کد خبر: ۶۹۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰ 18 December 2018

داوود پرهیزکار با اشاره به برنامه این سازمان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: طرح راهبردی ما تا سال ۱۴۰۰ تدوین شده است که براساس آن طرح عملیاتی طراحی شد.

وی افزود: بودجه مورد نیاز برای تحقق اهداف این طرح هزار میلیارد تومان است که قرار بود سالی ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های این طرح هزینه شود، اما به دلیل ناکافی بودن منابع پرداختی نمی‌توانیم همه پروژه‌ها را اجرایی کنیم و فعلاً بخشی از پروژه‌ها را آغاز کرده‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه همچنان به دنبال اجرایی کردن طرح راهبردی هستیم، گفت: یکی از این راهبردها ظرفیت‌سازی برای سازمان هواشناسی بود که این ظرفیت‌سازی در حوزه درون و برون‌سازمان اجرایی می‌شود؛ در همین راستا سه هزار نفر آموزش دیده‌اند و دوره آموزش آنها یک میلیون نفر ساعت بوده است.

پرهیزکار ادامه داد: تصمیم‌گیری برای ظرفیت‌سازی درست بوده و به رغم اعتبارات کمی که به سازمان هواشناسی تخصیص یافته، عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

وی اقدام دیگر این سازمان را کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی عنوان کرد و گفت:‌ یک سامانه مدیریتی را طراحی کرده‌ایم که شامل هفت فاز می‌شود؛ این سامانه می‌تواند خدمات هواشناسی را به صورت کاربردی به کاربران نهایی ارائه دهد.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و ارتباط آن با حوزه هواشناسی گفت: «طرح تهک» ابتدا در حوزه کشاورزی اجرا کردیم، چرا که این بخش بسیار با اهمیت است. طرح تهک از سال ۹۳ اجرایی شد، ولی از سال ۹۴ و ۹۵ روند اجرایی آن را ارزیابی کردیم.

پرهیزکار ادامه داد: در سال اول از ۱۱ استان بازخورد گرفتیم که نشان می‌داد در سال اول ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده با اجرای این طرح ایجاد شده است. این رقم در سال ۹۵ به هزار میلیارد تومان و در سال زراعی ۹۶-۹۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین به تنهایی در سه سال پیاپی سه هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح تهک در بخش کشاورزی حاصل شده است، در حالی که کل بودجه سازمان هواشناسی در سال ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین در خصوص کاهش تلفات بلایای طبیعی گفت: تعداد تلفات در این حوادث به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است، در حالی که در گذشته این گونه نبوده به عنوان مثال سیل سال ۸۰ که در شمال کشور رخ داد ۴۰۰ کشته و مفقودالاثر برجای گذاشت.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه یکی از اقدامات سازمان هواشناسی احیای پژوهش‌های هواشناسی بود، گفت: امروز مقدار سیل براساس آب روان اعلام می‌شود که این آمار نقش مهمی در مدیریت منابع آب‌ و حفظ سدها داشته است.

پرهیزکار اقدام دیگر این سازمان را شکل‌گیری مرکز خشکسالی در کشور دانست و گفت: مرکز ملی خشکسالی محصولات متنوعی ارائه می‌کند، تحقیقات این مرکز مبنای تصمیمات شوراهای عالی از جمله شورای عالی آب است.

وی اضافه کرد: گردوخاک در کشور مسبوق به سابقه است، به طوری که بیش از ۵۰ تا ۶۰ سال آمار ثبت شده اطلاعات در مورد گردوخاک وجود دارد. مرکز ملی گردوخاک توانسته جایگاهی پیدا کند که در منطقه جنوب غرب آسیا به عنوان مرکز خشکسالی تعیین شود.

رئیس سازمان هواشناسی به توسعه مدل‌های عددی در سازمان هواشناسی را اشاره کرد و گفت:‌ سعی کردیم مدل‌های متعددی را برای پیش‌بینی آب‌وهوا طراحی کنیم و خوشبختانه توانستیم وارد تکنولوژی و دانش جدید در مدل‌سازی شویم. دانش مدل‌سازی هواشناسی در اختیار ۱۰ کشور قرار دارد و ایران تا پایان سال پس از انجام آزمایشات لازم به جمع باشگاه مدل‌سازی جهانی وارد می‌شود.

پرهیزکار ادامه داد: یک سوپر رایانه در سازمان هواشناسی طراحی شده که توان آن ۱۴ میلیون ترافلابس است که از این رایانه در محاسبات مدل‌های عددی هواشناسی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی‌های متعدد سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت آب‌وهوا در چند دهه آینده و اینکه گفته می‌شود ایران وارد دوره خشکسالی شده و بعد گفته می‌شود ایران وارد دوره ترسالی شده است، چه معنا دارد، عنوان کرد: سازمان هواشناسی هیچگاه اعلام نکرده است که ایران وارد دوره ترسالی و یا خشکسالی شده است، اما آنچه با قدرت ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌تواند پیش‌بینی کند، پیش‌بینی‌های فصلی است.

رئیس سازمان هواشناسی با تأکید براینکه این سازمان هیچ‌یک از پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره ورود کشور به دوره ترسالی و خشکسالی را تأیید نمی‌کند، گفت: سازمان هواشناسی وضعیت بارش در پاییز امسال را نرمال و بیشتر از نرمال پیش‌بینی کرده بود که این محقق شد و برای زمستان هم وضعیت نرمال و زیرنرمال را پیش‌بینی می‌کند.

پرهیزکار تصریح کرد: اما در مجموع بارش‌ها در حد نرمال باقی خواهد ماند و این میزان بارندگی در سال جاری با میزان بارش‌ها در سال ۹۶ قابل مقایسه نیست چراکه سال ۹۶ دومین سال خشک طی ۵۰ سال گذشته بوده است.

وی درباره تغییرات آب‌وهوا و پوشش محیط زیست در زاگرس گفت: یکی از مسائلی که مطرح می‌شود پیامدهای گرمایش جهانی است؛ در این زمینه این سناریو مطرح می‌شود که تاکنون دمای هوای زمین به ۱.۵ درجه رسیده است و اگر کشورها در چارچوب کنوانسیون محیط زیست به تعهدات خود عمل کنند، دمای هوا در همین سطح باقی می‌ماند و ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده روند بهبود دمای هوا اتفاق افتد.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد:‌ اما اگر به این تعهدات عمل نشود دمای جهان به ۵ درجه و در خاورمیانه به ۵ تا ۷ درجه خواهد رسید و بالاترین افزایش دما در منطقه زاگرس رخ خواهد داد. بنابراین باید با این مسئله به صورت علمی برخورد کنیم و خارج از مسائل سیاسی به آن بنگریم.

پرهیزکار در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی طوفان‌های موسمی و ناتوانی این سازمان در طوفان سال ۹۳ پایتخت گفت: برای تشخیص چنین طوفان‌هایی نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات راداری هستیم که با وجود تلاش‌های صورت گرفته تنها ۹ رادار در اختیار سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: از ۲۲ سال پیش سازمان هواشناسی پوشش راداری را درخواست کرده بود، اما به دلیل کمبود منابع تعداد درخواستی تأمین نشد و با گذشت زمان هم رادارهای موجود باید با رادارهای جدید جایگزین شود.

رئیس سازمان هواشناسی تأکید کرد:‌ از مرحله تولد تا مرگ این نوع طوفان‌ها ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان صرف می‌شود و تشخیص آن با امکانات موجود سخت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار