معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم آذرماه سال ۱۳۹۷ در کشور و گیلان سخن گفت.«وحید طیفوری» با بیان این‌که این آمار اخیرا تکمیل شده است، افزود: مرکز آمار ایران برای محاسبه تغییر قیمت به جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالاها و خدمات عرضه شده می‌پردازد.
کد خبر: ۷۰۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 14 January 2019

گیلان؛ ارزان‌ترین استان شمالی


تابناک / گیلان یکی از استان‌های پرتردد کشور است که قیمت کالاها و خدمات در آن به دلیل حضور گردشگران از اهمیت زیادی برخوردار است.

با توجه به این‌که گفته می‌شود زندگی در گیلان گران است و قیمت زمین، مسکن و خدمات در آن بالاست، اما این گرانی به دلیل درآمد کم گیلانی‌ها بیشتر دیده می‌شود.درچنین شرایطی تامین معیشت یکی از سخت‌ترین امور است و بسیاری از طبقات متوسط جامعه هم سرمایه‌های کلانی همچون سپرده‌های بانکی یا املاک متعدد ندارند. عمده نیروی جوان و تحصیلکرده هم حتی پس از ازدواج و تشکیل زندگی همچنان به دنبال ایجاد درآمد پایدار و دستیابی به شغل ثابت هستند. درباره این‌که نرخ تورم در گیلان چگونه بررسی می‌شود و کارشناسان آمار در استان به چه عدد و رقم رسمی در این زمینه رسیده‌اند، گزارشی تهیه کرده‌ایم. 


جایگاه گیلان در جدول تورم 

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم آذرماه سال ۱۳۹۷ در کشور و گیلان سخن گفت.«وحید طیفوری» با بیان این‌که این آمار اخیرا تکمیل شده است، افزود: مرکز آمار ایران برای محاسبه تغییر قیمت به جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالاها و خدمات عرضه شده می‌پردازد.

 این آمار بر اساس محاسبه شاخص قیمت کالاهای مختلف است.وی ادامه داد: براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل نرخ تورم کل (مقایسه تغییر قیمت ۱۲ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان، نرخ تورم نقطه به نقطه (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) برای تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه‌مدت و نرخ تورم ماهانه (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) برای پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود.این مسئول با بیان این‌که نرخ تورم کل کشور و استان در آذر‌ماه به ترتیب ۱۸ درصد و 8/15 درصد است، افزود: از گیلان در آذر‌ماه بین ۳۱ استان کشور، دارای رتبه 25 بوده که بالاترین نرخ تورم کشور است.


1/16 درصد؛ نرخ تورم شهری گیلان

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان بیان کرد: بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به لرستان با 9/21 درصد و کمترین مربوط به کرمان با 2/14 درصد بوده است. همچنین ۴ استان مجاور این استان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به‌ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، بیستم، بیست و سوم و بیست و چهارم و استان ساحلی گلستان با رتبه یازدهم بالاترین نرخ تورم کشور را دارند.وی ادامه داد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان نیز به ترتیب 1/24 درصد و 6/21 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 6/15 درصد و 8/13 درصد بوده است.

طیفوری در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان طی آذر‌ماه به ترتیب ۱۸ درصد و 1/16 درصد است.
وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان طی آذر‌ماه به ترتیب ۱۸ درصد و 8/14 درصد بوده است.

این مسئول مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه آذرماه سال جاری را در کشور و استان به‌ ترتیب برابر 4/37 درصد و 7/33 درصد اعلام کرد.
به گفته وی بررسی تغییرات شاخص قیمت آذر‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور 6/2 درصد و استان 9/1 درصد بوده است.


تورم فقط ویژه گیلان نیست

 رئیس اتاق اصناف گیلان و نایب رئیس اتاق اصناف کشور هم با تاکید بر این‌که اکنون برای همه مشخص شده بازار هیچ نقشی در نوسان قیمت کالاها ندارد به همشهری گفت: نرخ تورم فقط مختص به گیلان نیست. در کشور یک شاخص اقتصادی به نام دلار داریم که همه چیز را از نفت تا نظام توزیع کالاها تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اگر این نرخ دارای ثبات باشد واحدهای تولیدی کشور و صنایع می‌توانند تکلیف خود را برای خرید مواد اولیه مشخص کنند و در پی آن روند توزیع کالا در کشور مشخص می‌شود.
«جلال‌الدین محمد شکریه» ادامه داد: بازار تا امروز نشان داده در تکان‌های اقتصادی نقشی نداشته چراکه بر طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی نرخ سود و جرائم برای هر واحد صنفی تعیین شده است. دراین بین دولت باید با فراهم کردن شرایطی، سیر صعودی و نزولی قیمت‌ها را مشخص و ارز را مدیریت کند.وی با تاکید بر این‌که باید پول ملی کشور به ثبات و اقتدار برسد بیان کرد: مواد اولیه بیشتر کالاهای تولید داخل از خارج کشور و با ارز وارد می‌شود پس حتی اگر با دینار و روپیه هم کالا وارد کنیم باز ارز خارجی است. دولت باید به جایی برسد که تغییرات نرخ ارز در اختیار خودش باشد تا در چنین مواقعی نگرانی از تامین کالاها نداشته باشیم. 


گرفتن مالیات مضاعف از مردم

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه تورم نقطه به نقطه از شهریور سال 96 تا سال 97 به 9/4 رسیده است و با این شرایط مردم تا پایان سال باید تورم 60 درصدی را تحمل کنند که این انصاف نیست. «مهرداد لاهوتی» گفت: نرخ ارز در سال گذشته 3800 تومان بود، اما در حال حاضر به بیش از 10 هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به این‌که از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده به صورت مضاعف وصول می‌شود، اظهار کرد: جای تأسف دارد که چندین بار از مردم مالیات دریافت می‌شود و حتی طلا هم شامل مالیات بر ارزش افزوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار