دانستنی های حقوقی با تابناک؛
تابناک / حتما پيش آمده كه در موقعيتي قرار گرفته‌ايد كه نمي‌دانسته‌ايد مشكل‌تان را چگونه حل كنيد يا اينكه نسبت به شرايط حقوقي محقق شدن آن فعل و آثار احتمالي آن آگاهي كافي نداشته‌ايد.
کد خبر: ۷۱۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 06 February 2019

تابناک / حتما پيش آمده كه در موقعيتي قرار گرفته‌ايد كه نمي‌دانسته‌ايد مشكل‌تان را چگونه حل كنيد يا اينكه نسبت به شرايط حقوقي محقق شدن آن فعل و آثار احتمالي آن آگاهي كافي نداشته‌ايد.

 

در مجموعه نوشتاري تحت عنوان «دانستنی های حقوقی با تابناک» شما را با برخي از اين موارد آشنا مي‌كنيم.

 

 

دوران نامزدی در تعریف قانونی آن به چه معناست؟ +جزئیات

 

 

دوره ی پیش از ازدواج یا نامزدی در قانون ایران دارای اثار حقوقی است که لازم است طرفین به ان توجه داشته باشند.


نامزدی در تعریف قانونی ان به معنای وعده ی ازدواج است اما این وعده برای هیچ یک از طرفین الزام اور نیست بنابراین نمیتوان با مراجعه به دادگاه فردی را که قول و وعده ی ازدواج داده است را به نکاح اجبار کرد و مادام که عقد نکاح جاری نشده هریک از طرفین میتواند از وصلت امتناع کند.

 

با این حال اگر یکی از طرفین در بهم زدن نامزدی مقصر باشد و بدون عذر موجه از ازدواج صرف نظر کند و با این عمل به طرف دیگر خسارت مالی یا حیثیتی وارد شود وی حق دارد جبران خسارت مادی و معنوی خود را مطالبه کند.

 

هم چنین اگر نامزد مقصر پس از امتناع از نکاح فوت کند میتوان علیه ورثه ی او اقامه ی دعوای خسارت کرد و وراث موظفند ازاموال متوفی خسارت زیان دیده را جبران کنند.


در صورت بهم خوردن نامزدی درمورد هدایایی که طرفین در این دوران به یکدیگر میدهند نیز قانون تعیین تکلیف کرده است.

 

این الزامات اعم از این است که نامزدی با تقصیر بهم خورده باشد یا بدون تقصیر


در صورتی که عین ان هدایا نزد شخص موجود باشد در هر صورت میتوان ان ها را استرداد کرد و اگر هدیه ای که داده شده موجود نباشد مثلا فروخته شده یا خراب شده یا هدیه داده شده و ... میتوان قیمت ان ها را مطالبه کرد اما در صورتی که هدیه جزو اموالی باشد که معمولا به مصرف میرسند و نمیتوان ان ها را نگه داشت مثل عطر یا خودکار یا خوراکی... نمیتوان بهای ان ها را مطالبه کرد.


اگر در دوران نامزدی یکی از طرفین فوت کند نیز پس گرفتن هدایا مطابق موارد مذکور قابل مطالبه است.


در اخر لازم به ذکر است که دعاوی مرتبط با نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن ان در صلاحیت دادگاه خانواده است و باید به شعب این دادگاه مراجعه نمود.

 

 

" آرزو رضوی - کارشناس مسائل حقوقی " /

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار