کد خبر: ۷۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 03 August 2015
به گزارش خبرگزاری مهر، علی داوودی عصر یکشنبه در جریان افتتاح دهمین پایگاه انتقال خون در آستانه اشرفیه با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های سالمند کشور است، گفت: بیش از ۱۲ درصد جمعیت استان گیلان بالای ۶۰ سال سن دارند که انتظار داریم با توجه به شرایط سنی و بیماری‌های خاص قلبی و عروقی که در این سنین رخ می‌دهد، احتیاج به فرآورده‌های خونی در استان گیلان بیش از سایر استان ها باشد.

وی با اشاره به این‌که ۱۰ درصد جمعیت تالاسمی کشور در گیلان زندگی می‌کنند که حیات شان به طور جدی به خون وابسته است، افزود: برای یک بیمار تالاسمی حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ماهانه هزینه می‌ شود.

داوودی با تاکید بر اینکه نیاز به فرآورده‌های خونی در استان گیلان بیشتر از سایر استان هاست، اظهار کرد: رشد جمعیتی در گیلان ۷ درصد است که نسبت به دیگر استان‌های کشور پایین‌تر است و شرایط اهداکننده خون در کشور معمولا بین ۱۸ تا ۶۰ سال است که با توجه به‌ حرکت استان به سمت سالمندی، اهداکننده کمتری در استان داریم.

مدیرکل انتقال خون گیلان با بیان اینکه بر اساس داده‌های آماری از هر ۱۰ نفر در طول زندگی حداقل ۸ نفر برای یک‌ بار به فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا خواهند کرد، گفت: این موضوع نشاندهنده اهمیت اهدای خون است.

وی تصریح کرد: گیلان از لحاظ تعداد مراکز انتقال خون در کشور رتبه اول را دارد و دهمین پایگاه می‌تواند ۴۰ تالاسمی و ۸۰ بیمار دیالیزی شهرستان آستانه اشرفیه را تحت پوشش قرار دهد.

داوودی به اهمیت و ضرورت داشتن پلاکت خون برای بیماران سرطانی اشاره و بیان کرد: یک بیمار سرطانی در شیمی درمانی احتیاج به ۸ واحد پلاکت خون دارد که با وجود دو هزار و ۴۷۴ بیمار سرطانی در سال گذشته اهمیت نیاز به پلاکت خون به خوبی مشخص است.

در ادامه افتتاح این پایگاه، نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و کیاشهر ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیریت انتقال خون گیلان، مرحله نخست اهدای خون را سالم‌سازی و واکسینه کردن اهداکننده دانست و گفت: نیاز جامعه و سازمان‌ها به خون باعث می‌شود که مردم پای‌ کار بیایند چرا که مردم ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس نیازهای جامعه را به فرآورده‌های خونی تأمین کردند.

محمدحسین قربانی افزود: فاکتورهایی که از خون استیصال می‌شود مهم است و امروز دو یا سه کشور از برخی از این فناوری ها بهره‌مند هستند.

سخنگوی گروه بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: یکی از راه‌های ارتقای شهرستان، داشتن شاخص‌های توسعه است و حضور سازمان‌ها و نهادها با زیرساخت‌هایی که ایجاد می‌شود می‌تواند نقش مؤثری در توسعه شهرستان داشته باشد.

پایگاه انتقال خون شهرستان آستانه‌اشرفیه در ساختمان شماره ۲ مرکز بهداشت آستانه‌اشرفیه راه‌اندازی شده و برای تجهیز آن مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

در پایان این مراسم فرماندار، شهردار و جمعی از مسئولان و شهروندان با اهدای خون خود رسماً فعالیت این مرکز را افتتاح کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار