کد خبر: ۷۴۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 13 May 2019

تابناک / فوتبال ما نیاز به مدیری مانند صفایی فراهانی دارد که قاطع باشد.

 
 
محمد فنایی
 

تهران (پانا) – داور ایرانی فینال جام جهانی 1994 وضع به وجود آمده در ورزشگاه‌ها و هجمه‌‌هایی را که به داوران می‌شود، موضوعی ریشه‌ای می‌داند و معتقد است فوتبال ایران نیازمند یک انقلاب و حضور مدیری مانند محسن صفایی فراهانی است.

 

محمد فنایی در گفت‌وگو با پانا درباره ماجرای اخیر داوری در لیگ‌های فوتبال ایران و هجمه‌هایی که به داوران وارد شده است، گفت: موردی که در فوتبال ایران متاسفانه به وجود آمده، این است که همه به خودشان اجازه می‌دهند حرمت‌ها را بشکنند، توهین کنند و در این بین سیبل توهین‌ها هم داورهای ما شده‌اند. باید به حال این فوتبال تاسف خورد، این رفتارها عیب بزرگی است که فوتبال ایران پیدا کرده است و اگر ریشه‌یابی شود شاید بتوان ریشه این بداخلاقی‌ها را در جامعه پیدا کرد.

وی ادامه داد: وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد مدیر فوتبال ما برای حفظ جایگاه خودش دنبال مقصر می‌گردد و در این بین چه چیزی نزدیک‌تر از داور وجود دارد؟ یک مدیر از شرط‌بندی حرف می‌زند و یک عضو شورای شهر می‌گوید دست افرادی را که داور را کتک زده‌اند، می‌بوسد.

داور ایرانی فینال جام جهانی 1994 افزود: داور هم اشتباه داشته است و باز هم اشتباه خواهد داشت اما سوال من این است که آیا بازیکن و مربی اشتباه نمی‌کنند که انتظار دارند داوران بدون اشتباه باشند؟ مثلا همین پرسپولیس اگر بازیکنانش کمی بیشتر دقت می‌کردند زودتر قهرمانی‌اش مسجل می‌شد. یا استقلال وضعش بهتر از این بود. آیا همه می‌توانند اشتباه کنند اما وقتی داور اشتباه می‌کند باید سیبل انتقادات شود؟

فنایی درباره اصلاح وضعیت به وجود آمده گفت: همه ما مقصر به وجود آمدن این وضعیت هستیم و همه باید کمک کنیم تا این فضا درست شود. در این بین نقش رسانه‌ها بسیار پر رنگ است اما سوال من از این است که آیا رسانه‌ها نقش خودشان را در اصلاح وضع ایفا می‌کنند؟ چرا رسانه‌های ما پیگیری نمی‌کنند که علت فروش بیش از ظرفیت بلیت به تماشاگران چیست؟ چه عواملی دخیل هستند که بلیت بیشتر فروخته می شود و چه افرادی از فروش بیش از ظرفیت بلیت سود می‌برند. تماشاگر بیشتر از ظرفیت وارد ورزشگاه می‌شود و چند هزار نفر بلیت به دست پشت در ورزشگاه می‌مانند؟ رسانه ما هم در این ماجرا مقصر است. وقتی من به عنوان کارشناس داوری که هیچ سمت و سویی هم ندارم با رسانه مصاحبه می‌کنم اما خبرنگار در حرف‌هایم دخل و تصرف می‌کند و به سمتی سوق می‌دهد که رنگ مورد نظرش می‌خواهد، چه باید گفت؟

وی ادامه داد: نکته دیگر که باید بگویم این است که ما مرتب می‌گوییم داوری درست شود اما آیا به موازات داوری استادیوم‌های ما هم درست شده است؟ تماشاگر بلیت می‌خرد اما چون صندلی‌ها شماره ندارد 8 ساعت قبل از بازی مهم وارد ورزشگاه می‌شود، در گرما و سرما باید انتظار بکشد، امکانات بهداشتی مناسب هم که نداریم در نتیجه روی اعصابش فشار می‌آید و رو به پرخاشگری می‌آورد. به یک نکته توجه کنیم، چرا نباید میزبانی مسابقات بین‌المللی را در فوتبال به ما بدهند؟ یکی از مهم‌ترین عواملش همین جو ورزشگاه‌هاست، در مجامع آسیایی و بین المللی می‌گویند اینها در ورزشگاه‌هایشان به خودشان رحم نمی‌کنند چه برسد به ما.

پیشکسوت داوری ایران افزود: ما سال‌هاست لیگ برتر داریم اما نیامده‌ایم هزینه کنیم که تماشاگر متخلف شناسایی شود و نتواند به ورزشگاه بیاید. چرا ما نباید مانند همه دنیا از فوتبال لذت ببریم؟ همه دنیا از فوتبال لذت می‌برند غیر از ایران.

فنایی در ادامه در واکنش به اظهار نظر عضو شورای شهر رشت که هتاکان به داور دیدار داماش و نیروی زمینی را ستوده بود، گفت: آقای عضو شورای شهر برای آوردن رای آن حرف‌ها را زده است، او شخصیت گیلانی ندارد. در گیلان بزرگ‌مردان و شیر زنان بسیاری داشتیم و داریم که اصلا این فرهنگ‌شان نیست که بخواهند بگویند دستشان درد نکند داور را زدند. من قبول دارم که داور در بازی داماش و نیروی زمینی اشتباه داشت و اشتباهش هم باعث شد تا تیم داماش صعود نکند اما با چه متر و معیاری می‌گویند اشتباه عمدی بوده است و تماشاگر را تحریک می‌کنند که از این به بعد هم این رفتار تکرار شود.

وی ادامه داد: البته ضعف بزرگ در مسئولان فوتبال ماست که وقتی فردی در جایگاه نمایندگی مردم این حرف را می‌زند پیگیری نمی‌کنند که چرا و بر چه اساسی یک فرد با جایگاه مدیریتی این حرف را زده است. کمیته انضباطی و کمیته داوران ما اگر قوی باشد کسی به خودش حق نخواهد داد، این‌طور برخورد کند. فوتبال ایران مریض است، در انتخاب مدیران فوتبال ما دقت کافی نمی‌شود. افرادی که توانایی کار در فوتبال را دارند چون فضایی برای کار ندارند در حاشیه مانده‌اند و افرادی ضعیف مدیر فوتبال می‌شوند. ما نیازی به مدیری مانند صفایی فراهانی داریم که با قدرت مقابل ناهنجاری بیاستد.

داور ایرانی فینال جام جهانی 1994 افزود: بگذارید شفاف بگویم، فوتبال ایران نیاز به انقلاب دارد که ارکانش قدرت بالایی داشته باشند تا هیچ فرد سیاسی نتواند روی احکام صادر شده تاثیرگذار باشد. فوتبال ایران نیاز به مدیر باشگاهی دارد که خودش با بازیکن متخلف برخورد کند نه اینکه بگوید تیم به بازیکن احتیاج دارد پس از خیر برخورد با او بگذریم.

فنایی در پایان گفت: دلم برای فوتبال ایران می‌سوزد که به این روزگار دچار شده است اما اگر به من بگویند فردا مدیر بخشی از فوتبال شو قبول نخواهم کرد. ترجیح می‌دهم به اسکواش و بدمینتون بروم اما داخل این فوتبال نباشم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار