کد خبر: ۷۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 18 April 2019

 

برترین ها – ترجمه از یگانه سهرابی: مسلما همه ما افراد زیادی را دیده ایم که وقتی می‌خواهند برای یک جمعیت صحبت کنند و یا این که یک سخنرانی عمومی داشته باشند، دچار استرس می‌شوند و حالت عصبی پیدا می‌کنند. آن‌ها از این که تعداد زیادی از افراد در حال گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها هستند ترس و وحشت دارند.

مثلا وقتی می‌خواهند سخنرانی عمومی را شروع کنند، کف دستشان عرق می‌کند. ضربان قلبشان از شدت استرس تند می‌زند و مانند یک نوجوان بی تجربه عصبی می‌شوند. هنگامی که در نهایت شروع به صحبت می‌کنند، صدایشان می‌لرزد. بعضی‌ها حتی دهانشان خشک می‌شود و نمی‌توانند برخی از کلمات را به درستی بیان کنند. دلیل همه این حالات، ترس و اضطراب شدید است.

 

چطور از پس یک سخنرانی عمومی بر بیاییم؟

«تحقیقات و مطالعات، بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده اند که ترس از سخنرانی عمومی، اولین و بزرگ‌ترین ترس افراد است!» آیا شما هم فوبیای سخنرانی عمومی دارید؟ مطالبی که در ادامه برای شما دوستان عزیز سایت برترین‌ها شرح داده ایم را مرور کرده و سعی کنید تا بر استرس و ترس خود غلبه کنید.

چگونه از این ترس جلوگیری کنیم و آن را به نحو احسن انجام دهیم؟

۱. آماده سازی

شما درباره صحبت کردن در جمع نگران هستید، چون نمی‌دانید که چطور باید یک سخنرانی عمومی بی نقص داشته باشید. کاری که در اینجا باید انجام دهید این است که یک قلم و کاغذ بردارید و تمامی ایده‌های خود را درباره آنچه می‌خواهید بگویید را یادداشت کنید و در این زمینه دقت کافی به خرج دهید. ما به شما رایج‌ترین و ساده‌ترین راه را گفته ایم.

فکر کنید که می‌خواهید فردی را برای کار‌های خاصی که انجام داده به دیگران معرفی نمایید. در ابتدا با او صحبت کنید تا متوجه شوید که او کیست و چه کار‌هایی انجام داده است.

شما همچنین باید از رویداد‌های مهم، دستاورد‌ها و اعتبارنامه‌های مربوط به آن فرد مطلع شوید، تا بتوانید بهتر معرفی اش کنید. وقتی این مرحله را انجام دهید یعنی ۵۰% وظیفه خود را تکمیل کرده اید.

۲. به خودتان روحیه بدهید

بدترین اتفاقی که ممکن است در حین سخنرانی عمومی شما بیفتد، چیست؟ شما ممکن است بر روی صحنه خجالت بکشید. این بدترین شرایطی است که ممکن است پیش بیاید. این که شما بخواهید از صحبت کردن و بیان نظرات خود خجالت بکشید، بدترین حالتی است که ممکن است برایتان به وجود آید.

اگر شما در برابر یک جمعیت صحبت می‌کنید، هیچ کس به شما شکایت نمی‌کند. با این حال، اگر شما اولین نکته را آماده کرده اید، هرگز از بیان آن خجالت نکشید. خودتان را این گونه متقاعد کنید که شما با استعداد هستید و به طور کامل خودتان را آماده کرده اید. در این شرایط گفتارتان ۱۰۰% موثر خواهد بود و انجام این کار بسیار ساده است.

چطور از پس یک سخنرانی عمومی بر بیاییم؟

۳. مخاطبان خود را بشناسید

اگر شما مخاطبان خود را نشناسید چگونه می‌توانید صحبت‌هایی متناسب با آن‌ها ارائه دهید؟ به هر حال باید سعی کنید که مخاطبان خود را بشناسید. به طور خاص، هدف خود را با مخاطبان تطابق دهید. اهداف آن ها، دغدغه هایشان، خواسته‌ها و تمایلاتشان را شناسایی کنید. آن‌ها دوست دارند از زبان شما چه چیزی بشنوند؟ منافع آن‌ها چیست؟ در چه رده سنی قرار دارند؟

جمعیت شناختی همیشه بخشی جدایی ناپذیر از شناسایی مخاطبان است، بنابراین در مورد آن تحقیق کنید. در حقیقت، از نقطه نظر بازاریابی، کشف اطلاعات بی اهمیت نیز مانند نام تجاری قهوه‌ای که مشتری شما ترجیح می‌دهد، می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند. این اطلاعات، اگر هوشمندانه جمع آوری شود به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را از رقبا متمایز کنید و در نهایت باعث شکست ناپذیری شما می‌گردد. اگر این اصل بازاریابی را در بحث خود اعمال کنید، مطمئن باشید که در سخنرانی عمومی پیروز خواهید شد.

۴. در موضوع خود متخصص باشید

بگذارید فرض کنیم که شما در مورد عشق صحبت می‌کنید. بهترین کاری که باید بکنید این است که تجربیات خود را در رابطه با عشق به یاد آورید. شما همچنین باید تعاریف بسیاری از عشق که می‌توانید پیدا کنید را بررسی کنید. آن‌ها را مطالعه کنید سپس نمونه‌هایی را در زندگی خود انتخاب و به تعریف خاص آن‌ها بپردازید.

شاید اگر شما زمان بیشتری برای آماده سازی سخنرانی عمومی خود داشته باشید، می‌توانید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مصاحبه کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را به گنجینه خود اضافه کنید. هدف شما باید این باشد که در موضوع مورد بحث متخصص شوید. هنگامی که در نهایت به اهداف مورد نظر برسید، از هر جهت آماده یک سخنرانی عمومی بی نظیر خواهید بود.

۵. تجسم کردن

یکی از دلایل ترس از سخنرانی، مواجه شدن با انتقاد است. این مسئله مربوط به نظراتی است که مردم درباره شما دارند. من یک راه حل سرگرم کننده برای این موضوع بیان می‌کنم. من این مورد را هنگامی که یک نوجوان بودم آموختم. فرض کنید که شما باید برای گروهی از افرادی که فقط لباس زیر بر تن دارند، سخنرانی کنید. صحنه را تجسم کنید. من مطمئنم قبل از اینکه بخواهید حرفی بزنید خنده تان می‌گیرد.

هنگامی که این راه را شروع می‌کنید، متوجه خواهید شد که بهترین راه برای مقابله با این چالش این است که خودتان را جدی نگیرید. هنگامی که در این شرایط قرار گرفتید آرام باشید، ۳ نفس عمیق بکشید، لبخند بزنید و به مخاطبان خود سلام کنید. اگر پس از سلام کردن هنوز استرس دارید، دو خط اول سخنرانی خود را با اعتماد به نفس کامل بیان کنید. سپس به ادامه بیان متن خود بپردازید. معمولا هنگامی که شما ۱۰ جمله اول را بیان کنید، استرستان کم می‌شود و به راحتی می‌توانید به ادامه سخنرانی عمومی تان مشغول شوید.

چطور از پس یک سخنرانی عمومی بر بیاییم؟

۶. محل سخنرانی را از قبل بررسی کنید

شما می‌توانید قبل از این که سخنرانی عمومی شروع شود، به محل مورد نظر بروید و کمی با آنجا آشنایی پیدا کنید. بازرسی محل سخنرانی بسیار مهم است. این یک گام بسیار مهم است، زیرا با دانستن اندازه محل، شما متوجه می‌شوید که با چه چالش‌هایی ممکن است رو به رو شوید.

اگر آن جا یک سالن بزرگ است، شما باید برنامه ریزی کنید که حرکات دست و حرکات بدن زیادی داشته باشید. اگر اندازه محل برگزاری کوچک است باید به حرکات خود دقت کنید. به عنوان مثال، یک لبخند کوچک می‌تواند تاکید بر نقطه‌ای داشته باشد. اگر اولین بار محل سخنرانی عمومی خود را چک می‌کنید، باید تمامی نکات را در نظر بگیرید. این اطلاعات کوچک می‌تواند به شما بسیار کمک کند تا استرس خود را کنترل نمایید و سخنرانی عمومی بی نظیری داشته باشید.

۷. به حرف سخنرانان خوب، گوش دهید

وب سایت ها، فیلم ها، سخنرانی‌ها و آموزش‌هایی وجود دارد که شیوه درست سخنرانی عمومی را به شما یاد می‌دهند. وقت خود را به تماشا و گوش دادن به آن‌ها اختصاص دهید. آن‌ها چه نکاتی را بیان می‌کنند؟ چگونه مخاطب را به خود علاقه مند می‌کنند؟ آن‌ها برای توجه شما چه کاری انجام می‌دهند؟ آیا برای جذاب‌تر شدن سخنرانی عمومی خود از طنز استفاده می‌کنند؟

آیا متوجه شدید که آن‌ها جزئیات سخنرانی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده اند که به شما کمک می‌کند به راحتی موضوع را درک کنید؟ برای این که این کار را راحت‌تر انجام دهید، به سخنرانی‌های افراد بزرگ خوب گوش دهید.

یکی از سخنرانانی که به شدت الهام بخش خود من بوده است، فردی به نام «پیتر جی دانیلز» است. او گذشته و کودکی درخشانی نداشته است. ولی در سال‌های جوانی با به چالش کشیدن خود توانسته موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد. او خانواده مرفهی نیز نداشت و دو برادرش الکلی بودند. بدتر از همه، بسیاری از بستگانش زندانی شده اند. درنتیجه به هر کاری که وارد می‌شد شکست می‌خورد.

در سن ۲۶ سالگی او خود را به عنوان یک شناگر معرفی کرد و در سال ۱۹۵۹ در جنگ صلیبی بللی گراهام شرکت کرد. پس از این برخورد قابل توجه، او برای راه اندازی کسب و کار‌های موفق به کار خود ادامه داد و یکی از بهترین سخنرانان پلت فرم جهان شناخته شد. پیشنهاد می‌کنم، سخنرانی‌های او را با دقت گوش دهید تا نکات مهمی را از او یاد بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار