تابناک / عملکرد شهرداری رشت در نوروز ۹۸ چگونه بود؟! این شاید ساده‌ترین سؤالی باشد که بتوان از هر شهروند یا مسافری که به شهر رشت سفر کرد پرسید. سؤالی که پاسخ آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن «ضعیف» خواهد بود.
کد خبر: ۷۳۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 04 April 2019

تابناک / عملکرد شهرداری رشت در نوروز ۹۸ چگونه بود؟! این شاید ساده‌ترین سؤالی باشد که بتوان از هر شهروند یا مسافری که به شهر رشت سفر کرد پرسید. سؤالی که پاسخ آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن «ضعیف» خواهد بود.

 

شهرداری رشت علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته نتوانست میزبان خوبی برای نوروز ۹۸ باشد و انتقادات بسیاری نیز از این مجموعه صورت پذیرفت. هرچند که در این میان باید قبول کرد در شرایطی که رشت ۸ ماه و نیم است که عمر خود را بدون شهردار سپری می‌کند و تمامی مشکلات بر روی دوش سرپرست شهرداری آوار شده است، نمی‌توان انتظار بیشتری نیز داشت.

طی روزهای پایانی ۹۷ و نوروز ۹۸ عملکرد برخی سازمان‌های اثرگذار در سطح شهر رشت قابل‌توجه بود. سازمان فرهنگی که علیرغم نداشتن بودجه ویژه و با کمترین امکانات اقدام به برگزاری برنامه‌هایی در وسع و توان خود نمود و سازمان عمران شهرداری علیرغم تمام تلاش‌ها برای وصله‌پینه کردن آسفالت معابر اصلی و فرعی نتوانست کار خود را به پایان برساند و هنوز هم حفاری‌های پر نشده در سطح شهر وجود دارد که با توجه به مساعد بودن هوا طی چند روز آینده انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر مشکلات برطرف شود.

در حوزه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری رشت، اما می‌توان مدعی بود که ضعف‌های بسیار بیشتر وجود داشت. سازمان سیما و منظر و فضای سبز اگرچه سال گذشته تعدادی اِلِمان کپی شده را ارائه کرده بود که موجب انتقاداتی نیز از این مجموعه شده بود، اما امسال حتی همان اِلِمان‌های کپی را نیز بکار نگرفت تا شهر رشت در نوروز ۹۸ کمترین رنگ و بویی از بهادر داشته باشد.

از اقدامات این سازمان در بهار ۹۸ نصب اِلِمان «ننه سرما» برای سومین سال متوالی بود! البته سازمان سیما و منظر در اقدامی هوشمندانه بین این سه سال متوالی، یک سال یعنی نوروز ۹۷ اِلِمان مذکور را به پایانه میدان گیل منتقل کرد تا ننه سرما هرسال در مسیرِ جاده فومن نباشد و یک سال هم در مسیر جاده تهران تردد کند!

همچنین این سازمان الِمانِ نوری «رشت شهر خلاق خوراک» را مجدداً احیا کرد و در بازهم با اقدامی هوشمندانه برای آنکه اهالی نقاط دیگر شهر رشت هم این اِلِمان را مشاهده کنند پس از رونمایی آن در مجاورت ساختمان تاریخی شهرداری این اِلِمان نوری را به دور میدان گیل منتقل کرد. البته این سازمان المانِ جفتیِ شهر خلاق خوراک را نیز که در سال گذشته عدد ۱۳۹۷ را نشان می‌داد را احیا کرد تا با برعکس شدن عدد ۷ این بار این اِلِمان عدد ۱۳۹۸ را نشان دهد و این اِلمان را نیز همراه با اِلِمان نوری شهر خلاق خوراک به میدان گیل منتقل نمود. البته مشکل اینجاست که این اِلِمان برای سال ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و… دیگر کاربرد ندارد!

این سازمان اما در اقدامی ناراحت‌کننده اِلِمانی از خانواده‌ای مثلاً گیلانی را در ضلع شرقی باغ محتشم رشت نصب نمود که از نظر نوع پوشش کمترین شباهتی به مردمان شهر رشت یا مردمان گیلان داشت و در آن نمادهایی چون دامن قاسم‌آبادی و… مورداستفاده قرار نگرفته بود.

از اِلِمان‌های تکراری سازمان سیما و منظر شهرداری رشت اما هرچه بگوییم کم گفته‌ایم! به‌گونه‌ای که به یاد ضرب‌المثل گیلکی «تقی کولا نقی سر، نقی کولا تقی سر» می‌افتیم. سازمان سیما و منظر در اقدامی کاملاً ارزشمند و هوشمندانه اِلِمان حول حالنا را که سال ۹۷ مقابل بقعه متبرکه دانای علی نصب‌شده بود را به ضلع غربی پارک سبزه‌میدان منتقل کرد تا ساکنان این محله که در نوروز ۹۷ نتوانسته بودند به دانای علی بروند و این اِلِمان را مشاهده کنند بتوانند از این اِلِمان استفاده بصری کنند.

همچنین این سازمان اِلِمان سفره هفت‌سین خانوادگی (کودکانه) را که سال گذشته در میدان فرهنگ رونمایی شده بود را به نقطه دیگری از شهر منتقل کرد. و هفت سین نصب شده در داخل محدوده پیاده راه و بازارچه نوروزی در واقع سال گذشته نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

در چنین شرایطی باید قبول کرد وقتی شورای شهر رشت در عمر یک سال و نیمه خود ۸٫۵ + ۱ ماه بدون شهردار بودن را تجربه کرده است، نمی‌توان انتظار بیشتری برای نظارت جدی‌تر به روی سازمان‌های تابعه شهرداری را از آن داشت. متأسفانه باید قبول کرد که شهرداری رشت در نوروز ۹۸ عملکرد قابل قبولی را نداشته و آسیب آن در سال‌های آینده به این شهر وارد خواهد شد.

بر اساس آمارها علیرغم بارش برف، تگرگ، وقوع سیل، طوفان و حتی زلزله در سایر استان‌های کشور استان گیلان و بخصوص شهر رشت نه‌تنها به میزان ورودی مسافر در سال گذشته نرسید، بلکه بنا بر آمار رسمی با کاهش مسافر نیز روبرو بود.

در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده نیز از میزان ورود مسافر به شهر رشت کاسته خواهد شد و نتیجه این موضوع در ورود سرمایه‌گذار به این شهر نمود پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار