کد خبر: ۷۲۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 07 March 2019

روایتی از فرمانده جنگ اقتصادی، عمل دولت به وعده خود، محاکمه دانه درشت‌های میلیون یورویی، توصیه های مقام معظم رهبری و ظاهر و باطن وام مسکن مهمترین عناوین امروز پنجشنبه-۱۶ اسفندماه- روزنامه‌های کشور است.

به گزارش ایمنا، رییس جمهوری روز گذشته سفر خود را به گیلان با حضور در اجتماع پرشور مردم این استان در شهرستان لاهیجان آغاز کرد. استانی که انتظار تاریخی آنان روز گذشته به ثمر رسید و نخستین قطار از این استان به مشهد مقدس، با حضور رئیس جمهوری حرکت خود را آغاز کرد. افتتاح راه آهن رشت-قزوین، تنها خبر روز گذشته این سفر نبود، هرچند دستاوردی تأثیرگذار برای کشور و کشورهای منطقه به شمار می‌رود. رئیس جمهوری در سخنرانی خود در جمع مردم استان، اعلام کرد که به تأکید رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری فرمانده جنگ اقتصادی با دشمن خواهد بود، جنگی که هدف آن به عقب راندن دولت و ملت ایران است، اما مردم ایران چه پس از تحریم‌ها و چه در راهپیمایی ۲۲ بهمن، نشان دادند که اهل عقب‌نشینی نیستند. رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد که امروز ایستادگی مقابل آمریکا، نقطه مورد توافق همه جریان‌ها و ارکان در کشور است.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به سخنان رییس جمهور در اجتماع پرشور مردمل لاهیجان اختصاص داد و در زیر تیتر یک خود با عنوان«رئیس جمهوری فرمانده جنگ اقتصادی است» نوشت: حسن روحانی با اشاره به اینکه دشمن درصدد بود در اولین مرحله توطئه خود تحریکاتی انجام دهد تا بار تعهد آنان نسبت به پیمانی را که در برابر سازمان ملل متحد و ملت ایران داشتند، به گردن ملت ایران بگذارند، اضافه کرد: اما در این مرحله نیز ناموفق بودند و هیچ یک از قدرت‌های جهانی و متعهدین آمریکا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاوردند.  رئیس جمهوری با تأکید بر ایستادگی ملت ایران در برابر امریکا و شکست‌های متوالی این کشور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و نشست ورشو، افزود: ما در یک شرایط عالی نیستیم، بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم که باید به این باور برسیم در میدان نبرد با دشمن باید ایستادگی کنیم.

 روزنامه خراسان نیز صفحه نخست امروز خود را به نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «رضا حمزه لو»، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر مبنی بر مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«محاکمه دانه درشت‌های میلیون یورویی» روزنامه خراسان در ادامه افزود: قاضی مسعودی‌ مقام در ابتدا و انتهای دادگاه خطاب به متهمان و وکلای آن ها تأکید کرد: شاید کسانی در پرونده مطرح باشند که منتسب به دستگاه ها و سازمان‌ها هستند؛‌ این‌که اشخاص در دستگاه‌ها اشتغال دارند به‌معنای ارتکاب جرم در آن دستگاه نیست. 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی اینکه چه کسانی مشمول  سبد تسهیلات ملکی می‌شوند پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ظاهر و باطن وام مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود:شورای پول و اعتبار در موافقت با یک پیشنهاد مرتبط با وام مسکن، «سقف انتقال تسهیلات ساخت به خریداران آپارتمان‌های دست‌اول» را ۶/ ۱ برابر کرد. در تهران هم‌اکنون سقف انتقال وام ساخت به خریدار، برای تسهیلات بدون سپرده، ۶۰ میلیون تومان است که با مصوبه جدید به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. وام ساخت قابل‌انتقال به خریدار، نوع غیرمستقیم وام خرید مسکن است که اگر برای دو طرف جذاب باشد، بازارهای عرضه و معاملات مصرفی آپارتمان را توامان تحریک می‌کند. تسهیلات سه رقمی و بدون سپرده ساخت، از دو سال پیش به بازار آمد؛ اما تاکنون، سقف قابل‌انتقال این تسهیلات به خریدار، به مراتب کمتر از وام مستقیم خرید مسکن بود. همین فاصله، جذابیت استفاده از وام غیرمستقیم خرید مسکن و در نتیجه، توجه سمت تقاضا به واحدهای تازه‌ساز را کاسته بود. تصمیم جدید اما یک امتیاز در وام فعلی ساخت، برای خریدار ایجاد می‌کند که در نهایت می‌تواند بهبود کارنامه فروش سازنده‌ها و تشویق آنها به عرضه بیشتر را منجر شود. البته انعکاس این خبر با یک برداشت اشتباه همراه بود. بسیاری از رسانه‌ها تصمیم اخیر را به منزله افزایش وام ساخت عنوان کردند؛ درحالی‌که خبر درست افزایش سقف انتقال تسهیلات ساخت به خریداران است. «دنیای اقتصاد» علاوه بر رفع این سوءتفاهم آثار این تصمیم را بررسی کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز صفحه نخست خود را به بهره‌برداری از راه‌آهن رشت با حضور حسن روحانی اختصاص داد و در ادامه افزود: رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه بندر چابهار در جنوب کشور و همچنین بندر کاسپین در شمال ایران از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا با تلاش‌های روزافزون شاهد افتتاح راه‌آهن در سال ۹۹ به بندر کاسپین، انزلی و در مرحله پایانی آستارا باشیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در بحث اتصال راه‌آهن نباید تنها به ابعاد اقتصادی آن توجه کرد، بلکه ارتباط ریلی می‌تواند، پیوندهای بین کشورهای منطقه را مستحکم‌تر کند، گفت: اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و به‌زودی عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت اساسی دارد و همچنین می‌توانیم از طریق کشتی‌های رو رو به سایر کشورها متصل شویم.

 روزنامه جوان صفحه نخست امروز را به غرس کردن دو اصله نهال میوه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ساخت و ساز بهانه آسیب به درختان نشود» رهبر انقلاب اسلامی همچنین از غرس برخی نهال‌های مضر در بعضی از نقاط کشور به منظور جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی انتقاد کردند و گفتند: دستگاه‌های مسئول باید از چنین اقداماتی جلوگیری کنند، ضمن اینکه برای حفظ جنگل‌ها و مراتع باید تلاش کرد و دستگاه‌های ناظر از جمله دستگاه قضایی در جلوگیری از تعرض به جنگل کمال اهتمام را داشته باشند. میراث سبز ایران در معرض نابودی پوشش گیاهی و جنگلی در کشور به حدی افزایش یافته که با کوچک‌ترین بارش، سیل و سیلاب نقاط مختلف شهری و اراضی کشور را در برگرفته و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی برجا می‌گذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار