کد خبر: ۷۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 12 February 2019
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت جهانی طلا در آستانه مذاکره تجاری چین و آمریکا، جهش دلار به قله شش هفته‌ی اخیر، ناکامی اوراق مسکن در شکست مرز مقاومتی، تهدید شغلی در بخش خودروسازی آلمان در پی برگزیت، پولدارترین افراد جهان چه قدر مالیات می‌دهند؟، صندوق بین المللی پول خطاب به عربستان: قیمت نفت را بالا ببرید و چالش بغداد و واشنگتن بر سر توقف یا خرید انرژی از ایران را در بر دارد.


کاهش قیمت جهانی طلا در آستانه مذاکره تجاری چین و آمریکا

روز دوشنبه در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا با ۳.۷ دلار کاهش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۳۱۰ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.  رویترز دلیل کاهش قیت طلا را آغاز مذاکرات چین و آمریکا بر سر جنگ تجاری اعلام کرد، قرار است این هفته مذاکرات نمایندگان دو کشور بر سر پایان دادن به جنگ تجاری در چین آغاز شود. بازار به این مذاکرات خوشبین است و سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نشست هستند. پیش از آغاز نشست ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد اگر این مذاکرات به نتیجه نرسید بلافاصله سقف کالا‌های چینی تحت تحریم را به ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رساند. تلاش‌های ترامپ بین دو کشور از سال گذشته آغاز شده و به اقتصاد دو کشور آسیب رسانده است. عامل دوم پایین آمدن قیمت طلا؛ افزایش ارزش دلار در بازار‌های جهانی است که به بیشترین میزان از سوم ژانویه رسید و قیمت طلا را کاهش داد. زمانی که ارزش دلار بالا می‌رود طلا برای خریداران با دیگر ارز‌ها گران‌تر می‌شود؛ بنابراین تقاضا در بازار‌های جهانی کاهش یافته و قیمت طلا پایین می‌آید. قیمت فلز زرد دیروز در کمترین نرخ ۱۳۱۰ دلار و در بیشترین نرخ  ۱۳۱۲ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت امروز این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته ۲۳.۵ دلار افزایش داشت، اما نسبت به یک سال گذشته ۵.۴ دلار با کاهش همراه شد. به نقل از فارس؛ در گروه سایر فلزات گرانبها نیز نقره ۹ سنت کاهش داشت و فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم کاهش‌هایی به ترتیب ۸ و ۲۹ دلار را تجربه کردند.

جهش دلار به قله شش هفته‌ی اخیر

در معاملات روز دوشنبه شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های مهم جهانی را اندازه می‌گیرد، با ثبت هشتمین صعود متوالی و ایستادن در سطح ۹۶.۶۴ واحد، در بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر قرار گرفت. نیک ویدال، کارشناس عملیات ارزی در مؤسسه " راکوتن سکیوریتیز" گفت: این هفته نگاه معامله‌گران به مذاکرات چین و آمریکا دوخته خواهد شد و فرصت خوبی برای صعود دلار مهیا شده است چراکه یورو و دلار استرالیا در شرایط متزلزلی قرار گرفته‌اند. هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۹.۸۲ ین رسید. دلار استرالیا پس از آن‌که هفته گذشته ۲.۲ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد، دیروز ۰.۱۵ درصد در برابر همتای آمریکایی‌اش پیشروی کرد؛ به‌گونه‌ای که هر دلار استرالیا به ۰.۷۱ دلار آمریکا رسید. یورو با اندکی کاهش در مقایسه با روز جمعه به ازای ۱.۱۳۲۲ دلار مبادله شد. به نقل از ایسنا؛ روند رو به رشد ارزش دلار پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد با توجه به ریزش بازار‌های مالی در سال گذشته، در پی افزایش نرخ بهره، رویکرد صبر و انتظار را در پیش خواهد گرفت و فعلاً نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. برخلاف دلار، یورو به‌دنبال انتشار آمار‌های ناامیدکننده از وضعیت اقتصاد‌های بزرگ اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا وارد مدار نزولی شده است.

آیا بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟

روز گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در یادداشتی نوشت: امروز توفیق حضور درمیان خیل عظیم مردم عزیز را پیدا کردم که به خاطر چهلمین سالگرد انقلاب به صحنه آمده بودند.

وی ادامه داد: ده‌ها نفراز راهپیمایان، با دیدن حقیر، ابراز لطف کرده و موجبات توضیحات زیر را فراهم ساختند:
۱.  عموما نسبت به حقیر و عملکرد بانک مرکزی در این دوره سخت، ابراز محبت کرده وقدردان بودند. انصافا قوت قلبی بود جهت ادامه راه

۲.  سؤالی در ذهن برخی بود که درسته بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذبالله! مگر ممکنه؟ برای بانک مرکزی درکنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است، ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا در پی افزایش آن باشیم.

​.۳تاکید داشتند که تلاش بیشتری برای کاهش نرخ دلار بشود. گفتم من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.

ناکامی اوراق مسکن در شکست مرز مقاومتی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات روز یکشنبه ضمن ثبت افت ۵/ ۱ درصدی به بهای ۵۵ هزار و ۲۸۸ تومان معامله شد. رویه منفی معاملاتی در سایر سررسید‌های وام غالب بود و تعداد اوراق وام مسکنی که با کاهش محسوس روبه‌رو شدند به مراتب بیشتر بود. فضای نیمه تعطیل یکشنبه نیز بر معاملات «تسه‌ها» اثرگذار بود و باعث محدود شدن حجم معاملات شد. «تسه۹۵۱۲» بازهم نتوانست از مرز ۵۶ هزار تومان عبور کند و تنها دو روز در این کانال قیمتی دوام آورد. از نیمه دی ماه هرگاه که بهای این اوراق وام مسکن به بالای مرز ۵۶ هزار تومان صعود کرده است با شدت گرفتن عرضه نتوانسته است در این کانال مقاومت کند. سه‌شنبه گذشته نیز «تسه۹۵۱۲» به بالای مرز ۵۶ هزار تومان صعود کرد، اما با دو افت متوالی بازهم به قیمت‌های پایین‌تر تنزل کرد.

تهدید شغلی در بخش خودروسازی آلمان در پی برگزیت

دنیای اقتصاد: بر اساس گزارش موسسه اقتصادی «IWH» آلمان، خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به به‌خطر افتادن یکصد هزار شغل در آلمان به‌ویژه بخش خودروسازی شود. بر این اساس، بخش‌هایی که بیشترین صدمه را از «برگزیت سخت» خواهند خورد، شرکت‌های فولکس‌واگن و بی‌ام‌و هستند. این مطالعه تاکید دارد که پیامد‌های منفی برگزیت سخت برای شرایط استخدام نیرو در خودروسازی اروپا به طور ملموس احساس خواهد شد. ازسوی دیگر به دلیل وابستگی آلمان به صادرات، هیچ کشور دیگری در اتحادیه اروپا مانند آلمان متحمل ضرر و زیان نخواهد شد. همچنین در مجموع پیامد جهانی برگزیت سخت می‌تواند موجب به مخاطره افتادن ۶۱۲ هزار شغل در خودروسازی جهان شود که از این میزان، ۱۷۹ هزار شغل در اتحادیه اروپا خواهد بود.

پولدارترین افراد جهان چه قدر مالیات می‌دهند؟

به گفته بلومبرگ، بیش‌ترین مالیات بر درآمد یک درصد ثروتمند جامعه متعلق به امارات با ۸۹۱ هزار در سال است و پس از این کشور، سنگاپوری‌ها با ۶۹۴ هزار دلار و بحرینی‌ها با ۴۷۳ هزار دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. یک درصد ثروتمند جامعه، به‌طور متوسط هر ساله ۴۷۸ هزار دلار از درآمد خود را در آمریکا، ۲۹۰ هزار دلار را در انگلیس، ۲۱۵ هزار دلار را در فرانسه و ۱۹۰ هزار دلار را در کانادا به عنوان مالیات به دولت می‌پردازند. از سوی دیگر نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان در فرانسه با ۴۸ درصد بیش از سایر کشورهاست. استرالیا، چین، آفریقای جنوبی، انگلیس و سوئیس نیز دیگر کشور‌هایی است که از ثروتمندان خود مالیات بالای ۴۰ درصد می‌گیرند. در طرف دیگر، برزیل و سنگاپور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد این افراد را مطالبه می‌کنند. یک درصد ثروتمند جهان بخش بزرگی از ثروت خود را صرف خرید خانه‌های لوکس می‌کنند، به گونه‌ای که ثروتمندان موناکویی به‌طور متوسط، ۲۶.۴ میلیون دلار برای خرید خانه هزینه می‌کنند. این رقم برای ثروتمندان هنگ‌کنگی معادل ۶.۸ میلیون دلار، سنگاپوری‌ها ۵.۳ میلیون دلار، استرالیایی‌ها ۴.۲ میلیون دلار و انگلیسی‌ها ۴.۱ میلیون دلار است. ثروتمندان سه کشور برزیل، آفریقای جنوبی و هند، به‌طور متوسط کمتر از یک میلیون دلار برای خرید خانه هزینه می‌کنند؛ این رقم در برزیل معادل ۷۰۰ هزار دلار، آفریقای جنوبی ۷۰۰ هزار دلار و هند ۶۰۰ هزار دلار است.

روسیه به دنبال صادرات گوشت و محصولات لبنی به ترکیه

الکسی یرخوف سفیر روسیه در ترکیه اعلام کرد این کشور به دنبال بازار‌های جدید گوشت در ترکیه است و نخستین سیگنال‌های مثبت برای عرضه محصولات گوشت و لبنی به این کشور را دریافت کرده‌ایم. این دیپلمات روسی اعلام کرد: نخستین تصمیم برای اینکه محصولات پروتئین روسی به بازار‌های ترکیه شکل گرفت که در آن عوارض گمرکی هم اخذ نخواهد شد. وی گفت: «هنوز گفتگو‌هایی درباره نحوه اجرای این تصمیم انجام نشده، اما من معتقدم چنین تصمیمی طی هفته‌های آینده تحقق می‌یابد.» سفیر روسیه در ترکیه اعلام کرد: این اقدام  که ما تلاش کردیم در بازار‌های ترکیه حضور جدی داشته باشیم، پیشرفت مهمی برای روسیه محسوب می‌شود. به نقل از فارس؛ نمایندگان روسیه و ترکیه موضوع صادرات گوشت به ترکیه را از سال ۲۰۱۷ بحث کرده‌اند و دوباره در آگوست ۲۰۱۸ هم روسیه بحث عرضه گوشت به بازار‌های ترکیه را مطرح کرد.

چالش بغداد و واشنگتن بر سر توقف یا خرید انرژی از ایران

نیویورک تایمز نوشت: دولت ترامپ همچنان به عراق فشار وارد می‌کند که واردات انرژی از همسایه و تنها تأمین‌کننده خارجی خود، ایران، را متوقف کند، اما این درخواست به نقطه اختلاف مهمی بین بغداد و واشنگتن تبدیل شده است.  رهبران عراقی هراس دارند کاهش بیش از پیش منابع انرژی در کشور عراق که در حال حاضر تشنه انرژی برق است، منجر به تظاهرات گسترده و ناپایداری سیاسی شود. آن‌ها به همین دلیل این خواسته آمریکا، که ریشه در تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ دارد را رد می‌کنند. در حالی که بغداد در تلاش است،  پس از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در ۲۰۱۱ و پایان مبارزه با داعش، وضعیت خود را تثبیت کند، این اختلاف باعث شده است دیپلماسی واشنگتن در قبال بغداد با مشکل مواجه شود.
 
صندوق بین المللی پول خطاب به عربستان: قیمت نفت را بالا ببرید

زیک مقام صندوق بین المللی پول روز دوشنبه گفت که عربستان برای رسیدن به تعادل بودجه سال جاری خود بایستی قیمت نفت را به ۸۰ تا ۸۵ دلار برای هر بشکه برساند. به گزارش رویترز،  قیمت نفت نقش مهمی در برقراری تعادل میان درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه عربستان دارد و این موضوع به عوامل مختلفی از جمله سطح تولید نفت، حجم درآمد‌های نفتی عربستان که به بودجه این کشور تبدیل می‌شود و نیز به درآمد‌های غیر نفتی بستگی دارد. عربستان سعودی قصد دارد تا ۳۱ میلیارد دلار برای مقابله با کسری بودجه ۳۴.۹۳ میلیارد دلاری خود وام بگیرد.  قیمت نفت عربستان سعودی اکنون ۶۱.۷۹ دلار برای هر بشکه و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز ۶۱.۸۸ دلار و قیمت سبد نفتی اوپک نیز ۶۱.۵۷ دلار است.

دپو ۶۱۹ کانتینر حاوی ۱۷ هزار تن گوشت اظهار نشده در گمرک همزمان با نابسامانی بازار

تسنیم نوشت: در حال حاضر تشریفات قانونی ترخیص ۲.۵ هزار تن گوشت قرمز در ۱۰ گمرک  کشور در حال انجام بوده و این محموله‌ها به زودی به بازار تزریق میشود. این میزان گوشت طی بیش از ۴۰ فقره اظهارنامه به گمرکات آستارا، غرب تهران، شهید رجائی بندرعباس، فرودگاه امام خمینی (ره) و…. اظهار و تمامی تشریفات گمرکی آن‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام پذیرفته و این محموله‌ها در حال حاضر آماده خروج از گمرک است. گفتنی است، برابر آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، ۱۱۵۵۸۸۶ کیلوگرم از این محموله‌ها طی ۱۹ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجائی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحلۀ صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک می‌باشند. نکته جالب توجه اینکه همزمان با بالا گرفتن بحران گوشت هیئت دولت در تصمیمی جدید اعلام میکند از این پس واردات گوشت قرمز به نرخ نیما از پرداخت سود بازرگانی معاف میباشد. همچنین معاون فنی گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به انجام تشریفات قانونی ترخیص ۲.۵ هزار تن گوشت، از عدم اظهار بیش از ۱۷ هزار تن انواع گوشت در گمرک شهید رجایی بندر عباس خبر داد.  بررسی‌ها نشان میدهد، در حال حاضر  تعداد ۶۱۹ کانتینر گوشت در منطقۀ ویژه اقتصادی شهید رجائی دپو شده است. این میزان کانتینر گوشت حاوی حدود ۱۷ هزار تن گوشت میباشد که لازم است نهاد‌های نظارتی با ورود به این موضوع شفاف سازی لازم رابرای افکار عمومی انجام دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار