جزئیات مصوبه مجلس
برغم مصوبه امروز مجلس برای افزایش یکسان حقوق مديران و كارمندان برای سال آينده به میزان ۴۰۰ هزار تومان، دولت مخالفت خود با این تصمیم اعلام کرد!
کد خبر: ۷۲۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 02 March 2019

به گزارش تابناک اردبیل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (شنبه) و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال 98 در بخش هزینه‌ای با ۱۲۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولتی در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

این مصوبه پیشنهاد حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی بود که محمد دهقان نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در موافقت و علیرضا رحیمی عضو فراکسیون در مخالفت با آن نظرات خود را بیان کردند.

طبق این مصوبه، الحاق یک جز به تبصره ۱۲ لایحه بودجه بود که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دراین باره افزایش حقوق گروه‌های حقوق‌بگیر از قبیل هیات‌های علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشستگان لشکری و کشوری کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به نحوی که تفاوت تطبیقی موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند، به شرح ذیل تعیین می‌گردد.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ حقوق ثابت یا عناوین مشابه مشمولین این بند به میزان چهار میلیون ریال افزایش می‌یابد علاوه بر افزایش جزء ۱ ضریب ریالی سالانه مشمولین این بند نسبت به ضریب ریالی سال ۱۳۹۷ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

در این باره بخوانید

مردم اردبیل! این دستپخت نمایندگان شما در مجلس است

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در توضیح مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق کارمندان و کارکنان لشکری و کشوری اظهار داشت: براساس این موارد افزایش حقوق حقوق‌بگیر از قبیل هیأت های علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشستگان کشوری و لشکری کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۸۶ در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند، به شرح ذیل تعیین می‌گردد:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح چگونگی اعمال ۱۰ درصد علاوه بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان و کارکنان عنوان کرد: باید بگوییم در درجه اول به همه کسانی که شامل ماده ۲۹ می‌شوند نفری ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در ماده ۲۹ آمده است که همه افراد شاغل را به غیر از رهبری یعنی شامل شورای نگهبان، کارمندان بانکها، قرارگاه‌ها و... شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این افزایش حقوق شامل همه کارکنان قراردادی و غیرقراردادی و رسمی می‌شود. به عنوان مثال فردی که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد (این حداقل حقوق در حال حاضر برای فرد است) ۴۰۰ هزار تومان به این حقوق اضافه می‌شود یعنی حدود ۳۳.۴ درصد و همچنین ۱۰ درصد به این حقوق اضافه می‌شود، حال ممکن است پول دولت نرسد و ۹ درصد اختصاص یابد، اما اگر این ۱۰ درصد اعمال شود، بنابراین برای این شخص ۴۳.۴ درصد افزایش حقوق اعمال خواهد شد.

وی اضافه کرد: این ۱۰ درصد برای همه یکسان خواهد بود، در صورتی که دولت پول داشته باشد، بنابراین به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان به صورت قطعی اضافه می‌شود، یعنی کسی که ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت و کسی هم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومن حقوق می‌گیرد نیز شامل افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق می‌شود، بنابراین فردی که حقوق ۲۰ میلیونی می‌گیرد حدود نیم درصد افزایش حقوق خواهد داشت، اما کسی که حقوق یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی می‌گیرد ۳۳.۵ درصد افزایش حقوق دارد.

حاجی بابایی گفت: دولت پس از توزیع ۴۰۰ هزار تومان برای همه، تا ۱۰ درصد امکان افزایش برای همه را می‌تواند اعمال کند، حال ممکن است پول دولت به افزایش ۹ درصدی برای همه افراد برسد بنابراین علاوه بر ۴۰۰ هزار تومان این میزان نیز برای همه کارکنان افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ممکن است پول دولت از این منبع به غیر از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، تنها ۸ درصد به صورت مساوی برای همه افراد پول اضافه بیاید، بنابراین به این میزان برای همه افراد افزایش حقوق اعمال خواهد شد.

وی به جدول مشخص شده در بودجه و درصد افزایش حقوق در صورت اعمال آن اشاره کرد و گفت: افزایش ۴۰۰ هزار تومانی تغییرناپذیر است اما ممکن است میزان ۱۰ درصد متغیر باشد و آن بستگی به پول دولت دارد.

وی افزود: ما نسخه‌های مختلف حقوق‌بگیران را جمع‌آوری کردیم و میزان افزایش حقوق آنها را مورد محاسبه قرار دادیم، براساس این جدول، در صورت اعمال افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق و ۱۰ درصد به صورت کامل برای کارکنان، کسی که دارای حقوق یک میلیون و ۲۴۰ هزارتومان باشد، ۴۲.۳ درصد افزایش حقوق خواهد داشت.

حاجی بابایی تصریح کرد: بر این اساس فردی با حقوق ۲ میلیون تومان ۳۰ درصد افزایش حقوق خواهد داشت، حقوق‌بگیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی دارای ۲۶.۶ درصد افزایش حقوق خواهد بود، کسی که ۲.۵ میلیون بگیرد ۲۵.۴ و کسی که ۳ میلیون حقوق بگیرد ۲۳ درصد افزایش حقوق خواهد داشت، حال جالب است افرادی که از ۳ تا ۷ میلیون حقوق می‌گیرند، با مصوبه قبلی مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق تفاوتی نمی‌کند.

وی اضافه کرد: کسی که ۳ میلیون حقوق بگیرد شامل ۲۳ درصد و کسی که ۳ میلیون و ۵۰۰ حقوق داشته باشد ۲۱.۱ درصد و کسی که ۴ میلیون حقوق بگیرد ۱۹.۱ درصد افزایش حقوق خواهد داشت و درنهایت کسی که ۱۷ میلیون حقوق می‌گیرد ۱۰.۹ درصد افزایش حقوق خواهد داشت و حقوق‌بگیرهای ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  ۱۰.۹ درصد افزایش حقوق خواهد داشت یعنی تا ۱۴.۵ میلیون ۱۰.۹ درصد افزایش حقوق خواهند داشت یعنی حقوق بگیرهای ۱۴ تا ۱۷ میلیونی شامل افزایش حقوق ۱۰.۹ درصد خواهند بود، البته مالیات آنها مالیات دررفته است یعنی مالیات در آن نیست؛ یعنی بر این اساس به عددی که ذکر کردیم، خالص مالیات دررفته است؛ یعنی برای حقوق‌های بالا و هیأت علمی دانشگاه مثلا اگر ۱۵ میلیون حقوق بگیرند، تنها ۱۰.۹ درصد افزایش حقوق اعمال خواهد شد.

وی در خاتمه عنوان کرد: به این ترتیب تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات تعلق نمی‌گیرد و ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۴ میلیون ۱۰ درصد تعلق می‌گیرد، از ۴ میلیون تا ۸ میلیون نیز ۱۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد و تا ۱۰ میلیون تومان حدود ۲۰ درصد و از ۱۰ میلیون تومان به بالا ۲۵درصد مالیات تعلق خواهد گرفت، بنابراین گفتنی است اعداد و ارقامی که برای افزایش حقوق افراد و جدول مورد نظر ذکر کردم همگی با افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی با درنظرگرفتن آن ۱۰ درصد اعلام شد.

مخالفت دولت با افزایش 400 هزار تومانی حقوق

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که دولت نمی تواند مصوبه خانه ملت درباره افزایش حقوق به میزان 400 هزارتومان را اجرایی کند.

احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس در حاشیه نشست امروز مجلس، در جمع خبرنگاران این موضوع را اعلام کرد.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس در نشست امروز مصوب کردند که حقوق مدیران و کارمندان برای سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و دولت مجوز افزایش تا سقف 10 درصدی هم خواهد داشت.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار