کد خبر: ۷۲۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 05 March 2019

عضو هیئت رئیسه مجلس نحوه محاسبه حقوق‌ها در سال ۹۸ بر اساس شیوه افزایش ثابت ۴۰۰ هزار تومانی و اعمال افزایش ۱۰ درصدی را تشریح کرد ...

 احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه اخیر مجلس برای افزایش حقوق اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس ۴۰۰ هزار تومان به‌صورت ثابت به حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت اضافه خواهد شد و افزایش تا ۱۰ درصد نیز به این شیوه است که دولت براساس منابع باقی‌مانده آن را نسبت به تمام حقوق‌بگیران محاسبه و یک درصد ثابت را به تمام افراد اضافه خواهد کرد نه اینکه به گروهی یک درصد و به گروه دیگر ۱۰ درصد اضافه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که "‌با این روش فردی که حقوق بالایی را دریافت می‌کند، میزان دریافتی‌اش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کمتر نمی‌شود؟ " گفت: دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی و ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار کارمند و بازنشسته دارد، اعمال ۴۰۰ هزار تومان به حقوق این افراد حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و ۱۳ هزار میلیارد باقی می‌ماند و براساس آن می‌توانند نسبت افزایش ۱۰ درصدی را اعمال کنند، در محاسبه‌ای که در مجلس انجام دادیم به حقوق‌های بالا حدود ۹۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود البته درصد افرادی که حقوق بالا دریافت می‌کنند، اندک است؛ از سوی دیگر ۴۰ هزار هیئت علمی در کشور داریم که تعداد کمی از آنها بین ۹ تا ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرند و تعداد زیادی از آنها کمتر از ۷ میلیون حقوق دریافت می‌کنند.

 

شرایط کسر مالیات از حقوق‌ها

 

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره کسر مالیات از حقوق‌بگیران بیان کرد: در پله اول یعنی تا حقوق ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان همه از مالیات معاف هستند؛ وقتی از پله اول به بالا می‌رویم، جمعیت حقوق‌بگیران کم می‌شود؛ بیشتر بحث ما در مالیات ۳۵ درصدی کارانه‌ها بود که بیشتر به بخش درمان تعلق می‌گیرد و آنگونه نیست که کارکنان دولت حقوق‌های خیلی بالا داشته باشند و بیشتر فراوانی حقوق‌ها در رده کمتر از ۲.۵ میلیون تومان است و برای ما مهم بود ۴۰۰ هزار تومان به حقوق آنها اضافه شود.

امیرآبادی فراهانی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: اگر افزایش تا ۱۰ درصد به‌صورت یکسان برای همه اعمال نشود و دولت برای حقوق‌های بالا درصد بیشتری اختصاص دهد، دیگر هدف اصلی مجلس محقق نخواهد شد و روند کار باید به‌گونه‌ای باشد که مثلاً به همه ۵ درصد اختصاص یابد نه اینکه به برخی حقوق‌ها ۲ درصد و به برخی ۱۰ درصد! در بحث مالیات بر حقوق، در شرایط افزایش ۲۰ درصدی برای همه وقتی به حقوق‌های بالاتر می‌رفتیم همچنان حقوق زیاد می‌شد.

مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۱۱ اسفند ماه جاری در تعیین تکلیف "حقوق کارمندان دولت در سال ۹۸" اِعمال ۱۰ درصد افزایش حقوق و افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق را مصوب کرد.

بر اساس این مصوبه، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان دولت در سال ۹۸ تغییرناپذیر است اما ممکن است میزان ۱۰ درصد متغیر باشد و بستگی به بودجه دولت خواهد داشت.

اگر مصوبه مجلس برای سال ۹۸ عملیاتی شود، این تغییرات در حقوق‌های مختلف رخ می‌دهد که جدول آن را در پایین مشاهده می‌کنیم.

 

براین‌اساس، اگر مثلاً متوسط حقوق فرهنگیان را ۲.۵ میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم با این مصوبه، حقوق آنها در سال ۹۸، نسبت به سال ۹۷، ۲۶ درصد رشد خواهد داشت و با افزایش ۶۵۰ هزار تومانی همراه است؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه تصویب افزایش ۲۰ درصدی برای تمام حقوق‌بگیران یک ظلم آشکار و به ضرر افرادی بود که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و معلمان نیز جزو این گروه هستند، گفت: پیشنهادات مختلفی را برای افزایش حقوق طراحی کرده بودم که در نهایت افزایش ۴۰۰ هزار تومانی مصوب شد و این روند به نفع طبقاتی است که حقوق کمتری را دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار