رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:نقل قول رئیس دولت اصلاحات به روحانی تکذیب شد/خبر صالحی از جدیدترین فعالیت هسته‌ای ایران/رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸ 18 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش احمدی‌نژاد به حادثه نیوزیلند

قتل عام در نیوزلند نشان‌دهنده مدیریت غم‌انگیز سیستم حاکم بر جهان است. به گزارش محمود احمدی نژاد در پی حادثه تروریستی نیوزلند در توییتر خود نسبت به آن واکنش نشان داد:"قتل عام در نیوزلند نشان دهنده مدیریت غم‌انگیز سیستم حاکم بر جهان است. آیا دلیل جنگ، خصومت و نفرت، قدرتی است که صاحبان کارخانه‌های سلاح در اختیار دارند؟ "
 
زاکانی: جهانگیری نماد ناکارآمدی دولت است

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس در جواب به سخنان جهانگیری که گفته بود دولت تنهاست، در توئیتر نوشت: «جهانگیری: دولت واقعا "تنهاست".. تلاطم اقتصادی فعلی راهکاری "ندارد" که اقتصاددانان آن را پیدا کنند.. الان کشور "فقط" راهکار "سیاسی" میخواهد. مشکل جدی کشور فساد و ناکارآمدی برخی مسئولان است که متاسفانه معاون اول دولت از نماد‌های ناکارآمدی و برادرش مهدی نیز پرونده سنگین فساد دارد.»
 
واکنش الجزایر به سخنرانی سردار نقدی

سفارت الجزایر در تهران با انتشار بیانیه ای، با تاکید بر اراده این کشور بر گسترش روابط با ایران و پیشگیری از اقداماتی که مانع روند مطلوب روابط دو کشور باشد، در باره یک سخنرانی، توضیح داد.در بیانیه سفارت الجزایر که روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است با توجه به فداکاری‌ها و جانفشانی‌های بزرگ انقلاب الجزایر و سلوک آمیخته با صداقت و شجاعت و صبر شهدا و رزمندگان آن، که دشمنان بیش از دوستان بر آن صحه می‌گذارند و با توجه به هدف متعالی این انقلاب در دفاع از ملت‌ها برای تعیین سرنوشتشان، بی شک انقلاب الجزایر، یکی از بزرگترین انقلاب‌های قرن بیستم بوده است. در همایش «طلایه داران فجر فاطمی» که یازدم بهمن ماه در اصفهان برگزار شد، در خبری که به نقل از سردار نقدی منتشر شده بود، آمده است: انقلاب فرانسه بعد از ۱۰ سال استحاله شد، انقلاب روسیه بعد از مدتی بر ضد خود آن شد، انقلاب‌های چین، مصر، تونس به سرعت منحرف شد، انقلاب الجزایر با یک میلیون کشته، انقلاب افغانستان با یک میلیون تلفات انسانی نتوانست به هدف خود برسد و مردم ویتنام با سه تا پنج میلیون کشته هنوز تحت استعمار مستکبران هستند.
 
نقل قول رئیس دولت اصلاحات به روحانی تکذیب شد

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد اینکه در مصاحبه‌ای گفته شده خاتمی به روحانی گفته اگر نمی‌توانی کشور را اداره کنی استئفا بده، گفت: من این نقل قول را تایید نمی‌کنم. به نظر بنده کسانی که آقای روحانی را می‌شناسند، می‌دانند که اگر آقای روحانی رئیس‌جمهور نبود و به عنوان یکی از شخصیت‌های سیاسی بود و شرایط کشور سخت می‌شد ایشان کسی است که با تمام وجود می‌آمد مسئولیت می‌پذیرفت بر اینکه مشکلات مردم حل شود.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: کشور ما همانطور که بار‌ها مقام معظم رهبری فرمودند: و قانون اساسی تاکید کرده قدرت بر اساس نظر و رای مردم است و حافظ تداوم این نظام هم همین مردم هستند.
 
پای «تاج» به پرونده «هدایتی» باز شد

حسین هدایتی در دادگاه گفت: آقای تاج از بنده ۲ میلیارد دلار پول گرفته است که آن را هم تأیید کرد چند بار به آقای تاج گفتم که مجوز بگیر که از من پول می‌گیری، اما او گفت: بنده اسم سه نفر را برای دریافت پول معرفی کرده‌ام که آن‌ها گفته اند فقط از حسین هدایتی پول بگیر. وی ادامه داد: آقای تاج حقوق کی روش و پول لباس تیم ملی و ۵ هزار دلار پاداش اعضای تیم ملی را از من گرفت.
 
خبر صالحی از جدیدترین فعالیت هسته‌ای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مراحل ساخت نیروگاه‌های بوشهر ۲ و۳ اظهار کرد: بتن ریزی زیرساخت‌های راکتور‌های نیروگاه‌های بوشهر ۲ و ۳ تا تابستان انجام می‌شود. به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اکبر صالحی ظهر امروز در پایان آخرین جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره ادعا‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره فردو گفت: قبل از آنکه تاسیس فردو به صورت رسمی اعلام شود، ما به محمدالبرادعی این مسئله را اعلام کردیم و گفتیم ما در حال ساختن مکانی در قم هستیم؛ ما گفتیم مکانی را می‌سازیم که قابلیت مقاومت در مقابل تهاجمات دشمن را داشته باشد، لذا سایت فردو ساخته شد و این موضوع را هم به مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم. وی با بیان اینکه البرادعی در حال رفتن به واشنگتن بود که آقای سلطانیه، سفیر وقت ایران نامه اعلام ساخت فردو را در فرودگاه به او رساند، اظهار کرد: این نامه در زمانی بود که فردو هنوز تجهیز نشده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به در پیش بودن سال جدید، خاطر نشان کرد: امیدوارم سال ۹۸، سال خوبی برای مردم باشد. به هرحال سال ۹۷، سال پر چالشی برای مردم بود، ولی خوبی این چالش‌ها آن است که ما را مقاوم‌تر، پخته‌تر، با تجربه‌تر می‌کند تا در برابر کید و مکر دشمن، بهتر بایستیم.
 
رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا

دیوان عالی کنیا در حالی محکومیت ۱۵ سال حبس دو شهروند ایرانی را تائید کرده که آن‌ها بهمن ماه سال گذشته از اتهاماتشان تبرئه شده بودند؛ موضوعی که به وضوح نشان دهنده دخالت‌های سیاسی و غیر قضایی در پرونده است. به گزارش ایسنا، دیوان عالی کنیا روز جمعه طی حکمی مجازات ۱۵ سال زندان دو شهروند ایرانی را که در ۲۰۱۲ به "تلاش برای انجام حملات تروریستی" در این کشور متهم شده بودند، تأیید کرد. این اقدام وزارت امورخارجه ایران را بر آن داشت تا به عنوان اعتراض سفیر خود را از نایروبی فرا خواند و سفیر کنیا در تهران را هم احضار کند.

ماجرا از این قرار است که در ژوئن ۲۰۱۲ (تیرماه ۱۳۹۱) دو شهروند ایرانی به نام‌های احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی به اتهام "تلاش برای انجام حملات تروریستی" به حبس ابد محکوم شدند. دادگاهی در کنیا سپس در سال ۲۰۱۶ محکومیت این دو ایرانی را به ۱۵ سال زندان کاهش داد و دادگاه تجدید نظر کنیا نیز در سال ۲۰۱۸ حکم به آزادی آن‌ها داد، اما این پرونده ظاهراً با اعمال فشار رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی کنیا دوباره به جریان افتاد و در نهایت دادگاه ۱۵ سال حبس برای این دو شهروند کشورمان صادر کرد. به گزارش سایت کنیایی استار، هیأت قضات دادگاه عالی این کشور در خصوص اتهامات این دو شهروند ایرانی به توافق نرسیده بود و دو قاضی از شش قاضی دادگاه عالی معتقد بودند که مدارک ارائه شده بسیار ناکافی است. با این حال، با رأی چهار قاضی موافق محکومیت، روز جمعه حکم ۱۵ سال برای این دو شهروند ایران تأیید شده است. آن‌ها پیش‌از آزادی ۵ سال از این مدت را در زندان‌های کنیا سپری کرده بودند و با این حکم باید ۱۰ سال باقی مانده را هم بگذرانند. دادگاه کنیا در زمان بازداشت این دو مرد ایرانی در ۲۰۱۲ مدعی شد که آن‌ها به شبکه‌ای مرتبط هستند که قصد بمب‌گذاری در نایروبی، پایتخت کنیا و شهر ساحلی مومباسا را داشته است. شهر‌هایی که تعداد زیادی از اماکن تفریحی و تجاری وابسته به اسرائیلی‌ها در آن‌ها واقع است و همین بهانه باعث فشار‌های اسرائیل برای دخالت در پرونده شده است.
 
تکذیب آزادی ۱۳ هزار زندانی توسط حسین هدایتی

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: برخی برای تطهیر کار‌های سوء خود سمت و سوی کار‌های خیری، چون آزادی زندانیان غیرعمد می‌روند که در این زمینه ادعای کذب برخی از متهمان اقتصادی در آزادی ۱۳ هزار زندانی را قویاً تکذیب می‌کنم.سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در پی اظهار ادعا و ارجاع یکی از متهمان مفاسد اقتصادی در کسب استعلام از تعداد آزادی‌های انجام گرفته از سوی وی اظهار کرد: در طول سه دهه فعالیت ستاد دیه، جشن‌های گلریزان بدهکاران غیرعمد همواره فارغ از ملیت، مذهب و طیف فکری افراد میزبان خیرین ارجمندی بودیم که با اهدای مبالغ خود تنها و تنها رضایت الهی و به تبع آن خرسندی خانواده‌های چشم انتظار بدهکاران غیربزهکار را مدّنظر داشتند که در این زمینه همراهی مسئولین کشوری و چهره‌های سیاسی، ورزشی و فرهنگی نیز شامل حال مددجویان واجد شرایط شده و مبالغی برای آن‌ها از سوی این نهاد مردمی دریافت گردیده است، اما در جذب این مبالغ سعی ما در همه سال‌های خدمتی این بوده است تا مبالغ و وجوهات پرداختی در آینده، برای نمونه در مقابل قاضی رسیدگی کننده به مفسده‌های اقتصادی یا محکمه مربوط به پرونده‌های کلان مالی قد علم نکند و آمار و رقم‌های این آزادی‌های غالبا بی‌ریا، با اغراق از سوی اشخصاص حقیقی و حقوقی در آن محافل طرح و نقل نشوند.
 
ایران در عملیات ارتش ترکیه علیه پ. ک. ک. دخالتی ندارد

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در عملیات ارتش ترکیه علیه پ. ک. ک. دخالتی ندارند. یک مقام آگاه در ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص عملیات امروز ارتش ترکیه علیه پ. ک. ک. اظهار داشت: ارتش ترکیه صبح امروز عملیاتی را در مرز‌های شرقی خود بر علیه گروه پ. ک. ک. آغاز کرده، اما نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در این عملیات دخالتی ندارند. پیش از این «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه اعلام کرده بود که ما صبح امروز در مرز شرقی‌مان یک عملیات مشترک با ایران علیه پ‌ک‌ک شروع کرده‌ایم و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.
 
«مرد در سایه» پرونده پتروشیمی بازداشت شد
 
بنابر اعلام قاضی مسعودی محسن احمدیان متهم اصلی پرونده فساد در پتروشیمی بازداشت شد.قاضی مسعودی در حاشیه پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی گفت: محسن احمدیان متهم ردیف دوم پرونده فساد در پتروشیمی که پرونده‌اش در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی مفتوح است، به دلیل عدم تودیع وثیقه بازداشت شد. وثیقه این فرد که پیش‌تر ۲۰ میلیارد تومان تعیین شده بود افزایش یافته است. احمدیان که بار‌ها در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی مطرح شد، حالا به دلیل عدم تودیع وثیقه بازداشت شده است.با تشکیل جلسه دوم دادگاه در ۱۸ اسفند و روشن شدن برخی زوایای دیگر پرونده، نام «محسن احمدیان» مدیر بخش بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، بیشتر خودنمایی کرد، فردی که کارمند رسمی وزارت نفت است و سابقه مدیریتش در این شرکت بیشتر از همه متهمان است. احمدیان تابعیت کشور «سنت گیس» (تحت قیمومیت انگلستان) را دارد و از طرفی دختر و پسر وی هم دارای تابعیت کانادا و آمریکا و ساکن این کشور‌ها هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار