کد خبر: ۷۳۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 18 April 2019

 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی دعوت اسفند ماه سال گذشته بشار اسد رئیس جمهور سوریه از وی برای سفر به دمشق و در راستای رایزنی‌های مستمر دو کشور درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به خصوص اوضاع سوریه دیروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی سیاسی و به منظور انجام سفری یک روزه و در اولین سفرش به منطقه در سال جدید به دمشق سفر کرد.

سفیر سوریه در تهران هشتم اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۷) در تماسی تلفنی با ظریف دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه از وزیر خارجه ایران برای سفر به دمشق را به وی ابلاغ کرد.

بشار اسد روز دوشنبه ششم اسفند ماه سفری چند ساعته به تهران داشت و با مقام معظم رهبری و حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وی که با استقبال «فیصل مقداد» قائم مقام وزیر خارجه سوریه وارد فرودگاه دمشق شد در جمع خبرنگاران گفت که این سفر برای هماهنگی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همینطور اجرای توافقات مسئولان دو کشور و روسای جمهور در حوزه روابط دوجانبه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه از جمله اعلام شناسایی اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اشغال جولان از سوی ترامپ از یک طرف و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست آمریکایی گروه‌های تروریستی از سوی دیگر عنوان کرد: این دو واقعیت را نشان داد یکی شکست‌های پی در پی آمریکا و دوم اینکه سیاست آمریکا و سیاست کنونی کاخ سفید صرفا در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است و به عنوان هدیه انتخاباتی، این کارها را آقای ترامپ برای آقای نتانیاهو انجام می‌دهد. 

وی گفت: در این شرایط نیاز است کشورهای مترقی با هم همفکری داشته باشند کشورهایی که معتقد به حقوق بین الملل هستند و معتقدند حقوق بین الملل باید توسط همه رعایت شود نه قانون جنگل توسط ایالات متحده و نیاز به همفکری و همکاری است.

ظریف بیان کرد: مردم و دولت ما اعلام آقای ترامپ هم درباره سپاه و هم درباره بلندی‌های جولان را به شدت محکوم کردند و نیاز است که با دوستان سوری درباره نحوه برخورد با این حرکت غیرقانونی صحبت کنیم و همینطور درباره پروژه مشترکی که ما و سوریه برای بازگشت صلح و ثبات به سوریه داریم و نیاز است که مسیر سیاسی بعد از پیروزی‌های مقاومت و مردم سوریه پیگیری شود.

«علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی که اخیرا به این سمت منصوب شد و «سید عباس موسوی» سخنگوی جدید وزیر خارجه و «حمیدرضا دهقانی‌پوده» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ظریف را در این سفر همراهی کردند.

*زیارت بارگاه مطهر حضرت زینب کبری (س)

رئیس دستگاه دیپلماسی در اولین برنامه این سفر بارگاه مطهر حضرت زینب کبری (س) را زیارت و از آنجا به دیدار بشار اسد رفت و با رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگوکرد.

وزیر خارجه در جمع خبرنگاران در مرقد مطهر حضرت زینب درباره اهداف سفرش هم بیان کرد: گفت‌وگوها بین مقامات عالی ایران و سوریه در جهت همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و سایر حوزه‌های مختلف همکاری بین ما و سوریه شکل گرفته که نیاز است امروز پیگیری شود، هم در ملاقات با بشار اسد و هم ملاقات با نخست وزیر و وزیر خارجه و دیگر مقامات سوری این طیف بحث‌های مختلف انشاءالله بررسی خواهد شد.

بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود. 

ظریف در پایان این دیدار با بدرقه بشار اسد به سمت وزارت خارجه سوریه رفت تا با ولید المعلم همتای سوری خود دیدار کند.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری سوریه پس از دیدار ظریف و بشار اسد منتشر شد عنوان شد که رئیس جمهوری سوریه در دیدار با ظریف، بار دیگر با تاکید بر غیرمسئولانه بودن اقدام واشنگتن در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام را محکوم کرد.

*رایزنی وزرای خارجه دو کشور

وزیر خارجه ایران در این دیدار با بیان اینکه مردم سوریه برای ما مردم بسیار عزیزی هستند، گفت: مخصوصا اینکه با مقاومت خودشان منطقه را از یک خطر بسیار جدی نجات دادند.بسیار خوشحالیم که در مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای منطقه و جهان در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم.

وزیر خارجه سوریه هم در دیدار ظریف گفت که پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است، به دلیل اینکه ما در یک جبهه هستیم.

ظریف نیز در پاسخ به اظهارات‌ ولید المعلم عنوان کرد: البته کل دنیا در یک جبهه است، ولی خیلی‌ها نمی‌فهمند.

*درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم

وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در جمع خبرنگاران سوری و ایرانی به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و افزود: درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتما ما، ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی که درباره ادلب شده و یکی از مهمترین آنها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن این گروه‌ها از ادلب است را اجرا کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که درباره ترانزیت بین ایران، عراق و سوریه نیز بحث‌های خوبی در سفر آقای روحانی به بغداد و همچنین سفر عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت و امیدوارم این اقدامات در جهت صلح و امنیت منطقه و منافع مردم منطقه به ویژه مردم ایران، عراق و سوریه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به زیارت مرقد مطهر حضرت رقیه (س) رفت و در آخرین مقصد این سفر با «عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

*دیدار با نخست‌وزیر سوریه

نخست‌وزیر سوریه در این دیدار با ابراز تأسف از حوادث اخیر در کشورمان در اثر وقوع سیل، با خانواده جانباختگان این حوادث ابراز همدردی کرد.

عماد خمیس با مهم شمردن سفر  ظریف به سوریه افزود: تحولات بین‌المللی ضرورت تقویت روابط بین دو کشور را بیشتر کرده است چرا که ما در یک جبهه قرار داریم؛ روابط دو کشور در همه زمینه‌ها باید شایسته فداکاری هایی که در سال‌های گذشته در روابط ایران و سوریه انجام شده است، باشد؛ رئیس جمهور با تاکید بر اولویت شرکت‌های ایرانی در مشارکت در بازسازی سوریه، از تمام ارکان دولت خواسته است که تمام ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط با ایران به کار گیرند.

 محمدجواد ظریف نیز در این دیدار تاکید کرد: روابط با سوریه برای ما بسیار مهم است.مردم جهان وامدار مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی هستند و ما هم خوشحالیم که در این راه در کنار شما هستیم و این موضوع در تاریخ روابط دو کشور ثبت خواهد شد؛ وظیفه امروز ما نهادینه کردن دستاوردهایی است که از خون شهدای مقاومت در مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه به دست آمده است.

وزیر خارجه ایران پس از پایان این سفر یک روزه راهی آنکارا شد تا با مقامات ترکیه نیز ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهد. سفر به ترکیه دومین سفر ظریف طی ماه جاری (فروردین ماه) است. او اول فروردین ماه در سفری دو روزه برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با اسلام ستیزی و پس از اقدام تروریستی نیوزیلند راهی استانبول شد و دوم فروردین ماه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و در حاشیه آن با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان و «نزار خیرالله» معاون وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

*پایان سفر و ورود به آنکارا

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در بدو ورودش به آنکارا در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات حاصله در سفرش به دمشق و اهداف سفرش به آنکارا پرداخت و گفت که در این سفر درباره مناسبات دو‌جانبه، تحولات سوریه و شمال آفریقا گفت‌وگو خواهد کرد و افزود: علاقه‌مندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو بخصوص بین کشورهای منطقه حل شود.

وی همچنین افزود: بحث بسیار خوبی با آقای بشار اسد داشتیم. درباره روند آستانه، موضوع همکاری‌های دوجانبه مخصوصا نتایج سفر ایشان به تهران و نتایج سفر آقای جهانگیری به سوریه و توافقات حاصله و چگونگی عملیاتی کردن این توافقات صحبت شد. درباره جلسه آینده روند آستانه و همینطور همکار‌ی‌هایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی داشتیم.

به گزارش فارس، ظریف در این سفر قرار است با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کند.«محمد فرازمند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا دیروز درباره سفر ظریف به آنکارا در صفحه توئیترش نوشت: «دکتر ظریف در این سفر در خصوص روابط دوجانبه و راه‌های تحکیم آن، شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی با مقام‌های کشور دوست، ترکیه مذاکره و رایزنی خواهد داشت. دو کشور مهم اسلامی برای تحکیم پیوندهای دوستی اراده جدی دارند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار