وزیر امور خارجه روسیه گفت، در دیدار با "پامپئو" سعی دارد دریابد آمریکا چگونه می‌خواهد از بحران کنونی پیرامون برجام که به‌خاطر تصمیم یک‌جانبه واشنگتن در خروج از توافق هسته‌ای بوجود آمده، خارج شود و در این‌باره مذاکرات شفافی خواهیم داشت.
کد خبر: ۷۴۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 14 May 2019

 لاوروف: گفت‌وگوی شفافی با پامپئو درباره ایران خواهم داشت/ ایران باید بتواند نفت خود را در بازار جهانی بفروشد

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که قصد دارد در دیدار با "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا (روز سه‌شنبه در سوچی) دریابد واشنگتن چگونه قصد دارد از بحران کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران که به‌خاطر تصمیم یکجانبه آنها بوجود آمده، خارج شود.

لاوروف شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با "وانگ ایی" همتای چینی خود گفت: «من می‌دانم که روز دوشنبه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس به همراه "فدریکا موگرینی" مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی داشتند. و می‌دانم که پامپئو هم با لغو سفرش به مسکو، به جمع آنها پیوست. من امیدوارم که شرکای اروپایی به مفاد قطعنامه شورای امنیت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تایید قرار داده، پایبند بمانند. البته تردیدی ندارم که آنها در خلاف این جهت گیری تحت فشار زیادی از سوی طرف آمریکایی قرار دارند. درجریان مذاکرات سوچی ما قصد داریم دریابیم که آمریکایی‌ها قصد دارند چگونه از این بحران که تصمیم یکجانبه آمریکا (درباره خروج از برجام) بوجود آورده، خارج شوند. امیدوارم که مذاکرات شفافی در این زمینه با همتای آمریکایی داشته باشیم.»

برخلاف روسیه، اروپایی‌ها به وعده‌های خود به ایران براساس برجام عمل نکرده‌اند

وی با تاکید بر اینکه روسیه تمامی تعهدات خویش بر اساس توافقنامه هسته‌ای را اجرا می‌کند، افزود: «در واقع ما در حال تحقق برنامه‌های مورد توافق در چارچوب برجام هستیم، طرح تغییر کاربری تاسیسات هسته‌ای "فردو" برای تولید ایزوتوپ‌های باثبات در حال اجراست. ولی سایر شرکت‌کنندگان در برجام، هنوز آنچه که به تهران وعده داده‌اند را عمل نکرده‌اند.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مکانیزم مالی «اینستکس» که از سوی اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری-اقتصادی با ایران در نظر گرفته شده، اعلام شده، ولی هنوز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

راه دیگری به‌جز اجرای تعهدات از سوی همه طرفین شرکت کننده در برجام وجود ندارد

لاوروف گفت: «ضمن اینکه آنطور که همتایان اروپایی به ما گفته‌اند، این مکانیزم اگر راه اندازی شود هم فعلا تنها برای ارسال کالاهایی که جنبه انسان دوستانه دارند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اصلاً آن چیزی نیست که مقامات ایران بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام، روی آن حساب کرده‌اند‌ و از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم مورد تایید قرار گرفته است. در حالیکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  و قطعنامه مربوط به آن از سوی شورای امنیت، از لحاظ اجرایی التزام آور بوده و تضمین کرده که طرف ایرانی بتواند نفت خود را در بازارهای جهانی بفروشد.»

لاوروف افزود: «به همین دلیل روسیه خواستار آن بوده، هست و خواهد بود تا دیگر شرکت کنندگان در توافق هسته‌ای، به‌خصوص کشورهای اروپایی هم به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه عمل کنند. مسئله بسیار ساده است: راه دیگری جز این وجود ندارد.»

 

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که در مذاکرات با همتای چینی خود، دو طرف بر غیرقانونی و غیرقابل قبول بودن تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران تاکید کرده و اعلام کردند که مقامات مسکو و پکن با جدیت بر این عقیده هستند که توافقنامه هسته‌ای با ایران که از سوی شورای امنیت هم حمایت شده، باید حفظ گردد و دو کشور به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهند داد.   

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار