کد خبر: ۷۳۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 10 April 2019

تابناک / کیومرث بیات مالک باشگاه سپیدرود رشت گفت: برای سپیدرود هیچ خریدار جدی وجود ندارد، برخی برای این که مطرح شوند پا پیش می‌گذارند، ولی جدی نیستند.

 

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، پس از کناره‌گیری علی کریمی از مالکیت باشگاه سپیدرود رشت، کیومرث بیات به عنوان مالک موقت سکان هدایت باشگاه را برعهده گرفت و به محض آمدنش نادر دست‌نشان را سرمربی جدید تیم فوتبال این باشگاه معرفی کرد.

کیومرث بیات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، در مورد شایعات اخیر تیم فوتبال سپیدرود و مسائل پیرامون این باشگاه صحبت‌هایی انجام داده که متن کامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

*این روزها اوضاع تیم فوتبال سپیدرود چطور است؟

از دید من همه چیز عالی و خوب است. خیلی‌ها سعی دارند سیاه‌نمایی کنند، ولی واقعیت چیز دیگری است.

*در بازی هفته‌ بیست‌وچهارم سپیدرود مقابل ذوب‌آهن باشگاه اعضای تیم را با اتوبوس راهی اصفهان کرد و پس از آن بازیکنان اعلام کردند سفر به اصفهان با اتوبوس باعث خستگی آنها شده است.

می‌دانم سفر با اتوبوس ایده‌آل نیست ولی وقتی تنها در روز بازی برای سفر به اصفهان پرواز وجود داشت، چه کاری از دست من بر می‌آمد؟ سرمربی تیم گفت اگر روز بازی پرواز لغو شود و به اصفهان نرسیم چه کار کنیم، پیاده هم که نمی‌شود سفر کرد. از این رو به درخواست مربیان و به نظر خودم دو روز زودتر حرکت کردیم و با اتوبوس ویژه راهی اصفهان شدیم. در زمان علی کریمی هم با اتوبوس به اصفهان رفتند و کار جدیدی نبود که این همه مورد توجه قرار گرفت. در مورد هتل محل اقامت تیم در اصفهان هم شایعات اشتباهی مطرح شد. هتل خوبی هم برای تیم گرفتیم. من دیگر باید چه کار می‌کردم که خدا را خوش می‌آمد. بهترین امکانات را فراهم کردیم.

*هزینه‌های تیم را چه کسی تامین می‌کند؟

جز اینکه خودم تلاش می‌کنم، از دوستان، استانداری، شهرداری و در کل از هرجایی که بشود سعی می‌کنیم هزینه‌های تیم را تامین کنیم.

*برخی‌ها معتقدند، هزینه‌های تیم بر عهده شهرداری رشت است ولی شما به نام خودتان آن را تمام می‌کنید؟

شهرداری کمک می‌کند ولی به این شکل نیست که فقط آنها هزینه‌ها را پرداخت کند. شهرداری همچون قبل هزینه لجستیک را پرداخت می‌کند ولی اجازه ندارد حقوق بازیکنان را پرداخت کند. من از جا‌های دیگری هزینه‌ها را تامین می‌کنم. به عنوان مثال با استانداری مذاکره می‌کنم و بودجه می‌گیرم. البته استاندار امکان پرداخت مستقیم ندارد، از این رو به حساب شهرداری واریز می‌کند و شهرداری این پول را به صورت چک به من پرداخت می‌کند.

*پس کمک‌ها فقط دولتی است و هیچ اسپانسر خصوصی وجود ندارد؟

بخش خصوصی هم به ما کمک می‌کند. دوستان پیمانکاری دارم که به من کمک می‌کنند. اینطور نیست که فقط بخش دولتی تامین بودجه کند. پیمانکارانی در منطقه آزاد هستند که من را حمایت می‌کنند. من هیچ جا پز ندادم که یک تنه هزینه‌ها را پرداخت کردم. کجا گفتم من قهرمان داستان هستم؟ من کاری کردم که دوران مدیریتی خودم از دوران گذشته خیلی بهتر شود.

*پس چرا فصل قبل و در اولین حضورتان به سرعت میدان را خالی کردید و جای خود را به جواد تن‌زاده دادید؟

احساس کردم او به لحاظ مالی از من قوی‌تر است و می‌تواند بهتر عمل کند، ولی اینطور نبود و او به دنبال اهداف دیگری رفت. چه سودی برای من داشت که بخواهم بیایم و بروم؟ همه باشگاه‌ها در حال ضرر هستند. غیر از استقلال و پرسپولیس کدام باشگاه است که ضرر ندهد. همه از جیب برای فوتبال خرج می‌کنند. دوستان نزدیک من می‌دانند که من ماشین و خانه‌ام را برای سپیدرود فروختم!

*گفته می‌شود دلیل این رفت و آمد‌های شما در باشگاه سپیدرود به این خاطر است که می‌خواهید کاندیدای ریاست هیئت فوتبال گیلان شوید.

من تحت هیچ شرایطی برای ریاست هیئت فوتبال کاندیدا نمی‌شوم. مسئولان ورزش استان برای هیئت فوتبال تصمیم می‌گیرند. من رئیس هیئت شطرنج هستم و این هیئت را با جای دیگری عوض نمی‌کنم. چون امکاناتی که من برای هیئت شطرنج ساختم هیچ کجا، حتی هیئت فوتبال هم ندارد. حالا چرا باید جایی را که با زحمت و خون دل به ثمر رساندم رها کنم. خیالتان راحت حتی به من تکلیف هم نخواهد شد که ریاست هیئت فوتبال را بر عهده بگیرم. من حتی برای این دوره انتخاباتی که در پیش است کاندیدا هم نخواهم شد.

*پس چرا برای مالکیت باشگاه سپیدرود دو بار اقدام کردید؟

اگر برای کمک به سپیدرود آمدم تنها دلیلش این است که این تیم را دوست دارم و از قدیم با این تیم بودم. من سال ۱۳۶۰ و از زمان فریدون عسگرزاده سرپرست سپیدرود و هوادار این تیم بودم و خاطرات خوبی با این تیم دارم. از طرفی مردم از من خواستند جلو بیایم و به مشکلات سپیدرود ورود کنم.

*شما مالک موقت باشگاه سپیدرود هستید. پیش از این گفته بودید این باشگاه چند متقاضی جدید دارد آیا با خریداری به توافق رسیده‌اید؟

هیچ‌کس دنبال سپیدرود نمی‌آید. چرا که تیم در شرایط بسیار سختی است و اوضاع اقتصادی کشور هم باعث شده تیم خریداری نداشته باشد. از طرفی شرایطی که برای واگذاری به شخص ثالث وجود دارد هم سخت است. با این شرایط هیچ‌کس نمی‌آید این سختی‌ها را بپذیرد.

*در حال حاضر بدهی‌های باشگاه سپیدرود حدود ۴ میلیارد است و به نظر می‌رسد این مبلغ برای خریداران خیلی زیاد نیست. آیا اصلا شما قصد فروش باشگاه را دارید؟

برای سپیدرود خریدار جدی وجود ندارند. برخی برای این که مطرح شوند پا پیش می‌گذارند، ولی جدی نیستند. مگر ما قبل از آقای کریمی، نوین را تجربه نکردیم؟ چه فایده‌ای برای ما داشت. حتی نتوانستند کوچکترین هزینه تیم را پرداخت کنند. ما از این نوع خریدار‌ها زیاد داریم. ولی خریدارانی مثل مالک باشگاه تراکتورسازی که توانایی مالی داشته باشند و صنعت و تولید داشته باشند برای باشگاه سپیدرود وجود ندارد. باشگاه ملوان را ببنید به چه روزی در آمده است. هر که آمد فقط بدهی این تیم را بالا برد و دردی دوا نکرد. شرایط تیم سپیدرود با توجه به نتایجی که گرفته بود خوب نبود و هیچ مربی حاضر نبود قبول مسئولیت کند.

*اوضاع سپیدرود در جدول لیگ برتر خیلی خوب نیست. چقدر به بقا در لیگ برتر امیدوار هستید؟

خیلی امیدوارم، از زمانی که من و دست‌نشان آمدیم فقط یک باخت، آن هم در برابر پرسپولیس داشتیم. البته به پیروزی هم نرسیدیم، ولی شکست هم نخوردیم. رقبای ما سخت و بازی‌ها خارج از خانه بود. آن زمان که دوستان تیم را در اختیار داشتند و باید از تیم‌هایی مثل استقلال خوزستان و نفت مسجد سلیمان امتیاز می‌گرفتند، متاسفانه موفق نشدند. اگر امتیاز می‌گرفتند ما الان دو رده بالاتر بودیم.

*چرا برخی بازیکنان سپیدرود از لیست خارج شدند؟

سرمربی تیم معتقد بود تمرینات خیلی شلوغ است و من هم از کادر فنی خواستم هر بازیکنی را نمی‌خواهد اعلام کند تا من با آنها تسویه حساب کنم.

*ولی دست‌نشان مدعی شد شما هم خواسته بودید کمی تیم خلوت شود تا از هزینه‌ها بکاهید؟

نه هزینه زیادی نداشتند وقتی یک بازیکن در مهمان‌سرا است هزینه‌ای برای ما ندارد ولی بازیکنانی کنار تیم بودند که هیچ مشکلی از تیم حل نمی‌کردند و غیر بومی بودند. البته من هم خواهان خلوت شدن تیم بودم و با این خواسته دست‌نشان مخالف نبودم. اگر تیمی می‌خواهد موفق باشد باید روی بازیکنان اصلی خود تمرکز داشته باشد.

*شما از علی کریمی خیلی حمایت کردید. او هم می‌توانست بعد از جدایی، به شما کمک کند و بازیکنانی نظیر پیام صادقیان را برای کمک به تیم سپیدرود راضی به ماندن کند، چرا او این کار را نکرد؟

علی کریمی زحمت خود را برای سپیدرود کشیده است. وقتی بار دیگر تیم سپیدرود را تحویل گرفتم از نظر مالی تیم شسته و رفته‌ای بود و این نتیجه زحمات کریمی است. شاید علی کریمی در زمینه فنی به موفقیتی که می‌خواست دست پیدا نکرد ولی دلیلش کاملا مشخص است چون فشار‌های مدیریتی اجازه نداد تا او روی مسائل تاکتیکی تمرکز کند. اگر تمرکزش فقط روی مسائل فنی بود قطعا بهتر از این‌ها نتیجه می‌گرفت ولی فشار‌های مدیریتی به او اجازه مانور نداد. این سخت است که هم مدیر باشی و هم مربی و هم کار‌های لجستیک را هدایت کنی. علی کریمی چنین مشکلاتی داشت در حالی که فعلا من کار‌های مالی و پشتیبانی را بر عهده دارم و دست‌نشان فقط به مسائل فنی می‌پردازد. این که چرا پس از جدایی در خصوص برخی بازیکنان مثل پیام صادقیان تلاشی نکرد را باید از خودش بپرسید و من نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم.

*ظاهرا قرار است چک‌های برگشتی کریمی را هم شما پرداخت کنید.

امیدواریم با کمک مسئولان این چک‌ها جمع‌آوری شود. مبلغی حدود یک میلیارد وجود دارد که با توجه به بدهی قبلی بسیار کمتر است. تخفیفی که علی کریمی از طلبکاران گرفت قابل تقدیر است. او از شخصیتش مایه گذاشت و تخفیف‌هایی گرفت که ما نمی‌توانستیم بگیریم. حتی مدیران سابق قرارداد‌های اشتباهی با برخی بازیکنان بسته بودند و مبالغی را به باشگاه تحمیل کرده بودند. همه این قرارداد‌ها توسط علی کریمی اصلاح شد و این کمک بزرگی بود.

*چقدر به بازیکنان تیم بدهکار هستید؟

بازیکنان تیم ما ۵۵ درصد از مطالبات خود را دریافت کردند و حتی به گفته سازمان لیگ ما رتبه اول را در پرداخت‌ها داریم! این شرایط شاید آرمانی نباشد، ولی بحرانی هم نیست. ما قطعا قرارداد‌ها را پرداخت می‌کنیم تا به شرایط بحرانی نرسیم. تیم سپیدرود به لحاظ فنی و مدیریت مشکلی ندارد و در شرایط خوبی قرار داریم. درست است که شهرداری هزینه‌ها را با کمک دیگر نهاد‌ها پرداخت می‌کند ولی این را هم باید بگویم که ابتدا من هزینه‌ها را پرداخت می‌کنم و پس از پرداخت، اسناد و مدارک مالی به شهرداری ارجاع می‌شود و پس از یک هفته تا ۱۰ روز این مبالغ به حساب ما بر می‌گردد.

*قرارداد باشگاه سپیدرود با نادر دست‌نشان یک سال و نیمه است. یعنی پیش بینی این را کرده اید که فصل بعد هم خودتان تیمداری کنید. با این شرایط برنامه بلند مدت شما برای باشگاه سپیدرود چیست؟

فعلا هدف بقا در لیگ برتر است. در هر شرایطی هم که باشیم تیمی خواهیم بست که در لیگ برتر حضور خوبی داشته باشد. باید دید خدا چقدر کمکمان می‌کند و بازیکنان تا چه حد همت می‌کنند. برای ما هم این تلاش مهم است. در غیر اینصورت به خوبی می‌دانم اتفاقات فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. ما در برابر تیم‌های بزرگ خوب نتیجه گرفتیم، ولی در برابر تیم‌های ضعیف امتیاز از دست دادیم. سپیدرود تیم خوبی است. به نتایج ما نگاه کنید شکست‌های تیم سپیدرود در دقایق پایانی بود و بار‌ها در حالی که امتیاز گرفته بودیم، ناگهان گل خوردیم.

*صحبت پایانی؟

بازیکنان همه برای برنده شدن به میدان می‌روند. از هواداران و دوستداران تیم سپیدرود می‌خواهم تا پایان فصل برای تیم مسائل حاشیه‌ای بوجود نیاورند. به اخبار کانال‌های غیر معتبر توجه نکنند و اخبار را از رسانه‌های معتبر دنبال کنند. بخش زیادی از انرژی ما صرف مقابله با این حاشیه‌ها می‌شود. افرادی که از تیم کنار گذاشته شدند، حاشیه سازی می‌کنند و نمی‌خواهند ما هم موفق شویم.

گفت‌وگو از نیلوفر مژدهی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار