کد خبر: ۷۳۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 18 April 2019

 

 

ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری کشور) درباره آخرین آمار گردشگران ورودی سال ۹۷ به ایلنا گفت: آمار گردشگران ورودی در سال ۹۶، پنج میلیون و صد و سیزده هزار و پانصد و بیست و چهار نفر بود که در سال ۹۷ به ۷ میلیون و هشتصد و چهار هزار و صد و سیزده نفر رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که ما خوشبختانه در بحث گردشگران ورودی با رشد ۵۲.۶۲ درصدی مواجه بودیم.

 

وی با بیان اینکه نمی‌تواند مشخصا اعلام کند که از چه کشورهایی به ایران سفر کرده‌اند، توضیح داد: بر اساس شرایط تحریم که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، نمی‌توانیم به صورت ریز مشخص کنیم که گردشگران از چه کشورهایی به ایران سفر کرده‌اند و به نوعی از این کار منع شده‌ایم. یعنی به نوعی در این شرایط اعلام اینکه گردشگران چه کشورهایی به ایران سفر می‌کنند، به صلاح نیست. 

 

تیموری درباره تفاوت هزینه‌هایی که گردشگران منطقه‌ای با گردشگران اروپایی دارند، بیان کرد: میزان هزینه گردشگران در کشور مقصد به طور متوسط محاسبه می‌شود و به این صورت نیست که بگوییم گردشگران اروپایی هزینه بیشتری انجام می‌دهند. اتفاقا هزینه‌کرد گردشگرانی که در حال حاضر از منطقه و کشورهای همسایه به ایران می‌آیند، بیشتر از گردشگران اروپایی است چراکه گردشگران منطقه‌ای ما بیشتر با هدف سلامت و درمان به ایران می‌آیند و گردشگری سلامت برای ما بیشترین هزینه‌کرد را دارد. 

 

وی درباره اهداف گردشگرانی که سال گذشته به ایران آمدند، گفت: این گردشگران با اهداف و رویکرد زیارتی، تفریحی، سلامت، فرهنگی و تاریخی، ایران را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند. همچنین لازم است توضیح دهم که در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که گردشگران تنها برای یک رویکرد به ایران نیامده و رویکردهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال بعضا عنوان می‌کنند که وقتی گردشگری از عراق می‌آید قطعا برای زیارت آمده است، در صورتی که این طور نیست. اتفاقا بیشتر عراقیان برای معالجه و درمان به ایران می‌آیند. با همه تفاسیر به طور کلی در بین رویکردهای سفر به ایران استقبال گردشگران از تلفیق زیارت و درمان و تفریح بیشتر از بقیه بوده است. بعد از آن نیز بیشترین استقبال مربوط به حوزه‌های تاریخی و فرهنگی است. 

 

معاون گردشگری کشور درباره اینکه کدام استان ایران بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، بیان کرد: استان‌ها را به صورت تفکیک شده؛ نداریم و نمی‌توانیم شهری را به صورت تک معرفی کنیم. اما می‌توان شهرهای مورد استقبال هرکدام از رویکردهای گردشگری سفر به ایران را معرفی کرد. به این ترتیب برای گردشگران تاریخی و فرهنگی ما استان‌های تهران، اصفهان، یزد، شیراز، کرمان، آذربایجان غربی و شرقی عموما در سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. 

 

وی افزود: در حوزه گردشگری تلفیقی سلامت، زیارت و تفریح نیز قطعا علاوه بر شهرهای مذهبی ما، استان‌های آذربایجان و مناطق خوش و آب و هوای شمالی کشور مورد استقبال قرار گرفته است. البته به غیر از این موارد روندهای تازه‌ای هم در حال شناسایی بوده که آنها هم مختص به افرادی است که به شکل انفرادی سفر می‌کنند و بیشتر استان‌های کمتر شناخته شده ما برایشان حائز اهمیت است. به نوعی قصد آنها شناخت فرهنگ و خرده فرهنگ‌های جامعه، تعامل با مردم محلی، ارتباط و آشنا شدن با مردم است که یکی از موضوعات پرطرفدار جدیدی است که به نظر می‌رسد، در حال پیدا کردن جایگاه مناسبی برای خود است.

 

تیموری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه آمار گردشگران در هر حوزه را ندارد، گفت: بحث حساب‌های اقماری همه این موضوعات را حل می‌کند ولی در حال حاضر مهیا نیست. ما فاز اول آن را برای اجرا شروع کردیم اما فرایند زمانبری دارد و نمی‌توان خیلی زود به آن رسید. البته این موضوع تنها برای ما نبوده و اکنون تعداد کشورهایی که در تمام دنیا توانستند ۱۲ جدول مربوط به این حساب‌های اقماری را تکمیل کنند، حدودا ۲۴ کشور است. 

 

وی ادامه داد: مرحله مطالعات ما برای این حساب‌ها انجام شده و در حال حاضر بحث استقرار آن مطرح است که حداقل نقش محوری سه دستگاه بانک مرکزی، سازمان آمار و سازمان میراث فرهنگی را می‌خواهد که انشاالله تدارک این را هم داریم که حداقل ۴، ۵ جدول از حساب‌های اقماری را بتوانیم در یک بازه زمانی یک تا دوسال در کشور مستقر کنیم. 

 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه تعداد گردشگران خروجی در سال گذشته با روند کاهشی مواجه بوده، گفت: ما در سال ۹۷ با عدد هفت میلیون و دویست و چهل و دو هزار و ششصد و شصت و هفت نفر گردشگری خروجی از کشور سال را تمام کردیم که اگر آن را با سال گذشته که تعداد گردشگران ده میلیون و پانصد و چهل و دو هزار و نهصد و پنجاه و دو نفرمقایسه کنیم، تعداد افراد خروجی از کشور ۳۱.۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. 

 

وی درباره اینکه بیشتر ایرانی‌ها به سفر در چه کشورهایی راغب هستند، اظهار داشت: این موضوع را نیز به طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد. چراکه اکنون باتوجه به تحریم‌های پروازی که با آن مواجه هستیم، هواپیماهای ایرانی نمی‌توانند به صورت مستقیم به بسیاری از کشورها سفر کنند و ابتدا به ترکیه یا دبی رفته و از آنجا به مقصد مورد نظر خود را برای سفر انتخاب می‌کنند. البته با همه این تفاسیر در حال حاضر سفر ایرانیان به عراق از همه کشورهای دیگر بیشتر است.

 

وی در پایان بیان کرد: از میزان کل گردشگران خروجی در سال ۹۷ ، تعداد دو میلیون، هشتصد و هفتاد و دو هزار و ششصد و سی و دو نفر آنها به عراق رفته‌اند که در نوع خود اتفاق جالبی است. بعد از عراق به ترتیب کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، آذربایجان، گرجستان، آلمان، قطر، ار منستان، عربستان سعودی و چین پرطرفدارترین کشورها در بین ایرانیان برای سفرهای خارجی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار