تابناک گیلان / هفته‌ها از پی هم می‌گذرد و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز در مورد لوایح چهارگانه و پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی برای مقابله با تامین مالی تروریسم به نتیجه نرسیده‌اند. طولانی شدن این فرایند اما نمی‌تواند نشانه خوبی به حساب آید.
کد خبر: ۷۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 19 February 2019
 
تابناک گیلان / هفته‌ها از پی هم می‌گذرد و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز در مورد لوایح چهارگانه و پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی برای مقابله با تامین مالی تروریسم به نتیجه نرسیده‌اند. طولانی شدن این فرایند اما نمی‌تواند نشانه خوبی به حساب آید.
 
 
کولایی: جریان پرقدرتی در کشور مخالف شفاف سازی است/ مجمع به جای در نظر گرفتن منافع مردم خودش به یک طرف ادعا تبدیل شده
 
 
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اما انگار به آنطور که کولایی می گوید به رفع دغدغه های بین‌المللی و فراهم کردن زمینه تعامل سازنده با جهان اهمیت نمی‌دهند چون اگر می‌دادند تا کنون در این باره تصمیم‌گیری کرده و به این بلاتکلیفی خاتمه می دادند.
 
هفته‌ها از پی هم می‌گذرد و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز در مورد لوایح چهارگانه و پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی برای مقابله با تامین مالی تروریسم به نتیجه نرسیده‌اند. طولانی شدن این فرایند اما نمی‌تواند نشانه خوبی به حساب آید.
خاصه آنکه همزمان با ادامه تلاش مخالفان FATF شاهد دست از تلاش کشیدن موافقان و حتی مسئولان مربوطه هستیم. مصداق این مدعا عدم حضور محمد جواد ظریف در جلسه اخیر مجمع و غیبت همیشگی حسن روحانی بود. حال اگر به اخباری که از گوشه و کنار می‌رسد توجه کنیم، معلوم می‌شود که احتمال عدم تصویب این لوایح از احتمال تصویب آن بیشتر است. به عنوان مثال آیت‌الله محمدی عراقی، عضو مجمع بعد از جلسه آخر گفت که تعداد مخالفان پالرمو در مجمع بیشتر شده است.
 
مجید انصاری دیگر عضو مجمع در تشریح علت عدم تصمیم گیری به اهمیت موضوع اشاره کرده و گفته است که بیان نظرات موافقان همه وقت مجمع را گرفته است، اما موازنه موافقان و مخالفان به قدری مشهود است که نمی‌توان به تصویب این لوایح امید چندانی داشت. این ناامیدی را در اظهار نظر فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز می‌توان دید. مثلا کریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که بر اساس شواهد پالرمو تصویب نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه یک جو سیاسی علیه موافقان لوایح ایجاد شده که آنان را خائن به کشور می‌داند، گفت: «تازمانی که ما از این فاز گذر نکنیم و در وادی کاملا تخصصی قرار نگیریم، مشکلات برطرف نخواهد شد.»

الهه کولایی دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب که سابقه حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را دارد نیز طولانی شدن فرایند تصمیم گیری در مورد پالرمو را ناشی از نگاه‌های سیاسی و منافع گروهی برخی افراد می‌داند. او در گفتگو با «آزادی» گفت: «طولانی شدن فرایند بررسی لوایح چهارگانه نشان می‌دهد که جریان‌های پرقدرتی در کشور شفاف‌سازی را با منافع خود سازگار نمی‌بینند و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اصل نهادی است برای رفع مشکلات ساختاری در فرایند قانون‌گذاری میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را نیز به پایگاهی برای تقویت دیدگاه‌های بازدارنده خود تبدیل کرده‌اند. شاهدیم که این نهاد و اعضای آن به جای حل و فصل اختلافات بر پایه منافع مردم، خودشان به یک طرف از ادعا تبدیل شده اند.»

وی افزود: «متاسفانه در کشورما اختلاف نظر‌های جدی در مورد شیوه ارتباط با جامعه بین‌المللی و درگیر شدن در روابط اقتصادی سازنده وجود دارد. نکته اساسی این است که مردم به دیدگاهی رای داده‌اند که امروز رئیس جمهور آن را نمایندگی می‌کند و آن گسترش روابط سازنده با جامعه جهانی و به دست آوردن فرصت‌های مناسب در جریان این تعامل برای بهبود شرایط اقتصادی داخلی است. البته نمی‌توان حل همه مشکلات اقتصادی را به این مساله نسبت داد.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعویق در تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع چه تبعاتی برای کشور دارد، گفت: «موضوع شفافیت و پیوستن به مقررات و رژیم‌های بین المللی امروزه از ضرورت‌هایی است که همه کشور‌های جهان حتی شرکای شرقی جمهوری اسلامی نیز به آن توجه دارند.
 
به خوبی می‌دانید که حتی مقامات روسی و چینی این هشدار را به کشور ما داده اند که در صورت نپیوستن به این لوایح و ساز و کار‌های مالی بین المللی حتی ارتباط با این کشور‌ها نیز دچار مشکلات جدی خواهد شد. اما همان گونه که می‌دانید گروه‌ها و افرادی هستند که متاسفانه حیات و ممات خود را در نبود شفافیت جست و جو می‌کنند و از شفاف شدن رفتار‌های مالی خود چه در گذشته و چه در حال و آینده هراس دارند. این در حالی است که منافع کشور ایجاب می‌کند تا با روش شفاف‌سازی فعالیت‌های ملی با فساد، رانت و سوء استفاده‌های گوناگون از منابع عمومی کشور مقابله شود.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر باید دغدغه‌های بین المللی نیز در زمینه فعالیت‌های مالی ایران پاسخ داده شود تا راه برای تعامل سازنده با جهان هموار شود.»

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اما انگار به آنطور که کولایی می‌گوید به رفع دغدغه‌های بین‌المللی و فراهم کردن زمینه تعامل
سازنده با جهان اهمیت نمی‌دهند، چون اگر می‌دادند تا کنون در این باره تصمیم‌گیری کرده و به این بلاتکلیفی خاتمه می‌دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار