مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر اظهارات متناقضی در تقابل با ایران مطرح کرده اند. از یک سو، با ارسال ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن (سی‌وی‌ان-۷۲) به خاورمیانه، ایران را تهدید می کند و از طرفی دیگر ایران را دعوت به مذاکره می کنند. واشنگتن علی رغم پیگیری سیاست فشار حداکثری بر ایران، به نظر می رسد با یک سردرگمی جدی در سیاست خارجی خود در قبال ایران روبرو است.
کد خبر: ۷۴۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 09 May 2019

مقامات آمریکایی در چند هفته اخیر اظهارات متناقضی در تقابل با ایران مطرح کرده اند. از یک سو، با ارسال ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن (سی‌وی‌ان-۷۲) به خاورمیانه، ایران را تهدید می کند و از طرفی دیگر ایران را دعوت به مذاکره می کنند.

به گزارش تابناک، واشنگتن علی رغم پیگیری سیاست فشار حداکثری بر ایران، به نظر می رسد با یک سردرگمی جدی در سیاست خارجی خود در قبال ایران روبرو است.

از یک سو، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، چن روز پیش اعلام کرد که اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس هشدار مستقیمی برای ایران است و از سوی دیگر اعلام کرده به دنبال بازگرداندن ایران به میز مذاکره است.

در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که یکی از ضد ایرانی‌ترین مقام‌های دولت آمریکا است، در تازه‌ترین اظهارنظر علیه ایران مدعی شده که هدف از مواضع واشنگتن بازگرداندن تهران به میز مذاکره است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از ابتدای آغاز به کار خود در دولت آمریکا در حال ایراد اظهارات ضد ایرانی و یکی از مشوقان اصلی دونالد ترامپ برای خارج کردن این کشور از برجام و اعمال تحریم‌های علیه ایران بوده، بامداد امروز پنجشنبه از مواضع غیرقانونی دولت آمریکا دفاع کرد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «تا زمانی که سران رژیم ایران تصمیم به تغییر رفتار مخرب، احترام گذاشتن به حقوق مردم ایران و بازگشت به میز مذاکره نگیرند، ایالات متحده به فشار حداکثری خود ادامه خواهد داد».

چرا آمریکا به طور همزمان پیام جنگ و مذاکره برای ایران ارسال می کند!؟

ادعاهای بولتون در حالی مطرح شده که آمریکا علی‌رغم تعهد قبلی و امضای برجام، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی که حتی مخالفت متحدان اروپایی را هم به دنبال داشته، از این توافق بین‌المللی که مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفته، خارج شد.

از سوی دیگر، مایک پامپئو هم در کنفرانس خبری مشترک با جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس درباره تصمیم‌های جدید ایران در خصوص توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد.

وی گفت: «من گزارش‌ها [درباره کاهش تعهدات ایران ذیل برجام] را دیده‌ام؛ متن نامه [روحانی به سران کشورهای ۱+۴] را دیده‌ام. فکر می‌کنم که عامدانه مبهم نوشته شده است. باید منتظر بمانیم ببینم آنها عملاً چه اقدامی می‌کنند.»

پامپئو اضافه کرد: «ایرانی‌ها برای اینکه دنیا را وادار کنند که سریعاً کاری انجام دهند، بیانیه‌های زیادی صادر کرده و تهدید می‌کنند که اقداماتی را انجام می‌دهند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت با کشورهای اروپایی درباره اینستکس صحبت کرده‌ است. او اضافه کرد در صورتی که مبادلات در چارچوب این ساز و کار به موارد بشردوستانه مربوط شوند، مشکلی ندارد. پامپئو گفت اگر مبادلات از این فراتر روند، طرف‌های دخیل را تحریم خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «منتظر می‌مانیم ببینیم چه می‌کنند. ایالات متحده صبر خواهد کرد تا ببیند آنها چه می‌کنند.»

روز گذشته ترامپ و برایان هوک(نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) نیز از آمادگی مذاکره با ایران سخن گفتند.

به عقیده بسیاری از ناظران، مقاومت ایران در برابر راهبرد فشار حداکثری آمریکا خارج از محاسبات مقامات این کشور بوده و به همین جهت آن ها هم اکنون در یک سردرگمی بنیادین در مواجهه با ایران به سر می برند. از یک سو، با تهدید ایران به اقدام نظامی، به دنبال ارعاب تهران و تسلیم آن است و از سوی دیگر، با درک مقاومت حداکثری ایران در برابر فشار حداکثری خود، مذاکره را پیشنهاد می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :