کد خبر: ۶۹۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 16 December 2018
تابناک / عملکرد بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی (ه)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون‌کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر نشان می‌دهد که تخلیه و بارگیری کالاهای اقتصادی در سال جاری به عدد ۹۹میلیون تن رسیده که کاهش ۱۰٫۸ درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.
کاهش ۱۰٫۸ درصدی عملکرد بنادر در 8ماهه نخست سال+جدول

به گزارش «صما» آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که در ۸ ماه و ۲۳ روز نخست امسال بیش از ۹۹٫۲۶ میلیون تن کالا در دریاهای ایران تخلیه یا بارگیری شده است.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ و تا زمان فعلی آمار جابه‌جایی کالاها در بنادر بیش از ۱۱۱٫۳ میلیون تن بوده است.

سازمان بنادر و دریانوردی جزییات جابه‌جایی کالا در بخش‌های مختلف را ارائه کرده که کالاهای کانتینری با کاهش حدوداً ۲۹٫۲ درصدی بیشترین نقش را در پایین آمدن این عملکرد داشته است. بر اساس این گزارش در سال جاری ۱٫۶۱ میلیون TEU (واحدی معادل ۲۰ تا ۴۰ فوت) کانتینر در آب‌های ایران جابه‌جاشده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۲٫۲۷ میلیون بوده است.

در کنار کالاهای کانتینری کالاهای نفتی نیز کاهش داشتند، به‌طوری‌که عدد آن‌ها از حدود ۳۵٫۷ میلیون تن سال گذشته در سال جاری به ۳۱٫۴۵ میلیون تن کاهش پیداکرده که نشان‌دهنده افت ۱۱٫۹ درصدی آن است.

عملکرد ایران در دو بخش جنرال کارگو و جابه‌جایی کالاهای فله خشک نیز روندی کاهشی به خود گرفت و این دو بخش به ترتیب ۵٫۹ و ۵٫۷ درصد کاهش عملکرد داشته است.

آخرین آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد که تنها جابه‌جایی کالاهای فله مایع با حدود ۱٫۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال قبل رشد نشان می‌دهد.

 

کاهش ۱۰٫۸ درصدی عملکرد بنادر در 8ماهه نخست سال+جدول

 

 

بندر امام خمینی

تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی طی هشت‌ماهه سال جاری با ۳ درصد رشد، به ۱۷ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۵۸۸ تن رسید.

بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده میزان تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) را ۲۸ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۶۷۶ تن اعلام و خاطرنشان کرد: از این میزان، بیش از ۱۱ میلیون و ۳۱۶ هزار تن را کالای نفتی تشکیل می‌دهد.

ترانزیت فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره) با ۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به بیش از ۱ میلیون و ۸۱۶ هزار تن رسیده است.

انواع کالاهای اساسی، پودر مواد معدنی، مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، آهن‌آلات، سنگ‌آهن و کالاهای کانتینری از اهم کالاهایی است که طی بازه‌ی زمانی مذکور در بندر تخلیه‌شده است.

طی این مدت میزان تخلیه انواع کالاهای اساسی ازجمله گندم، ذرت، کنجاله سویا، جو، شکر و روغن خوراکی در این مجتمع بزرگ بندری با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و توان نیروهای عملیاتی کارآمد با سرعت مطلوب صورت پذیرفته است.

همچنین بر اساس مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی در بنادر و ارتقای سهم حمل‌ونقل ریلی در این بندر، طی مدت هشت‌ماهه سال جاری این مورد ۳ درصد رشد داشته و به ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۳۴ تن رسیده است.

رشد ۵۱ درصد چابهار در ۸ ماهه نخست سال ۹۷

بندر چابهار از ابتدای سال جاری تاکنون و طی بازه زمانی هشت‌ماهه تخلیه و بارگیری انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد رشد داشته است.

بر این اساس، تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۴۰ درصد رشد و کالاهای نفتی ۱/۶۰ درصد رشد را نسبت به بازه زمانی یادشده نشان می‌دهد.

همچنین افزایش ۲۲.۲ درصدی پهلوگیری شناورهای ورودی بالای هزار تن و افزایش ۲۲.۵ درصدی شناورهای خروجی بالای هزار تن؛ میزان رشد تخلیه و بارگیری کانتینر (TEU) طی مدت مذکور را نسبت به زمان مشابه ۷۳ درصد بوده است.

به گفته کارشناسان رشد عملیاتی بندر چابهار نشان از هدف‌گذاری اصولی سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه عمرانی و تجهیزاتی، اعمال تخفیفات و تسهیلات ویژه و پیگیری توافقنامه موسوم به «توافقنامه چابهار» و همچنین توانمند ساختن بندر شهید بهشتی در تخلیه و بارگیری و انتقال کالاهای ترانزیتی در این بندر استراتژیک بوده که امروزه پهلوگیری کشتی‌های با آبخور بالا و بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات استراتژیک موجبات کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش زمان انتقال کالا به بازارهای هدف شده است

بندر رجایی

حجمی بالغ‌بر ۱۶۵ هزار و ۳۴۱ کانتینر طی هشت‌ماهه امسال از طریق اصلی‌ترین بندر کانتینری ایران به سایر بنادر منطقه ترانشیپ شده است. و از جابجایی بالغ‌بر ۲۴۹ هزار و ۱۴۹ کانتینر حامل کالاهای صادراتی و ۲۷۹ هزار و ۶۵۲ کانتینر وارداتی طی هشت ماه گذشته خبر داد.

 

درمجموع یک‌میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۰۲ TEU کانتینر (هر تی ای یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

از مجموع ۹۸۱ هزار و ۵۴۶ TEU کانتینر پر تخلیه و بارگیری شده، ۲۴۲ هزار و ۹۳۹ TEU مربوط به محموله‌های ترانزیتی بوده است.

بندر شهید رجایی با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری و برخورداری از تجهیزات روز دنیا، به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند

بندرآبادان

بر اساس سامانه آمار سازمان بنادر و دریانوردی طی ٨ ماه گذشته سال ۹۷، صادرات کالا از بنادر سه‌گانه یعنی بندر آبادان، اروندکنار و چوئبده ۶٣ درصد افزایش یافت.

میزان صادرات کالا در ٨ ماه گذشته امسال در مقایسه با مدت مشابه به آن در سال گذشته، ٢٨ هزار ۶٧۵ تن افزایش را نشان می‌دهد.

محصولات کشاورزی دامی و احشام، لوازم‌خانگی و محصولات سبک، گوشت و فراورده‌های گوشتی، کالاهایی است که از بنادر سه‌گانه آبادان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله کشور عراق و کویت صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار