کد خبر: ۶۹۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲ 18 December 2018

ایمنی تامین نشود، آزادراه تهران شمال امسال هم افتتاح نمی‌شود/ قرارداد ریل ملی منعقد شد/ کردستان و چهارمحال هم به راه‌آهن متصل می‌شوند

 

تابناک / معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر استانداردهای ایمنی در آزادراه تهران- شمال تامین نشود قطعه یک آن امسال هم به افتتاح نمی‌رسد گفت: عملیات اجرایی اتصال مرکز کردستان و چهارمحال هم به شبکه ریلی در دولت دوازدهم آغاز می‌شود.

خیرالله خادمی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقلی در قبل از انقلاب اظهار داشت: طول مسیر ریلی کشورمان در سال 57 چهار هزار و 565 کیلومتر بود که در حال حاضر این رقم به 3هزار و 790 کیلومتر رسیده است و بیش از 9هزار و 200 کیلومتر در مسیرهای فرعی و اصلی در طول 40 سال انقلاب احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش طول آزادراه‌های کشور در طول 40 سال گذشته اظهار داشت: در سال 57 طول آزادراه‌های کشور 257 کیلومتر بود که امروز به 2400 کیلومتر رسیده است و هزار و 168 کیلومتر هم در حال اجرا است و در سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: طول آزادرا‌هی کشور در سال 57 صفر بوده است اما امروز این رقم به 16 هزار و 820 کیلومتر رسیده است. در حالی که در سال 57 طول راه‌های اصلی و فرعی درجه دو و فرعی درجه سه 47 کیلومتر بوده امروز 108 هزار کیلومتر مسیر اصلی، فرعی درجه دو و فرعی درجه سه وجود دارد یعنی در 40 سال گذشته 62 هزار کیلومتر از این راه‌ها ساخته شده است.

خادمی گفت: همچنین مجموع راه‌های روستایی آسفالته در سال 57 حدود 3هزار کیلومتر بوده که در حال حاضر تردد از 104 هزارکیلومتر راه روستایی آسفالته در راه انجام است و دولت توانست در 40 سال گذشته 101 هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی بسازد و این نشان از توجه دولت پس از انقلاب به مناطق محروم را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پروژه‌های در دست ساخت اظهار داشت: در حال حاضر 3هزار و 197 کیلومتر راه‌آهن در حال ساخت است و برای این میزان راه قرارداد اجرایی در دست ساخت داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: همچنین ساخت 5هزار و 200 کیلومتر راه‌آهن در دست مطالعه است و در مجموع ساخت 10 هزار کیلومتر راه‌آهن در تعهد ما است که همانطور که گفته شد بیش از 3 هزار کیلومتر آن در حال ساخت و 5 هزار کیلومتر در حال مطالعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بخش آزادراهی حدود هزار و 167 کیلومتر آزادراه در حال اجرا است گفت: در حال جذب سرمایه گذاری برای ساخت 2200 کیلومتر آزادراه دیگر هستیم.

خادمی ادامه داد: همچنین ساخت 7800 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: سالانه چیزی حدود هزار تا 1200 کیلومتر انواع راه را به دولت تحویل می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران-شمال حدود 92 درصد است و خوشبختانه تمام جبهه‌های کاری در این قطعه فعال هستند و روسازی 55 درصد مسیر به صورت بتونی انجام شده است و در حال نصب برخی از تجهیزات و تاسیسات مانند جت فن‌ها هستیم که در دوران تحریم واردات آنها با تاخیر مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال بخش سیویل قطعه یک آزادراه تهران –شمال به طور قطع به پایان می‌رسد اظهار داشت: اگر پیمانکار که بنیاد مستضعفان است نتواند استانداردهای ایمنی این پروژه را تامین کند قطعه یک آزادراه تهران- شمال به افتتاح نمی‌رسد.

خادمی با اشاره به میزان سرعت تردد در قطعه یک آزادراه تهران-شمال گفت: سرعت این قطعه 110 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده اما ممکن است پلیس آن را به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

وی با بیان اینکه قطعه دو آزادراه تهران –شمال هم فعال شده است اظهار داشت: برای تعیین سرمایه‌گذار و فاینانس خارجی قطعه 3 هم جلساتی برگزار شده است و شش سرمایه گذار برای فاینانس این قطعه اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال بررسی نحوه سرمایه گذاری در این قطعه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد با ذوب‌آهن برای خرید 15 هزار تن ریل ملی خبر داد و گفت:‌از سال 92 تاکنون برای اجرای پروژه‌های ریلی 60 هزار تن ریل واردات داشتیم که از این پس ریل مورد نیاز را از ذوب‌آهن تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه  برای انعقاد این قرارداد با ذوب‌آهن منتظر ضمانتنامه هستیم گفت: شرایط منابع مالی مطلوب است و می‌توانیم این قرارداد را با شرایط مالی مناسب منعقد کنیم.

خادمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا پس از اتصال مرکز پنج استان به شبکه ریلی آیا در این دولت مرکز استان دیگری هم به شبکه ریلی اتصال پیدا می‌کند، گفت: اتصال مرکز پنج استان گیلان، همدان، کرمانشاه، ارومیه و آذربایجان از مسیر جدید را در دستور کار داشتیم که تاکنون مراکز سه استان همدان، کرمانشاه و ارومیه به شبکه ریلی متصل شده است و تا پایان سال مرکز استان گیلان و تبریز از مسیر جدید متصل می‌شود.

وی ادامه داد: احتمالاً در دولت دوازدهم عملیات اجرایی دو مرکز استان دیگر از جمله کردستان و چهارمحال هم آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حالی که سال 96-97 سال‌های طلایی توسعه ریلی بوده است سال های 98-99 هم سال‌های طلایی توسعه آزادراهی کشور خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار