کد خبر: ۷۳۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 08 April 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی شاخص کل با چاشنی افزایش ارزش معاملات، دلار در سنا به ۱۳۴۰۰ تومان رسید؛ در کف بازار به ۱۳۷۵۰، طلای جهانی گران‌تر می‌شود، سرخپوشی یکدست اوراق وام مسکن، تسلا رقبای اروپایی را در قلب اروپا کنار زد!، پاداش خدمت نجومی مدیر ایرباس ۴۱ میلیون دلار اعلام شد و کاهش تقاضای خودرو در بریتانیا را در بر دارد.

رئیس‌ جمهور: اگر تحریم نبودیم، دلار حدود ۶۰۰۰ تومان بود

روز یکشنبه رئیس جمهور در مراسم بهره‌برداری همزمان از سه طرح عمرانی اظهار داشت: چند وقت پیش گفتند، پایین بودن قیمت بنزین سبب قاچاق آن می‌شود و عده‌ای پاسخ دادند علت قاچاق بالا رفتن قیمت ارز بوده است، در حالی که زمانی که دلار ارزان‌تر بود هم قاچاق انجام می‌شد. مثلاً اگر شرایط ما در حال حاضر عادی بود و تحریم نبودیم، بهای دلار به جای ۸۰۰۰ تومان باید حدود ۶۰۰۰ تومان می‌بود؛ اما با چنین قیمتی باز هم قاچاق انجام می‌شود. پس ما می‌توانیم برای جلوگیری از قاچاق بنزین و کاهش مصرف انرژی، آن را صادر کنیم تا سود آن شامل همه مردم شود. /ایسنا

سبزپوشی شاخص کل با چاشنی افزایش ارزش معاملات

شاخص کل بورس تهران در دومین روز معاملاتی، در حالی با رشد 1539 واحدی در ارتفاع 188 هزار و 74 واحدی ایستاد که برخی صفوف خرید بورس تهران در معاملات دیروز در ساعات پایانی عرضه شد که دلیل آن برخورد شاخص کل به سطوح مقاومتی و شناسایی سود از سوی برخی فعالان بازار بود. شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 443 واحدی در کانال 54 هزار و 238 واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن نیز با رشد 590 واحدی رقم 36 هزار و 618 را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم وزن با افزایش 412 واحدی در ارتفاع 25 هزار و 559 واحدی ایستاد. شاخص آزاد شناور با رشد 2165 واحدی در ارتفاع 211 هزار و 887 واحدی قرار گرفت و شاخص بازار اول با افزایش 1201 واحدی در ارتفاع 140 هزار و 33 واحدی قرار گرفت، شاخص بازار دوم نیز با جهش 2747به کانال 367 هزار و 514 واحدی وارد شد. ارزش معاملات بورس تهران نسبت به روز قبل جهش قابل توجهی داشت و از حدود 600 میلیارد تومان در روز شنبه به 988.4میلیارد تومان رسید، این رقم ناشی از جابجا شدن بیش از 3 میلیارد و 797 میلیون برگه سهم و اوارق مالی قابل معامله طی 289 هزار و 516 نوبت معاملاتی بود.

رئیس‌ جمهور: اگر تحریم نبودیم، دلار حدود ۶۰۰۰ تومان بود/ یک گرم سکه به ۹۰۵ هزار تومان رسید/ توافق ۳.۱ میلیارد دلاری برای خرید تاکسی اینترنتی «کریم»

دلار در سنا به ۱۳۴۰۰ تومان رسید؛ در کف بازار به ۱۳۷۵۰

در معاملات روز (یکشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۸) هر اسکناس دلار آمریکا بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در " سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است) به نرخ ۱۳۳۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان افزایش داشت. همچنین بر اساس این سامانه، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۵۲۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۵۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز شنبه، ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، اطلاعات دریافتی خبرنگار تابناک اقتصادی از بازار آزاد ارز تهران، بعدازظهر دیروز هر اسکناس دلار آمریکا با رشد قیمت به رقم ۱۳۷۵۰ تومان نیز رسیده بود.

یک گرم سکه به ۹۰۵ هزار تومان رسید

به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران، دیروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴,۶۲۰,۰۰۰ تومان بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۴,۸۴۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۲,۶۲۵,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱,۷۱۰,۰۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که هر سکه یک گرمی ۹۰۵ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار دیروز، ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. کشتی آرای همچنین اظهار داشت: رشد تقاضا در کنار افزایش نرخ ارز، باعث گران‌تر شدن بهای انواع سکه در بازار شده است.

طلای جهانی گران‌تر می‌شود

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها، هفت نفر یا ۵۴ درصد نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند، در حالی که سه نفر یا معادل ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش بینی کردند و همین تعداد نیز نظری نداشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۵۳۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۲۳۹ نفر یا ۴۵ درصد افزایش قیمت طلا، ۱۹۱ نفر یا ۳۶ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۰۴ نفر یا معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، کارشناسان وال‌استریت و سرمایه گذاران نسبت به بالاتر رفتن قیمت طلا خوش بین بودند. در معاملات روز جمعه بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۱.۳۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۲۹۵.۶۰ دلار بسته شد و برای کل هفته ۰.۲ درصد کاهش نشان داد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: طلا باید بالا رود زیرا هفته گذشته سطح حمایت کلیدی را حفظ کرد و انتظار می‌رود تقاضای فیزیکی تقویت شود. وی همچنین به تورم مبنا اشاره کرد که آرام مانده و احتمالاً باعث می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را با وجود آمار اشتغال قوی افزایش ندهد. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز" نیز انتظار دارد طلا از سطوح حمایتی که هفته گذشته حفظ کرد، صعود کند. افشین نوابی، مدیر بازرگانی شرکت ام ‌کی‌اس نیز افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد و گفت: با مسائل ژئوپلیتیکی که در سراسر جهان وجود دارد و مقاومت طلا در برابر کاهش بیشتر، به صعود طلا به بالای مرز ۱۲۹۵ دلار و ۱۳۰۰ دلار خوش بین هستم.

سرخپوشی یکدست اوراق وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی دیروز حدود 48/ 1 درصد افت قیمت پیدا کرد و به بهای 51 هزار و 713تومان به فروش رفت. میانگین قیمتی سایر سررسیدهای وام مسکن نیز با افت دسته‌جمعی به مرز ۵۱ هزار تومان نزدیک‌تر شد. مرز ۵۱هزار تومانی حمایت مناسبی برای این «تسه» محسوب می‌شود و هر بار نزدیک شدن به این سطح حمایتی منجر به افزایش قیمت در ادامه شده است؛ با این حال تکرار شدن هر چه بیشتر قیمت «تسه۹۶۱۰» در این کانال در روزهای اخیر حاکی از افول بیشتر قیمت‌ها است. در حالی که مدت‌ها از اوج‌گیری دلار در پایان تابستان گذشته می‌گذرد و نرخ ارز بیش از ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است، به نظر می‌رسد امید برای اصلاح قیمت مسکن هیچ‌گاه محقق نشود و بازار اوراق وام مسکن در رکود به کار خود ادامه دهد.

کاهش تقاضای خودرو در بریتانیا

دنیای اقتصاد: بلومبرگ گزارش داده است که با توجه به نزدیک‌شدن ضرب‌الاجل برگزیت و نگرانی‌ها در مورد آینده خودروهای دیزلی، تقاضا برای خودرو در بریتانیا طی ماه مارس گذشته با کاهش ۴/ ۳ درصدی به کمترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است. تعداد خودروهای ثبت شده برای فروش در این ماه به ۴۵۸ هزار و ۵۴ دستگاه رسید. انجمن تولیدکنندگان خودروی بریتانیا اعلام کرده است، در ماه مارس که دوره افزایش فروش محسوب می‌شود خریداران ترجیح داده‌اند از نمایشگاه‌های خودرو دور بمانند. از این رو کاهش فروش خودرو در این ماه نشانه‌ای نگران‌کننده برای صنعت خودروی بریتانیا محسوب می‌شود. بلومبرگ به نقل از کارشناسان گزارش کرد، باید هرچه سریع‌تر فضای ابهام اقتصادی و سیاسی ایجاد شده در نتیجه برگزیت از میان برود. ماه گذشته فروش خودروهای دیزلی کاهش ۲۱ درصدی را داشته و بر این اساس ۳/ ۲۶ درصد از سهم بازار این ماه را به خود اختصاص داد. فروش خودروهای بنزینی نیز که اکنون سهمی ۶۸ درصدی از بازار خودروی بریتانیا را دارند با افزایش ۱/ ۵ درصدی روبه‌رو شد.
 
پاداش خدمت نجومی مدیر ایرباس ۴۱ میلیون دلار اعلام شد

«برونو مایر» وزیر دارایی فرانسه گفت: پاداش خدمت برای مدیران رده بالا باید به ۳۰ درصد از حقوق آنها محدود شود. اظهارات وی به دنبال دریافت پاداش خدمت نجومی «تام اندرس» مدیر اجرایی شرکت ایرباس مطرح می شود. در همین حال، مدیر ارشد اجرایی شرکت ایرباس که دولت فرانسه ۱۱ درصد سهام آن را در اختیار دارد، قرار است ۳۶.۸ میلیون یورو معادل ۴۱ میلیون دلار به دنبال پایان کار خود در این شرکت سازنده هواپیما دریافت کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: پاداش خدمت را برای مدیران رده بالا به ۳۰ درصد حقوق آنها محدود خواهم کرد. وی تصریح کرد، دریافت چنین پاداش خدمتی از سوی مدیر اجرایی ایرباس به شهرت این شرکت لطمه وارد می کند. در حال حاضر، پاداش خدمت در فرانسه معادل تقریبا ۴۵ درصد از حقوق افراد است و «مایر» به دنبال وضع قانونی برای محدود کردن آن است. بر پایه این گزارش، «تام اندرس» قرار است، در دهم ماه جاری میلادی شرکت ایرباس را ترک کند. پاداش خدمت وی که ۳۶.۸ میلیون یورو است، شامل ۲۶.۳ میلیون یورو مستمری، ۳.۲ میلیون یورو مزایا و ۷.۳ میلیون یورو مزایای عملکرد است. در حال حاضر مدیر اجرایی ایرباس تحت تحقیقات کلاهبرداری پرونده ۲ میلیارد دلاری قرارداد «یوروفایتر» است. در سال ۲۰۱۷ میلادی اتریش شرکت ایرباس را در راستای قرار داد سال ۲۰۰۳ میلادی که در مورد قیمت خرید گمراه شده بود، تحت پیگرد قانونی قرار داد و به دنبال ۱.۲ میلیارد دلار خسارت است.

تسلا رقبای اروپایی را در قلب اروپا کنار زد!

تسلاموتورز که یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه خودروسازی و تکنولوژی محسوب می‌شود و فعالیت و اهداف بلندپروازانه‌ای در این زمینه داشته است، مدتهاست که با محصولات ساخت شرکت‌های رقیب همچون نیسان موتورز، تویوتا، هیوندای، دایملر و بی ام و به رقابت تنگاتنگی پرداخته و مشغول است و هر یک از این شرکت‌های بزرگ و پرآوازه درصدد افزایش قابل توجهی در میزان فروش و محبوبیت محصولات خود دارند. با وجود آنکه بسیاری از این خودروها از استقبال بی نظیری از سوی کاربران و مشتریان خودروهای برقی و دوستدار محیط زیست مواجه شده است، اما حالا تازه‌ترین آمارهای منتشره از میزان فروش خودروهای پاک و برقی در ماه فوریه سال جاری میلادی نشان می‌دهد که تسلا مدل ۳ با فروش سه هزار و ۶۳۰ دستگاه در اروپا توانسته است گوی رقابت را از رقبای اروپایی خود یعنی بی‌ام و، بنز و رنو برباید چراکه هیچ یک از آنها قادر نبوده‌اند که بیش از سه هزار دستگاه خودرو را در این قاره سبز به فروش برسانند و این بدان معناست که تسلای آمریکایی توانسته است در جلب نظر و رضایت مشتریان و طرفداران خودروهای برقی و پاک موفق تر عمل کند. از دیگر خودروهای پرفروش و پرطرفدار در اروپا می‌توان به رنو زوئی (Renault Zoe)، نیسان لیف (Nissan Leaf) و بی‌ام و آی‌۳ (BMW i3) اشاره کرد.

ایران و عراق برای توسعه مشترک دو میدان نفتی به تفاهم رسیدند

وزیر نفت از تفاهم ایران و عراق برای توسعه مشترک میدان‌های نفت‌شهر و خرمشهر خبر داد. بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه حضور وزیر نفت عراق در تهران با بیان این مطلب افزود: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری ایران و عراق در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وجود دارد و ایران آمادگی دارد توانمندی‌های خود را در خدمت صنعت نفت عراق بگذارد. وزیر نفت با بیان اینکه ایران در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توانمندی‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی و گاز در عراق توسعه چندانی پیدا نکرده است، چشم‌انداز روشنی برای همکاری‌های مشترک بین دو کشور وجود دارد. زنگنه طلب گازی ایران از عراق را در حال حاضر یک میلیارد دلار عنوان کرد.

رئیس جدید بانک جهانی رسما انتخاب شد

بانک جهانی در پایگاه اینترنتی خود از موافقت اعضای هیأت مدیره این بانک با انتخاب دیوید مالپاس آمریکایی به عنوان رئیس خبر داده‌اند. مالپاس پیشتر مسئول امور بین‌الملل وزارت خزانه داری آمریکا بود و اکنون به مدت پنج سال هدایت بانک جهانی را بر عهده خواهد داشت. بر اساس این گزارش، مالپاس در سال ۲۰۱۶ مشاور اقتصادی ترامپ در کارزار انتخاباتی آمریکا بود و انتصابش در این سمت در راستای تلاش ترامپ برای کاهش قدرت این بانک ارزیابی می‌شود. مالپاس در واکنش به انتصابش گفته است، به همکاری با بانک جهانی افتخار می‌کند و هدفش کاهش فقر مطلق و افزایش رفاه در سطح جهان است.

مالپاس عضو باشگاه اقتصاددانان نیویورک و کمیته ملی روابط با چین بوده است. مالپاس دارای مدرک لیسانس اقتصاد از کالج کلرادو و فوق لیسانس ام بی ای از دانشگاه دنور است. او مدتی با دانشگاه جورج تاون در درس اقتصاد بین‌الملل همکاری داشته است. آمریکا که بزرگ‌ترین سهامدار بانک جهانی است به طور سنتی نامزد تصدی ریاست این بانک را برای گرفتن رأی اعتماد به هیأت مدیره معرفی می‌کند. مالپاس که در حال حاضر معاون امور بین‌المللی وزارت خزانه‌داری آمریکاست جایگزین جیم یونگ کیم، رئیس قبلی خواهد شد که در سال ۲۰۱۲ و توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای این سمت معرفی شده بود. مالپاس سال ۲۰۱۷ از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به دلیل ایفای نقش بیش از حد نیاز در اقتصاد جهان انتقاد کرده بود.

پنج کشور دارنده بیشترین ذخایر طلا را بشناسیم

طلا در پنج هزار سال گذشته، همیشه به عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان به شمار آمده است و بر پایه اعلام شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی جهان در سال گذشته میلادی بالاترین رکورد خرید این فلز را در پنج دهه گذشته ثبت کردند. راشاتودی روز یکشنبه در گزارشی نوشت: سرمایه گذاران در جهان عجله زیادی برای خرید فلزات گرانبها دارند و بانک های مرکزی جهانی هم از دهه پیش به جمع مشتاقان خرید طلا پیوسته اند. خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان در سال گذشته به بیش از 651.5 تن رسید که در مقایسه با سال پیش از آن، 74 درصد رشد کرد. بلاتکلیفی اقتصادی و ژئوپولتیکی در سال 2018 میلادی به تنوع بخشی بانک های مرکزی و تمرکز مجدد سرمایه گذاری بر دارایی های امن منجر شد. آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دارنده بزرگ ترین ذخایر طلا در جهان به شمار می‌روند. آمریکا با دارا بودن هشت هزار و 407 تن طلا، بیشترین ذخایر این فلز زرد ارزشمند را در جهان به خود اختصاص می دهد و در جایگاه اول این فهرست قرار دارد.

این رقم 75 درصد ذخایر ارزی آمریکا را شامل می شود. میزان ذخایر طلا در فرانسه 2 هزار و 518 تن طلا برآورد شده است که حدود 60 درصد از کل ذخایر خارجی این کشور را به خود اختصاص می دهد. «دویچه بوندس بانک» آلمان (بانک مرکزی آلمان) سه هزار و 483 تن طلا در اختیار دارد که این رقم حدود 70 درصد از ذخایر ارزی این کشور را به خود اختصاص می دهد. به این ترتیب آلمان در جایگاه دوم این فهرست قرار می گیرد. ایتالیا با 2 هزار و 534 تن طلا، در جایگاه سوم این فهرست قرار می گیرد. این میزان طلا دست کم 70 درصد ذخایر ارزی خارجی این کشور را شامل می شود. بر اساس سیاست های بانک مرکزی ایتالیا، طلا یکی از روش های امن سرمایه گذاری در بحران های اقتصادی به شمار می آید. در سال 2017 روسیه موفق شد با ربودن گوی سبقت از چین در جایگاه پنجم فهرست کشورهایی که بیشترین ذخایر طلا را به خود اختصاص می دهند، بایستد. سال گذشته میلادی، روسیه با خرید 651.5 درصد تن طلا به یکی از بزرگ ترین خریداران طلا در جهان تبدیل شد. بانک مرکزی روسیه در ماه فوریه (بهمن-اسفند 97) ذخایر ارز خارجی را 31.1 تن افزایش داد و میزان ذخایر این فلز گرانبها را به 2 هزار و 149 تن رساند. به نقل از گزارش ایرنا؛ یکی از دلایل اصلی روی آوردن روسیه به خرید طلا، فایق آمدن بر عواقب اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های غربی و حفظ ارزش روبل است.

توافق ۳.۱ میلیارد دلاری برای خرید تاکسی اینترنتی «کریم»

در نخستین روزهای فروردین ماه سرانجام پس از مدت‌ها مذاکره شرکت «اوبر» توانست سهامداران استارت‌آپ تاکسی اینترنتی «کریم» را راضی کند و این شرکت را به مبلغ ۱/ ۳ میلیارد دلار خرید. به نقل از دنیای اقتصاد، اوبر با این خرید حالا بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی خاورمیانه هم هست. حالا خود را برای حضور در بورس نیویورک آماده می‌کند و بسیار به این توافق نیاز داشت، به ویژه که در همان روزها رقیبش Lyft هم به بورس پیوسته بود.

کریم، تاکسی اینترنتی است که به جز کشور عمان تقریبا در تمام کشورهای خاورمیانه فعالیت داشت. سرمایه‌گذاران این شرکت که مقر آن در دبی است، حدود ۴/ ۱ میلیارد دلار از مبلغ معامله را به‌صورت نقد و بقیه را به ‌صورت وام قابل تبدیل به سهام (به ازای هر سهم اوبر به قیمت ۵۵ دلار) دریافت کردند. دو سهامدار اصلی کریم شرکت سرمایه‌گذاری شاهزاده سعوی الولید بن طلال و شرکت تجارت الکترونیکی ژاپنی راکوتن Rakuten هستند که مدت‌ها با اوبر بر سر قیمت کریم مشغول مذاکره بودند. این دو شرکت اما در بسیاری از کشورهای خاورمیانه رقابت نزدیکی را هم رقم زده بودند. کریم در سال ۲۰۱۶ و بعد از یک راند سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. این شرکت یکی از باارزش‌ترین استارت‌آپ‌های خاورمیانه به شمار می‌آمد. سایر سرمایه‌گذاران کریم عبارتند از: STV (صندوق سرمایه‌گذار جسورانه که توسط مخابرات عربستان بنیان گذاشته شده)، گروه حمل و نقل الطیار و شرکت دایملر. کریم طی چند سال اخیر رشد سریعی داشت و هم اکنون بیش از یک میلیون راننده در بیش از ۹۰ شهر در ۱۵ کشور منطقه را دارد. این شرکت همچنین روی سفارش آنلاین غذا و تحویل کالا هم فعالیت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار