کد خبر: ۷۴۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ 14 May 2019

تابناک ایلام ::دو روزپیش خبر مبهمی در خصوص حمله به تعدادی نفتکش در بندره فجیره  در امارات متحده عربی در کشور خبر ساز شد .

فجیره بندری استراتژیک ومهم در دریای عمان است که بیش از 75درصد نفت امارت متحده عربی از این بندر صادر می شود.بدنبال طرح مباحثی پیرامون مخاطرات ناشی از بسته شدن تنگه هرمز ، از سالها پیش اماراتی توانستند با هزینه های فراوان واز طریق احداث انبارها و خطوط لوله چند صد کیلومتری، تنگه هرمز را دور زده وبخش اعظم صادرات نفت خام آنها بدون عبور از تنگه هرمز از طریق این بندر صورت گیرد.

دو روز پیش شبکه المیادین ،یکی از شبکه های نزدیک به ایران وسوریه با انتشار خبری بدون منبع از وقوع انفجارهای پی درپی در این بندر ووقوع آتش سوزی در ده نفتکش اماراتی  خبرداد. خبری که به زودی در فضای مجازی جهان بازنشر شد .

با تکذیب رسمی دولت امارات ، گمان می رفت که ماجرا در حد یک خبر بی بنیاد و کذب بود و تمام شده است اما ساعاتی بعد، امارات و عربستان حمله به چهار نفتکش خود در محدوده "آب های منطقه انحصاری اقتصادی" فجیره را تایید کردند.

با این وصف، مشخص شد که خبر ابتدایی المیادین، هم درست بوده و هم غلط: ظاهراً اصل حمله درست، ولی محل حمله و تعداد کشتی ها نادرست بوده است.

آن طور که خود اماراتی ها و سعودی ها گفته اند، حملات در بندر نبوده بلکه در آب های محدوده "انحصاری اقتصادی" بوده اند. طبق تعریف، آب های محدوده انحصاری اقتصادی از 44 کیلومتر بعد از ساحل آغاز می شود. بنابراین، این ماجرا دستکم 44 کیلومتر دورتر از بندر رخ داده است. از نظر زمانی هم حادثه از فاصله زمانی تاریکی اول صبح تا طلوع آفتاب اتفاق افتاده است.

در این سو هرچند این خبر در فضای رسانه ای ومجازی کشورتحلیل های متفاوتی را به دنبال داشت ،اما سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنشی منطقی  ،حوادث روز یکشنبه 22 اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. 

وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

این واکنش وزارت امور خارجه را می توان منطقی ترین و درست ترین واکنش به این خبر کاملا مبهم وبودار تلقی کرد ،واکنشی که در بردارنده نظر رسمی دولت ایران به اتفاقی خرابکارانه است که دامنه ابهامات موجود درآن  از وجود پشت پرده های احتمالی وهدفمند خبر می دهد.

 بروز این حادثه آن هم در نقطه حساس و پر حرف وحدیث خلیج فارس بعنوان معبر بخش اعظمی از انرژی جهان و همچنین برخی واکنش ها و اظهار نظر های ازسوی مقامات رسمی وغیر رسمی کشور در قالب توییت ویا گفتگو در فضای رسانه ای ومجازی حاوی نکات مهمی به شرح زیر است :

اول اگر وقوع این انفجارها سناریویی از پیش طراحی شده از سوی حامیان جنگ افروزی در منطقه وکشانیدن دولت آمریکا به یک جنگ منطقه ای نباشد ،حاوی این پیام مهم است که اگر شاهراه خلیج فارس نتواند تامین کننده امنیت و  اقتصاد کشور بزرگی همچون ایران  باشد ،امنیت  شکننده آن می تواند اقتصاد وامنیت دیگر کشورها را نیز دستخوش مخاطراتی نماید.

دوم -سابقه دشمنی های برخی کشورهای منطقه خلیج فارس همچون عربستان سعودی ،امارات وبحرین بر کسی پوشیده نیست ،تلاش های آشکار و پنهان این شیخ نشینان باهمدستی رژیم صهیونیستی در راستای ضربه وارد کردن به منافع جمهوری اسلامی و دیپلماسی مخرب آنها در کشانیدن ایالات متحده به تشدید دشمنی ها با نظام جمهوری اسلامی می تواند شائبه ساختگی بودن این اتفاق و استفاده ابزاری از آن درراستای تشویق ترامپ به حمله نظامی به کشور را پررنگتر نماید.

سوم -از زمان  آغاز درگیری های یمن؛حکام  سعودی تمامی تلاش های خود را براثبات ایرانی بودن   تجهیزات  نظامی حوثی ها   وانتساب موشک های شلیک شده از سوی این گروه به حمهوری اسلامی متمرکز نمود .از هر ابزاری در راستای اقناع افکار عمومی جهان دائر بر تهدیدات روز افزون  انصارالله یمن به کمک ایران فروگذار نکرده است .اجرای شوآف آذر ماه 96نیکلی هیلی سفیر ایالات متحده همراه  با نمایش بقایای موشکی که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند وطرح اتهام نقض معاهدات بین المللی از این دست اقدامات بود.

اقدامات مذبوحانه ای در راستای گنجانیدن موضوع موشک های ایران وجریان مقاومت تحت عنوان نفوذ منطقه ای در مذاکرات آتی که بعدها به دامن زدن این دو مساله بعنوان تهدیدات منطقه ای جمهوری اسلامی منجر ونهایتا پس از خروج آمریکا از برجام ،بعنوان پیش شرط مذاکرات آمریکا با ایران از آنها یاد شد.لذا انفجارهای اخیر در بندر فجیره را می توان تداوم این تلاش ها بمنظور اثبات ادعای تهدیدات بین المللی ایران از طریق بکارگیری نیروهای نیابتی یمنی و تبدیل آن به چالشی بین المللی قلمداد می شود.

چهارم - تلاش های ایالات متحده آمریکا بمنظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران وهمراهی خصمانه عربستان سعودی وامارات متحده از طریق تعهد جبران کاهش سهم نفتی  ایران از بازار های بین المللی و همچنین واکنش مسئولین جمهوری اسلامی مبنی بر " اگر نفت ایران صادر نشود،هیچ نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد" تشدید درگیری لفظی آمریکا با ایران و همزمانی آن  با استقرار چند ناو آمریکایی در خلیج فارس ،امیدها در خصوص آغاز یک درگیری نظامی بین ایران وآمریکا را در برخی کشورهای منطقه زنده کرد و این انفجارها می تواند تلاشی برای تحقق این آرزوی دشمنان منطقه ای ایران تحلیل وتفسیر شود.

پنجم اینکه هر فردی از جایگاه شخصی وزاویه دید  خود می تواند به حادثه  فجیره ویا هر حادثه  دیگری نگریسته وبراساس نگاه خود مباحثی را نیز پیرامون این موضوع مطرح نماید .اما تعمیم این نظر به کلیت دولت ویا نظام جمهوری اسلامی از طریق طرح موضوعاتی همچون دست داشتن گروههای مقاومت مورد حمایت نظام ، موضوعی است که بصورت مستقیم با امنیت ملی کشور در ارتباط است و  بایستی مورد اهتمام این دست افراد قرار گیرد .

صرفنظر از اینکه انفجارهای فجیره سناریوی کشورهای متخاصم در راستای روشن نمودن آتش درگیری های منطقه ای  باشد یا خیر !بدلیل تعدد کانون های سیاستگذاری خارجی و مراکز رسمی وغیر رسمی مداخله گر در امور دیپلماسی ،عدم زمان شناسی از سوی برخی شخصیتهای سیاسی ومذهبی در کنترل زبان از طریق طرح دیدگاهای منافی با آداب دیپلماتیک می تواند زمینه ساز تحقق اهداف مخرب دشمنان  و شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه ملتهب خاورمیانه باشد.

به هرحال دستگاه دیپلماسی کشور با بهره گیری از فن دیپلماتیک ودرک صحیحی از شرایط می داند چگونه در این بازی شطرنج مهره های خود را به حرکت درآورد ،اما بیان دیدگاهی غیر علمی و نشات گرفته از احساسات می تواند تمرکز بازیگران عرصه دیپلماسی را به هم ریخته و مقدمات کیش ومات نمودن کشور در این صحنه نبرد را فراهم آورد.

واکنش به این اتفاق خواه اینکه این حرکت تیری غیبی در راستای تادیب دشمنان منطقه ای وحهانی کشور قلمداد  ویا اینکه دستانی درراستای شعله ور نمودن آتش حنگ در منطقه این سناریو را طراحی کرده باشند، باید واکنشی توام با تعقل ،درایت وزمان شناسی باشد ،واکنشی که در یکایک  حروف و جملات به کاربرده در آن، امنیت ملی کشور نمود داشته باشد.

بی شک با وجود سابقه تاثیر پذیری تیمهای حقیقت یاب بین المللی در برهه های مختلف؛ از گزارشات حقوق بشری گرفته تا جنگ هشت ساله ایران وعراق وهمچنین استفاده گروههای تروریستی از گازهای سمی بر علیه مردم بی دفاع سوریه ،نباید انتظار داشت که در نتیجه این بررسی ها نوک پیکان اتهامات به سوی ایران ومحور مقاومت نشان نرود.

ازاینرو انتظار می رود مسئولین اجرایی وشخصیت های سیاسی و اجرایی کشور با ملحوظ دانستن حقیقت اتحاد محور عبری ،عربی وحنگ طلبان کاح سفید و تلاش نهان وپنهان گروه" ب" بمنظور  کشانیدن پای آمریکا به جنگی منطقه ای در راستای منکوب نمودن نظام جمهوری اسلامی ،دربیان دیدگاههای خود، منافع ملی والزامات امنیت ملی کشور را در نظر بگیرند ،چه بسا اینکه در اعلام نتیجه تحقبقات بین المللی انفجارات فجیره  همین اظهار نظرهای شتاب زده و توییت های احساسی برای  اثبات نقش ایران در بروز این خرابکاری ها ملاک عمل قرار گیرد.

بی شک تداوم این اظهار نظرهای داخلی  نشات گرفته از ذوق زدگی و جو زدگی می تواند بعنوان مکمل اتهام زنی ها از سوی کشورهای منطقه ونظام سلطه تلقی و مسیر را برای آسیب زدن به امنیت ملی کشور فراهم آورد ،غضنفرهایی که ملت بزرگ ایران سالهاست تاوان ندانم کاری ها ، اقدامات نسنجیده ،احساسی و مغایر با حقوق بین المللی آنان را  به شکل حمله به مراکز دیپلماتیک دیگر کشورها را داده است،اینک نیز دانسته ویا نادانسته با گرا دادن به دشمن مسیر رسیدن دشمن به اهدافشان را هموار می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار