کد خبر: ۷۴۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 06 May 2019

 

چرا تامین اجتماعی مدیرعامل ندارد؟ / سه‌جانبه‌گرایی باید احیا شود

 

تابناک / محمدحسین قربانی با انتقاد از تعیین نشدن مدیرعامل برای سازمان تامین اجتماعی گفت: بایستی مشارکت کارگران و بازنشستگان در اداره سازمان افزایش یابد.

محمدحسین قربانی (نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی) با انتقاد از اینکه از سال گذشته تاکنون سازمان بزرگ تامین اجتماعی با سرپرست اداره می‌شود به خبرنگار ایلنا گفت: گویا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌داند که این سازمان بیش از 40 میلیون جمعیت کشور را زیر پوشش دارد و اگر این سازمان با مشکل روبرو شود، بخش مهمی از جامعه با دشواری مواجه می‌شود.

 وی با ابراز تاسف از اینکه محمد شریعتمداری تاکنون نتوانسته خواسته‌های کارگران و بازنشستگان و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برآورده کند، گفت: هنگامی که شریعتمداری به عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بود، یکی از مباحثی که با وی مطرح کردیم و ایشان قول داده بود به آن عمل کند، توجه به خواسته‌های کارگران و بازنشستگان به ویژه اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و تقویت جایگاه کارگران و بازنشستگان بود در حالی که تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده که بیانگر وفای به عهد وزیر کار باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه شریعتمداری هنوز برای سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل تعیین نکرده و این سازمان همچنان با سرپرست به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: اینکه هنوز تامین اجتماعی مدیرعامل ندارد، می‌تواند چالشی بزرگ باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهاراتی که رییس‌جمهور در خصوص سازمان تامین اجتماعی مطرح کرده است، گفت: آقای روحانی در بحث مسایل اقتصادی تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) به صراحت اعلام موضع کرد و خواستار تصمیم‌گیری در مورد آن شد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بخش اقتصادی سازمان تامین اجتماعی یکی از جدی‌ترین چالش‌های سازمان است، گفت: امروزه هلدینگ‌های بزرگی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است که نبود دقت در مدیریت آن می‌تواند چالش‌های بزرگی برای سازمان و حتی کشور ایجاد کند.

قربانی؛ سازمان تامین اجتماعی را یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های بیمه‌ای برای کشور توصیف کرد و گفت: متاسفانه هنوز آقای شریعتمداری برای این سازمان بزرگ کشور تصمیم نگرفته و برای حل مشکلات آن دنبال چاره‌اندیشی نیست.

وی بدهی دولت و تعهداتی که مجلس شورای اسلامی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته را دو چالش بزرگ امروز این سازمان با دولت دانست و گفت: متاسفانه تامین اجتماعی به دلیل بیمه‌های تکلیفی از جمله بیمه قالیبافان، رانندگان تاکسی، نانوایان و حدود 26 تعهدی که مجلس بر دوش سازمان گذاشته، با مشکلات مالی روبرو است؛ بدتر اینکه دولت سهم خود را که بابت بیمه این مشاغل پذیرفته، عملیاتی نمی‌کند.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، تعیین مدیرعامل تامین اجتماعی را گامی مثبت در زمینه دریافت طلب سازمان از دولت دانست و گفت: اکنون در بودجه سال 98 مبالغ قابل توجهی برای دریافت مطالبات تامین اجتماعی از دولت تصویب شده که مسئولان تامین اجتماعی باید به دنبال نقد کردن آن باشند.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذار برای دریافت طلب تامین اجتماعی از دولت مصوبه دارد، گفت: اگر مدیرعامل برای تامین اجتماعی تعیین شود، می‌تواند با روش‌های مختلف از جمله تعامل، مطالبات تامین اجتماعی را دریافت کند.

قربانی با تاکید بر اینکه یکبار برای همیشه باید ساختار سازمان تامین اجتماعی در راستای تقویت سه‌جانبه‌گرایی اصلاح شود، گفت: روندی که امروزه برای مدیریت تامین اجتماعی پیش می‌رود، روندی است که در سالهای گذشته طی شده و نتیجه آن مشکلاتی است که برای تامین اجتماعی به وجود آورده و اگر این روند اصلاح نشود، آینده خوبی در انتظار تامین اجتماعی نیست.

وی سه‌جانبه‌گرایی را تاکید قانون‌گذار در ساختار تامین اجتماعی دانست و گفت: قانون‌گذار برای تقویت جایگاه نمایندگان کارگر و کارفرما همه چیز را مشخص کرده اما با کمال تاسف لابی‌ها، اعمال نقطه نظرات بالادستی‌ها و دولت باعث شده تا سه‌جانبه‌گرایی تحقق پیدا نکند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سه‌جانبه‌گرایی و استفاده از توان و ظرفیت‌های کارشناسی نظرات نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان را بهترین ابزار برای مدیریت سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان کوله‌باری از تجربه هستند و همانطور که کنار گذاشتن این نیروهای متخصص می‌تواند به کیان سازمان تامین اجتماعی ضربه بزند، استفاده از تجربه و دانش بازنشستگان و کارگران و کارفرمایان می‌تواند در مسیر کاهش مشکلات موثر باشد.

وی خواستار حضور بیشتر کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان در عرصه‌های تصمیم گیری شد و گفت: اینکه توان این اقشار نادیده گرفته می‌شود، دلیل نمی‌شود که آنان نیز در عرصه‌ها حضور نداشته باشند. بنابراین انتظار داریم جامعه کارگری و کارفرمایی و بازنشستگان کارگری ارتباط بیشتری با دستگاه‌های تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

قربانی در پاسخ به اینکه کارگران معتقد هستند که نمایندگان مجلس نسبت به آنان کم لطفی می‌کنند و بسیاری از مصوبات مجلس علیه کارگران است، گفت: اول اینکه جلسات متعددی با کارگران به ویژه هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهر تهران داشته‌ام و چندین بار به جلسه کانون بازنشستگان تهران آمده‌ام و آنان نیز به مجلس آمده‌اند. در این جلسات اطلاعات خوبی از سوی این اشخاص ارایه شد. اما نکته مهم این است که باید ارتباط داشته باشیم و مجلس باید از مشکلات کارگران باخبر باشد.

وی آگاهی نمایندگان مجلس از مشکلات کارگران و بازنشستگان را مهم توصیف کرد و گفت: اینکه بخواهیم جامعه کارگری یا بازنشستگان را به نداشتن ارتباط متهم کنیم یا آنان بخواهند علیه نمایندگان مجلس اظهارنظر کنند، مشکلی را حل نمی‌کند.

نماینده آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه باید به فکر حل مشکلات باشیم، گفت: اگر تاکنون ارتباط بین نمایندگان مجلس با کارگران و بازنشستگان کم بوده، اکنون فرصت خوبی است تا این ارتباط برقرار شود. اینکه بخواهیم دنبال حاشیه باشیم، مشکلی حل نمی‌شود.

قربانی افزود: در اتاق نمایندگان مجلس به روی کارگران باز است و اگر نماینده کارگران و بازنشستگان تاکنون به نماینده‌ای مراجعه کرده و نتوانسته با وی ملاقات کند یا رفتار نامناسبی از سوی نماینده‌ای صورت گرفته، نباید آن را به حساب همه نمایندگان مجلس گذاشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار