دنیای اقتصاد نوشت؛بازار خودروی کشور طی هفته گذشته روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد، البته این تلاطم نه در خرید و فروش خودرو بلکه در نوسان قیمتی محصولات خودروسازان اتفاق افتاد.
کد خبر: ۷۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶ 18 April 2019

به گفته بسیاری از دست اندرکاران بازار خودرو، بعد از تعطیلات نوروزی به رغم نبود تقاضا، قیمت بسیاری از خودروها روند صعودی به خود گرفت به‌طوری‌که در هفته جاری ۷ میلیون تومان به خودروی پژو ۲۰۰۸ افزوده شد. هر چند رکود خرید و فروش هر ساله در فروردین به جریان عادی این ماه تبدیل شده اما افزایش قیمت در نبود مشتری، امسال رکورد دیگری برای این بازار رقم زد.

با این حال بسیاری از دست اندرکاران بازار معتقدند دلالان و واسطه‌گرانی که در انتظار سال جدید برای فروش خودروهای خود بودند، امید دارند تا پیش از تحویل خودروهای فروش فوری که از ابتدای اسفندماه سال گذشته از سوی خودروسازان انجام گرفت، محصولات خود را با قیمت بالا به فروش برسانند حال آنکه ظاهرا به دلیل قیمت‌های نامعقول مشتری چندانی در بازار نیست.از سوی دیگر بسیاری از مشتریان انتظار ثبات بازار اسفند سال گذشته را در فروردین داشتند اما به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها در فروردین هنوز به بازار ورود نکرده‌اند. در نیمه اسفند سال گذشته به دلیل فروش‌های فوری خودروسازان و همچنین افزایش تولید و عرضه خودرو بازار به تعادل نسبی رسیده بود و قیمت‌های منطقی‌تری از سوی عرضه‌کنندگان اعلام می‌شد حتی در برخی محصولات قیمت‌ها روند کاهشی نیز یافته بود. به این ترتیب این تصور ایجاد شده بود که از ابتدای سال آینده نیز این ثبات همچنان تداوم خواهد داشت حال آنکه این روزها با قیمت‌های عجیبی در بازار مواجه می‌شویم.

در این زمینه یک دست اندرکار بازار خودرو به خبرنگار ما می‌گوید که بازار همچنان در شرایط رکود به سر می‌برد، این در شرایطی است که روند افزایشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. وی یکی از عوامل موثر بر قیمت‌ها طی هفته جاری را نوسانات نرخ ارز می‌خواند و معتقد است که خودروهای مونتاژی به دلیل ارزبری بالا در این چند روز با افزایش چشمگیری در قیمت‌ها مواجه شده اند. وی تاکید می‌کند که فروش فوری دو خودروساز بزرگ کشور که از هفته جاری آغاز شده به‌طور حتم در نظم بازار و تعادل قیمتی موثر واقع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده بازار با ثبات‌تری داشته باشیم. پیش‌بینی این کارشناسان بازار در شرایطی است که ایران خودرو و سایپا تحویل محصولات فروش فوری‌خود را آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رود با عرضه این خودروها به بازار دلالان نیز عقب‌نشینی کرده و بازار به ثبات اسفندماه برسد.
افزایش قیمت مونتاژی‌ها

حالا سراغ قیمت محصولات داخلی در بازار طی هفته جاری می‌رویم. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ با قیمت ۴۴ میلیون تومانی نشان‌دهنده رشد ۵۰۰ هزار تومانی به نسبت هفته گذشته است. از بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا۲ هم خبر می‌رسد این خودروها به ترتیب با قیمت ۵۳ میلیون و ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ به نسبت هفته گذشته به ترتیب رشد یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی را ثبت کرده‌اند. ساینا نیز در هفته جاری به قیمت ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو در مسیر تیبا صندوق‌دار حرکت کرده و رشد یک میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۱ میلیون و ۹۳ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که تیپ ۵ این خودرو در مدار ثبات قرار دارد، تیپ ۲ این خودرو ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را به نسبت هفته گذشته تجربه کرده است. مدل صندوق‌دار این خودرو نیز در مسیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حرکت کرده و با همان قیمت هفته گذشته دربازار موجود است. این خودرو با قیمت ۹۵ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۷۴ میلیون تومان، یعنی همان قیمت هفته گذشته قابل خریداری است. حال سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب این خودرو در یک هفته رشد ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان قرار دارد. ساندرو اتومات نیز در مسیر افزایش حرکت کرده و رشد ۴ میلیون تومانی را به نسبت هفته گذشته به نام خود ثبت کرده است. ساندرو استپ‌وی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۳۷ و ۱۲۸ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند.این دو خودرو مانند مدل اتومات رشد نکرده‌اند. استپ وی رشد ۲ میلیون تومانی و ساندرو رشد یک میلیون تومانی داشته‌اند. همچنین تندر اتومات در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. این خودرو در جاده قیمتی دنده عقب رفته و به نسبت هفته گذشته افت ۲ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است. تندر E۲ با یک میلیون تومان افزایش به نسبت هفته پیشین در حال حاضر با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان قیمت خورده است. پارس‌تندر هم با تندرE۲ هم‌مسیر بوده و رشد یک میلیون تومانی داشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۷۸ میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو ثبات قیمتی خود را به نسبت هفته گذشته حفظ کرده است. پژو پارس اتومات هم سمند EF۷ را همراهی کرد. این خودرو در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار حضور داشت. بدین ترتیب در شرایطی که دنا معمولی در بازار نایاب است، دنا‌پلاس و دنا‌پلاس توربو به ترتیب با قیمت ۱۳۰ و ۱۵۵ میلیون تومان، یعنی همان قیمت‌های هفته گذشته در بازار داد و ستد می‌شود. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۵ میلیون تومان قیمت خورد. خودروی چینی دانگ‌فنگ H۳۰ که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود، در حال حاضر با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در حالی که نمودار قیمتی رانا و دانگ‌فنگ با ثبات همراه بوده است. کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸، دو محصول مونتاژی سایپا و ایران‌خودرو نیز روند افزایشی داشته‌اند. این دو خودرو با افزایش ۷ و ۱۰ میلیون تومانی در حال حاضر به ترتیب با قیمت ۲۶۰ میلیون و ۲۹۲ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند.
بازار بی‌رمق وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. طی هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی نیز با تبعیت از بازار خودروهای داخلی وضعیت مبهم و نابسامانی را تجربه کرد. هر چند که بر اساس اخبار منتشر شده ترخیص خودروهای وارداتی یک گام به جلو رفته است، اما این دست اخبار نتوانسته تاثیری روی بازار داشته باشد. زیرا هنوز نشانه روشنی از زمان دقیق ترخیص این خودروها از گمرک دیده نمی‌شود. خریداران این خودروها همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. از دیگر عواملی که بازار وارداتی‌ها را بی‌رمق کرده است، سایه سنگین ممنوعیت واردات است. با این شرایط سوناتا هیبرید، ۵۹۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه در آخرین هفته از اولین ماه سال جاری با رشد ۵ میلیونی به نسبت هفته گذشته ۶۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت ۵۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این خودرو رشد ۱۰ میلیون تومانی در بازار داشته است.

النترا در حال حاضر ۴۲۰ میلیون تومان ازسوی فروشندگان به خریداران عرضه شده است. در خانواده کیا هم سورنتو رشد قیمتی داشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۷۹۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. همین خودرو در هفته گذشته با قیمت ۷۸۰ میلیون تومان قابل خریداری بود. اسپورتیج و سراتو به ترتیب با قیمت‌های ۵۶۵ میلیون و ۳۹۵ میلیون تومان عرضه می‌شوند. هر دو خودرو رشد ۵ میلیون تومانی داشته‌اند.

اپتیما هم‌ ۵۸۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۶۷۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX جزو خودروهایی است که نوسان نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX هم طی هفته‌ای که گذشت با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. این خودرو رشد ۱۰ میلیون تومانی داشته است. تالیسمان در حال حاضر با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک نیز در چهارمین هفته از فروردین ۹۸ رشد قیمتی را تجربه کرد و با قیمت ۴۴۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۵۹۵ میلیون تومان در اختیار بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار