مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان:
برجی ادامه داد: در گذشته به‌ صورت سالانه 350 تن خاویار در گیلان استحصال می‌شد که این مقدار به دو تن در سال رسیده و به دلیل رعایت نشدن مسایل زیست‌محیطی، امروز صید ماهی کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱ 22 February 2015
محمدرضا برجی عصر امروز در نخستین همایش «مجمع عالی دوستداران محیط‌ زیست و طبیعت» در سالن شهید خوش‌سیرت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با اشاره به وضعیت حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: در گیلان هیچ‌گونه نگاه سیاسی در کار محیط ‌زیست وجود ندارد و نگاه سیاسی به مسایل زیست‌محیطی فاجعه‌ای است که اگر کسی این کار را انجام دهد خائن به‌ نظام محسوب می‌شود و از منظر زیست‌محیطی موظف هستیم از هر موجودی که دارای حیات است حمایت کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گیلان بابیان اینکه هیچ موجودی در دنیا نیست که محل زندگی خود را آلوده کند، افزود: این موضوع زمانی رخ می‌دهد که علم و دانش در جایگاه رفیعی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در سراوان روزانه چهار تا 18 لیتر شیرابه وارد رودخانه و دریا می‌شود، گفت: ماهیان تالاب انزلی متأثر از تالاب بالادست خود دارای سرب و کادمیم بسیار بالا و سمی است.

برجی ادامه داد: در گذشته به‌ صورت سالانه 350 تن خاویار در گیلان استحصال می‌شد که این مقدار به دو تن در سال رسیده و به دلیل رعایت نشدن مسایل زیست‌محیطی، امروز صید ماهی کاهش یافته است.

وی به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: اقتصاد سبزی که امروز دنیا از آن صحبت می‌کند همان اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب در زمینه محیط‌ زیست است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی دو عنصر اصلی اقتصاد مقاومتی است که به‌صورت مستقیم با مسئله محیط‌ زیست سروکار دارد.

وی با اشاره به بحث تفکیک زباله از مبدأ خاطرنشان کرد: تعدادی از کشورهای پیشرفته محصولات بازیافت زباله‌های تفکیک‌ شده خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

برجی به تفاهم‌نامه سازمان محیط ‌زیست با اداره آموزش‌و پرورش اشاره کرد و گفت: تفکیک زباله از مبدأ ساده‌ترین کاری بوده که می‌توان با انجام آن از محیط‌ زیست محافظت کرد و لازمه اجرای آن فرهنگ‌سازی از طریق آموزش است.

وی با بیان اینکه برای تهیه هر تن کاغذ 440 هزار لیتر آب نیاز است، اظهار کرد: امروزه استفاده از چوب برای تولید کاغذ به‌صرفه نیست و برای تولید کاغذ از 70 درصد کاغذ بازیافتی استفاده می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه از مجموع 31 بیمارستان گیلان تنها 8 بیمارستان دارای تصفیه‌خانه فاضلاب است، یادآور شد: عدم تجهیز بیمارستان‌ها به تصفیه فاضلاب یکی از دلایل آمار بالای بیماری در گیلان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر گفت: اگر این پارک در اصفهان بود گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کردند در حالی که ما نمی‌توانیم گردشگر را به اینجا بیاوریم.

برجی با اشاره به اینکه بسیاری از گردشگران تمایل زیادی برای دیدن گونه‌های نادر پرندگان این پارک ملی را دارند، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای عقب‌ افتاده از بین رفتن منابع زیست‌محیطی عامل فقر آنها است و عدم مراقبت از پارک ملی بوجاق چیزی به‌ جز اجیر شدن را برای مردم منطقه رقم نمی‌زند.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم چشمان خود را روی وظایفی که به ما محول شده است، ببندیم تا بسیار مورد تشویق هم قرار گیریم، افزود: سکونت ما خیانت است و برخلاف اعتقادهای خود عمل می کنیم.

این مسئول به برخی واگذاری‌های اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: فروش اراضی کشاورزی فروش ناموس استان است که برخی‌ها به‌جای استفاده از زمین آن را به حراج می‌گذارند.

وی از فرماندار آستانه‌اشرفیه به‌عنوان یک مجاهد زیست‌محیطی یاد کرد و گفت: قرار است از خدمات وی در عرضه زیست‌محیطی در روز دوم اردیبهشت روز زمین پاک از طرف رئیس سازمان محیط‌زیست قدردانی شود.
برجی به آیه‌های قرآن کریم درباره حفاظت از محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: منابع زیست‌محیطی حق تمام مخلوقات است و ما حق استفاده ناشایست از آن را نداریم.

به گزارش فارس، در نشست مذکور با حضور مسئولان شهرستانی بر آموزش و فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدأ در پسماندهای عادی در سطح مدارس تاکید شد و آموزش چهره به چهره در سطح روستاها از طریق ظرفیت‌های قانونی دهیاران و شوراهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.

اعمال قانون و برخورد با متخلفان توسط دستگاه‌های اجرایی که متولی نگه‌داری راه‌ها، رودخانه‌ها و منابع طبیعی هستند و مشارکت در امر بهداشت محیط و پسماند روستایی با استفاده از ظرفیت‌هایی قانونی شبکه بهداشت به‌ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌های بهورزان و خانه‌های بهداشت از مصوبات مجمع مذکور بود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931203001488#sthash.zbEWyYYl.dpuf
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار