استان در راستای تشویق سرمایه گذاران و همچنین در پاسخ به مطالبات ساکنین مناطق مرزی را فراهم کند.

شهریاری گفت: با توجه به شرایط ایجاد تحریم های ظالمانه و موقعیت بی نظیر استان، وجود گمرکات و پایانه های مرزی در حوزه مبادلات مرزی و با داشتن بیش از 4500 کارت پیله وری ، 139 هزار کارت الکترونیک مرزی یکی از ظرفیت های خوب منطقه برای تامین قطعات خودرو، تجهیزات و مواد اولیه واحدهای تولیدی و تجهیزات پزشکی و دارویی کشور است بنابراین برای استفاده از این ظرفیت بی نظیر خواهشمند است موافقت و دستور فرمایید سقف مبادلات مرزی پیله وری از یکصد میلیون دلار به پانصد میلیون دلار افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار