لحظه به لحظه با استعفای وزیر امور خارجه؛(2)
تابناک گیلان / استعفای نیمه شبانه محمد جواد ظریف شوک خبری بزرگ نیمه شب دوشنبه بود.در شبی که دولت میزبان رئیس جمهور سوریه بود مرد اول دیپلماسی کشور استعفایش را رسما تقدیم رئیس جمهور کرد.ظریف در آخرین ساعات قبل از استعفا دیداری داشت با فعالان صلح در جهان که به نظر می رسد آخرین فعالیت او در مقام وزیر امور خارجه ایران بود.
کد خبر: ۷۱۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 26 February 2019

تابناک گیلان / استعفای نیمه شبانه محمد جواد ظریف شوک خبری بزرگ نیمه شب دوشنبه بود.

در شبی که دولت میزبان رئیس جمهور سوریه بود مرد اول دیپلماسی کشور استعفایش را رسما تقدیم رئیس جمهور کرد.

ظریف در آخرین ساعات قبل از استعفا دیداری داشت با فعالان صلح در جهان که به نظر می رسد آخرین فعالیت او در مقام وزیر امور خارجه ایران بود.

 

واکنش وزیر خارجه ژاپن به استعفای ظریف

«تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن امروز سه شنبه به خبر استعفای «محمد جواد ظریف» از وزارت خارجه ایران واکنش نشان داد و از او خواست که در این سمت باقی بماند.

 

واکنش وزیر خارجه ژاپن به استعفای ظریف

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت یک روز از اعلام اسعتفای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران همتای ژاپنی او در سخنانی در توکیو درباره این موضوع اظهارنظر کرد و خواستار باقی ماندن ظریف در سمت وزارت خارجه ایران شده است.

بنا بر گزارش وزارت خارجه ژاپن، «تارو کونو» وزیر خارجه خارجه این کشور روز سه شنبه (امروز) در یک کنفرانس خبری هفتگی در توکیو در پاسخ به سوالی درباره استعفای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت: «من با دکتر ظریف چندین بار دیدار کردم و چندین گفت‌و‌گوی تلفنی داشتم. او (فردی) بسیار میانه‌رو است و در حصول به برجام نقشی کلیدی داشت در نتیجه من از این خبر که او استعفا داده، تعجب کردم».

این مقام ژاپنی ادامه داد: «زمان زیادی از آخرین دیدارمان نمی‌گذرد و هنوز استعفای او توسط رئیس‌جمهور (ایران) تایید نشده است. این را می‌دانم که طبق قوانین ایران، دکتر ظریف هنوز وزیر خارجه است. من از او می‌خواهم (وزیر خارجه) بماند. آنچه که شنیدم آن است که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از ایران دیدن کرد و با (حسن) روحانی رئیس‌جمهور ملاقات داشت (اما) دکتر ظریف در این نشست حضور نداشت، به طور کلی من درباره اوضاع جاری قدری نگرانم».

محمد جواد ظریف، شامگاه دوشنبه (دیشب) با انتشار یک مطلب در اینستاگرام استعفایش از وزارت خارجه را با این مطالب اعلام کرده بود: « از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید».

تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۱۶:۵۲ دقیقه به وقت تهران) پذیرش استعفای ظریف توسط رئیس‌جمهور ایران مورد تایید قرار نگرفته است.

 

نتانیاهو: از دست ظریف راحت شدیم

 
نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی به استعفای محمد جواد ظریف واکنش نشان داد.

برترین ها: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر خود به استعفای وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان داد.

 بنیامین نتانیاهو در صفحه توئیتر خود به زبان عبری، نوشت: واکنش من به استعفای ظریف: ظریف رفت؛ از دستش راحت شدیم. مادامی که من اینجا هستم، رژیم ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.

ذوق‌زدگی نتانیاهو از استعفای ظریف: چه بهتر!

 

نظر ضرغامی درباره استعفای ظریف

ضرغامی نمایه

 

عضو شورای عالی فضای مجازی با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش به استعفای ظریف واکنش نشان داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در اقدامی ناگهانی و غافلگیرانه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به صورت رسمی از استعفای خود و اتمام همکاری‌اش با دولت دوازدهم در مقام وزیر امور خارجه خبر داد.

انتشار این خبر در رسانه‌ها با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری ازسوی شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح سیاسی همراه شد.

سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورایعالی فضای مجازی و ‏رئیس اسبق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان داد و نوشت:

 

 

خبر استعفای ظریف به کدام روزنامه‌ها رسید؟

 
اغلب روزنامه‌های امروز به انتشار خبر ناگهانی استعفای وزیر امور خارجه کشورمان نرسیدند و تنها دو روزنامه در چاپ اول خود این خبر را منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه (۷ اسفندماه) با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود با تبریک روز زن و مادر از استعفای خود و اتمام همکاری‌هایش با دولت دوازدهم در مقام وزیر امور خارجه خبر داد.

در همین راستا روزنامه «آرمان امروز» در همان چاپ اول، مطلبی با تیتر یک «شوک استعفای ظریف» و روتیتر «مخالفان "اف ای تی اف" معمار برجام را از ادامه راه بازداشتند» منتشر کرده که در آن به دلیل استعفای ظریف و سکوت رئیس جمهور در برابر این اقدام اشاره کرده است.

خبر استعفای ظریف به کدام روزنامه‌ها رسید؟

روزنامه «خراسان» هم در چاپ اول خود به پست اینستاگرامی محمد جواد ظریف در شب گذشته اشاره کرده و آورده است: «وزیر خارجه کشورمان حوالی ساعت ۲۳ دیشب در پستی اینستاگرامی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاس‌گزارم. از ناتوانی برای خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.»

خبر استعفای ظریف به کدام روزنامه‌ها رسید؟

اما روزنامه «شرق» در چاپ دوم خود مطلبی با تیتر یک «ناگهان استعفا» و رو تیتر «محمد جواد ظریف در اقدامی غیر منتظره در یک پست اینستاگرامی از استعفای خود خبر داد» را منتشر کرد که در آن به پست اینستا گرامی استعفای ظریف و واکنش‌های مسئولان در قبال این اقدام اشاره کرده است.

خبر استعفای ظریف به کدام روزنامه‌ها رسید؟

 

واعظی: از نظر روحانی، ایران تنها یک وزیرخارجه و یک سیاست خارجی دارد

 

واعظی: از نظر روحانی، ایران تنها یک وزیرخارجه و یک سیاست خارجی دارد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در اینستاگرام خود نوشت: سخنان امروز رئیس جمهور در تجلیل از وزیر امور خارجه‌اش، گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و موثر دکتر ظریف، پاسخ محکمی به برخی تحلیل های نادرست و مغرضانه است. از نظر دکتر روحانی، جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد.

واکنش واعظی به استعفای ظریف: از نظر روحانی، ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیرخارجه دارد

 

ادعای کریمی قدوسی: ظریف 9 روز خانه‌نشین شد/ زنگنه هم رفتنی است

 

ظریف 13 بار پیش از این نیز استعفا داده بود و حدود 2 ماه پیش نیز 9 روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند ولی آنها زنگ نزدند چون وی در دولت دوازدهم چالش زیادی هم با دولت روحانی داشت.
 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید حدود ۲ ماه پیش نیز ظریف ۹ روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند ولی آنها هم زنگ نزدند.

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به استعفای ظریف گفت: از رفتن ظریف نه خوشحال می‌شوم و نه ناراحت؛ هرچند این خبر برای ما غیرمنتظره نبود و احتمال آن را می‌دادیم زیرا می‌دانستیم سرانجام این نوع مذاکره و این نوع توافق به اینجا می‌رسد.

پشت ظریف خالی نبود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در سراسر دنیا هر وزیری که عَلـَـم بزرگی را برمی‌دارد، اگر توان به سرانجام رساندن آن را نداشته باشد، استعفا می‌دهد"؛ افزود: پشت هیچ وزیر خارجه‌ای در این 40 سال به اندازه آقای ظریف پُر نبود و به صد دلیل می‌توان این امر را اثبات کرد؛ تمام صنعت هسته‌ای کشور را در اختیار او قرار دادیم تا دستش برای حل مشکل تحریم‌های کشور پُر باشد.

13 بار استعفا و 9 روز خانه‌نشینی ظریف

وی همچنین گفت: ظریف 13 بار پیش از این نیز استعفا داده بود و حدود 2 ماه پیش نیز 9 روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند ولی آنها زنگ نزدند چون وی در دولت دوازدهم چالش زیادی هم با دولت روحانی داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به خصوص از آنجا که بحث اجرای برجام و تعهدات در هم پیچید، آقای روحانی در جلسات ایشان را مقصر می‌دانست و ظریف هم آقای روحانی را.

طرح موضوع دیدار بشار اسد، حاشیه‌سازی است

وی با بیان اینکه "ظریف دیگر ظریف دولت یازدهم نبود که اطاعت کند"، افزود: ظریف در مقابل روحانی ایستاد.

کریمی قدوسی همچنین گفت: آنها که دیدار بشار اسد را در این میان مطرح می‌کنند، این موضوع مربوط به دیروز است ولی موضوع رفتن ظریف از قبل قطعی شده بود و با این خبرها می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند.

زنگنه هم رفتنی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد: استعفای ظریف قبول شده و قطعی است؛ رفتن زنگنه هم حتمی است یک دو وزارتخانه دیگر هم وجود دارد که در شرف استعفا و جابجایی هستند.

 

ظریف بالاخره علت اصلی استعفایش را اعلام کرد

 

محمد جواد ظریف گفت: به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که از شب گذشته استعفای خود را اعلام کرده است، در اظهارنظری کوتاه، دلیل اصلی این استعفا را حفظ شأن وزارت امور خارجه عنوان کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که علت اصلی استعفای ایشان چه بوده است؟ گفت: «استعفای من صرفاً به منظور دفاع از شأن و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار سایر توانمندی‌ها برای امنیت ملی ایران حیاتی می‌دانم. من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم بخاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه زنی‌ها صرفاً زاییده تخیلات افراد است.»

اولین پاسخ ظریف به دلیل استعفایش از وزارت خارجه +

 


پیش از این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گمانه زنی‌هایی درباره ارتباط این استعفا با عدم دعوت از وزیر امور خارجه در دیدار با بشار اسد مطرح کرده بودند.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار