به گزارش تابناک تبریز به نقل از سی ان بی سی، طبق پیش بینی وال استریت، بازار نفت در 2019 شرایط متفاوتی خواهد داشت .
به نظر تحلیلگران نفتی، قیمت نفت در نیمه اول 2019 به دنبال کاهش 40 درصدی قیمت آن از اکتبر، بهبود خواهد یافت. ولی در نیمه پایانی سال ناظران کالا تخمین می‌زنند شرایط برای بازار متفاوت شود .
وال استریت یک بهبود حد متوسطی را برای نفت در 2019 پیش‌بینی می‌کند. بانک‌های سرمایه‌گذاری قیمت شاخص بین المللی نفت خام برنت را حدود 68 تا 73 دلار در هر بشکه تخمین می زنند و به نظر آنها نفت خام آمریکا در محدوده 59 تا 66 دلار قرار خواهد داشت.

در روز چهارشنبه نفت برنت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه برای اولین بار از جولای 2017 رسید. در حالی که نفت خام آمریکا 42.36 دلار در هر بشکه معامله شد، یعنی پایین ترین حد در یک سال و نیم گذشته. هر دوی این شاخص ها بیش از 40 درصد ارزش خود را در بحبوحه پیش‌بینی های تیره و تار در مورد رشد تقاضای نفت و افزایش تولید آمریکا ، عربستان و روسیه از دست داده اند .

در حالیکه دورنمای قیمت نفت در 2019 روشنتر است، تحقیقات پایان سال جاری پر است از هشدارهایی در مورد افزایش یا کاهش قیمت خارج از این محدوده. ریسک‌های موجود می‌تواند عوامل اقتصاد کلان باشد مثل جنگ تجاری چین و آمریکا یا تهدیدهای دست‌کم گرفته شده پالایشگاه های آسیا .

بهبود قیمت نفت
محرک‌های اصلی این پیش‌بینی‌ها در آغاز 2019 ، سیاست اوپک و تولید نفت آمریکای شمالی است .

روسیه و چندین تولیدکننده دیگر در ژانویه کاهش تولید خود را آغاز می‌کنند تا 1.2 میلیون بشکه در روز از بازار کم کنند. این تولیدکنندگان در ژانویه 2017 کاهش تولید را آغاز کرده بودند ولی در ژوئن پس از اعلام تحریم های آمریکا علیه ایران این روند کاهش را متوقف کردند .

ولی در پایان 2019 نفت آمریکا بازار را پر کرد. از وقتی که خط لوله های جدید شروع به انتقال نفت پرمین به بازار کردند، تولید آمریکا افزایش یافت و فشاری تازه بر قیمت نفت وارد آورد . اوپک می تواند این افزایش را با تمدید توافق کاهش تولید که در ژوئن منقضی می شود، جبران کند. اوپک و متحدانش در آوریل دور هم جمع می شوند تا مشخص کنند شرایط بازار ادامه کاهش تولید را تضمین میکند یا نه .

ریسک های پیش بینی ها
تردیدها در مورد موثر بودن کاهش تولید اوپک باعث بد بینانه بودن یکی از پیش‌بینی‌های وال استریت می شود. کاهش عرضه نفت باعث می‌شود حفاران آمریکایی نفت بیشتری وارد بازار کنند و مطمئنا باعث یک کاهش قیمت دیگر شوند.

انتظار می‌رود در ماه مه با انقضای مهلت معافیت‌های بزرگترین خریداران نفت ایران، صادرات ایران نیز کاهش یابد. دولت ترامپ برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، معافیت 6 ماهه به برخی کشورها داد. این نشان می دهد که قیمت نفت نقشی اساسی در حساب و کتاب های دونالد ترامپ پس از انقضای مهلت معافیت‌ها بازی می کند .

مایکل کوهن رئیس تحقیقات بازارهای انرژی در بارکلیز گفت:« اگر قیمت در حول و حوش 60 دلار بماند، دولت ترامپ آزادی عمل بیشتری برای ندادن معافیت دارد. به نظر ما فقط اگر قیمت نفت به بیش از 80 دلار برسد، آمریکا دیگر کاهش قابل ملاحظه ای در توانایی صادرات ایران به وجود نمی آورد» .

شرایط اقتصاد کلان کلان هم نقش دارد. تحلیلگران رشد اقتصادی را در اوایل 2019 خوب می‌دانند که از افزایش تقاضای سوخت حمایت می کند. ولی انتظار می رود رشد اقتصادی در سال 2020 رو به کند شدن رود .

بزرگترین ریسک اقتصادی، عوارض تلافی‌جویانه بین آمریکا و چین است که باعث یک جنگ تجاری تمام عیار شده است. یک رکود اقتصادی در چین تاثیر قابل ملاحظه بر بازارهای انرژی دارد، چون آسیا موتور مصرف نفت است. در حالی که تقاضا در کشورهای پیشرفته غربی ضعیف است. چین نفت خام زیادی جذب کرده ولی مقادیر بسیار بالایی محصولات پالایش شده مثل بنزین تولید کرده است. تولید بیش از حد نیاز سوخت چینی می‌تواند به تمام بازار جهانی نفت سرایت کند .