کد خبر: ۷۳۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ 11 April 2019

 

 

به نقل از تسنیم از رشت،‌ وحید خرمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نوبت‌بندی آب سد سفیدرود بر اساس شرایط جوی،‌ حجم ذخیره آب آن و بر اساس تصمیم کمیته منابع و مصارف آب انجام می‌شود اظهار داشت: نوبت‌بندی آب سد سفیدرود امسال پس از اتمام سرریز آن انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در مورد حجم آب ذخیره شده سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد: هم‌اکنون حجم ذخیره این سد به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که میزان آن به نسبت سال گذشته چیزی در حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

خرمی با تأکید بر اینکه مسئله سر ریز شدن سد سفیدرود از چندین روز قبل اتفاق افتاد تصریح کرد:‌ سال گذشته در نهایت آیگیری سد سفیدرود به مرحله سر ریز نرسید به همین علت و با توجه به شرایط آب و هوایی که بر استان حاکم بود مسئله مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفت.

وی میزان ورودی آب به پشت سد مخزنی سفیدرود را حدود ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و ابراز داشت: میزان ورودی آب سد سفیدرود نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تغییرات بسیار چشمگیری مواجه است به طوری‌که میزان آن به ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با ابراز امیدواری از اینکه امسال سال آبی بدون دغدغه و بدون تنشی در استان گیلان حاکم باشد بیان داشت: با توجه به شرایط خاص سال گذشته از لحاظ بارش باران و ورود محدود آب از حوضه آبریز سد سفیدرود تا این زمان هیچ آبی از این مخزن خارج نمی‌شد.

خرمی با تأکید بر اینکه در سال گذشته همین زمان ذخیره‌سازی آب همچنان در حال انجام بود اظهار داشت:‌ کشاورزان و شالیکاران بسیار زیادی در گیلان برای انجام فعالیت‌های کشت و کار خود در کنار استفاده از چاه‌ها،‌ آب بندان‌ها و آب باران به منابع آبی سد سفیدرود نیازمند هستند.

وی با اعلام این خبر که نوبت‌بندی آب سد سفیدرود امسال پس از سرریز آن انجام می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مطلوب ذخیره‌سازی آب در سد سفیدرود هیچ تنش آبی تا پایان اردیبهشت وجود ندارد بنابراین نوبت‌‌بندی آب در کانال‌ها بر اساس شرایط مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان یکی از ماهیت‌ها و ویژگی‌های سد سفیدرود را کنترل سیلاب‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در اسفند ۹۷ و بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حدود ۲۰ درصد از ظرفیت سد سفیدرود آزاد شد بنابراین در کنترل سیلاب‌ها هیچ مشکل خاصی نداریم.

خرمی با تأکید بر اینکه قطعاً مدیریت سیلاب‌های بعدی در سفیدرود انجام می‌شود اظهار داشت:‌ با وجود سرریز شدن سد سفیدرود بازهم امکان ذخیره آب در آن تا ارتفاع ۴ متر بالاتر از نقطه سر ریز وجود دارد بنابراین هیچ مشکل و نگرانی خاصی در مورد کنترل سیلاب‌های احتمالی آینده وجود ندارد.

وی ضمن بیان این نکته که فرآیند کنترل پایداری سد یک فرآیند بسیار پیچیده و کاملاً علمی است عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان از لحاظ کنترل پایداری در سطح کشور عالی‌ترین جایگاه را به خوا اختصاص داده است بنابراین در صورت بروز سیلاب نیز هیچ نگرانی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار