کد خبر: ۶۹۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 16 December 2018

دعوت محمود احمدی نژاد از رییس جمهوری جهت انجام مناظره تلویزیونی مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است. به گزارش این رسانه ها، احمدی نژاد خطاب به دولت گفته است «در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم».

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی رسانه های داخلی امروز شنبه 24 آذرماه نشان می دهد، محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه 22 آذر 1397 در مراسم مسجد المهدی(عج) شهر صومعه‌سرا استان گیلان به مناسبت شهادت میرزا کوچک خان جنگلی حاضر شد و در جملاتی توهین آمیز حسن روحانی را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و گفت:«در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم».
این سخنان، واکنش های گسترده ای را در رسانه های اصلاح طلب به دنبال داشته است. به گزارش این رسانه ها، این نخستین بار نیست که محمود احمدی نژاد، حسن روحانی را به مناظره دعوت می کند. 12 آذر 92 در حالی که حسن روحانی تنها 4 ماه بود که به صورت رسمی فعالیت خود را به عنوان رییس جمهور آغاز کرده بود، احمدی نژاد با نگارش نامه ای روحانی را به مناظره طلبیده بود.
رسانه های اصلاح طلب بیان کرده اند، سئوال اینجاست که احمدی نژاد چه موقعیتی دارد که چنین اظهاراتی را بیان می کند. احمدی‌نژاد به جای اینکه درشت‌گویی کند و دولت روحانی را زیر سوال ببرد خودش متهم این اوضاع و شرایط است و باید پاسخگو باشد. به عقیده این رسانه ها، آقای احمدی‌نژاد به جهت طرد شدن از جامعه و نظام دنبال پیدا کردن راهی است.
محورهای کلی طرح شده از سوی رسانه های اصلاح طلب در باره این موضوع عبارتند از: لزوم انجام مناظره؛ بی اثر بودن حرف های احمدی نژاد پیش گرفتن رویه تهاجم به جای پاسخگویی از سوی وی!؛ واکنش ها نسبت به این سخنان؛ نزدیکی به انتخابات مجلس؛ استفاده از ادبیات کوچه بازاری.
در این میان رسانه های اصولگرا، نسبت به این موضوع سکوت خبری در پیش گرفته و تنها تارنمای مشرق نیوز و بهار نیوز، یادداشت 'حسین کنعانی مقدم' فعال سیاسی اصولگرا، با عنوان' مردم با این طناب به چاه نمی‌روند' که در روزنامه ایران منتشر شده بود را بازنشر داده اند.
رسانه های اصلاح طلب
.............................
** لزوم انجام مناظره
روزنامه آفتاب یزد زیر عنوان 'چرا باید از مناظره با احمدی نژاد استقبال کرد' از 'احتمال توافق اصولگرایان و احمدی نژاد پیش از 1400' خبر داده است. این روزنامه با طرح سوال 'چرا باید دعوت به مناظره را پذیرفت' نوشت: بازگشت دوباره یک چهره ای جوان و پوپولیست اصولگرا با حمایت انتخاباتی احمدی نژاد، نقشه ای است که بخش های مهمی از اصولگرایان روی آن حساب کرده اند. این مسئله با توجه به کار ریشه ای که احمدی نژاد در حال انجام آن است، ممکن است عمل گرایانه ترین اقدام اصولگرایان باشد. مردمی که در زمان ریاست جمهوری اش هیچ پیشنهادی را برای مناظره نمی پذیرفت و در زمانی که نارضایتی ها از عملکرد او در اوج بود، بیشترین تلاش خود را برای قطع صدای مخالفان انجام داد، این مناظره و پاسخ به احمدی نژاد به خاطر مقابله با این نقشه خطرناک حتما باید پذیرفته شود. این اوست که باید پاسخگوی عملکردش باشد.... اتفاقا دولت و اصلاح طلبان بایید از فرصت رودرریی با او استقبال کنند. ...مردی که هرگز به شکل واقعی پاسخگوی عملکردش نبوده حق ندارد دیگران را به پاسخگویی فرا بخواند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان 'سودای مناظره ای دیگر' نوشت: احمدی نژاد با ادبیاتی غیرسیاسی روحانی را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد.
در بخشی از این مطلب می خوانیم: مناظره کننده ای که دعوت کسی را اجابت نمی کند. اگر چه محمود احمدی نژاد در این 5 سال دو مرتبه روحانی را به مناظره دعوت کرده است اما خودش هیچ گاه به دعوت برای مناظره لبیک نگفته است.

'احمدی‌نژاد از آب گل آلود ماهی می‌گیرد' عنوان مطلبی است که روزنامه آرمان به گفت وگو با 'سیدفاضل موسوی' اختصاص داده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: آقای احمدی‌نژاد به جهت طرد شدن از جامعه و نظام دنبال پیدا کردن راهی است. اگر آقای احمدی‌نژاد اهل مناظره بود، در مناظرات سال 88 آنگونه رفتار نمی‌کرد. او به جهت آنکه می‌داند نظام زیر بار اینگونه درخواست‌ها نمی‌رود تنها به دنبال ایجاد موج است. احمدی‌نژاد تصور می‌کند که در این شرایط می‌تواند از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. آقای احمدی‌نژاد بداند دیگر جایگاهی میان مردم و چه بسا در نظام ندارد.
به نظرم اگر آقای روحانی حرفی در دفاع از خود دارد، مناظره را بپذیرد، گرچه قابل درک است که چرا آقای احمدی‌نژاد چنین حرفی را مطرح کرده است. آقای احمدی‌نژاد طی هشت سال گذشته کشور را به سمتی سوق داد که با 1400 میلیارد دلار از ذخایر نفتی و گازی، هنگام تحویل دولت، در خزانه بود. تمام انبارهای مواد غذایی کشور شاید به اندازه یک یا دو ماه ذخیره داشتند. اگر آقای روحانی بخواهد خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد.

** بی اثر بودن حرف های احمدی نژاد پیش گرفتن رویه تهاجم به جای پاسخگویی از سوی وی!
روزنامه آرمان یادداشتی با عنوان 'احمدی‌نژاد تنهاتر از همیشه است' منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: محمود احمدی‌نژاد به تازگی حسن روحانی را دعوت به مناظره کرده که قطعا اگر مناظره‌ای صورت بگیرد، رئیس‌جمهور پیروز آن خواهد بود. احمدی‌نژاد که این روزها می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد، فراموش کرده اوضاع و شرایط اقتصادی کشور دستپخت خود اوست و مشکلات کنونی ناشی از سوءمدیریت و ناپختگی‌اش در تصمیم‌گیری‌ها و ناآشنایی به مسائل سیاست خارجی بود که این مسائل و معضلات را برای کشور ایجاد کرده است. ... احمدی‌نژاد همین الان هم باید پاسخگوی افکار عمومی در محضر مردم باشد.... احمدی‌نژاد به جای اینکه درشت‌گویی کند و دولت روحانی را زیر سوال ببرد خودش متهم این اوضاع و شرایط است و باید پاسخگو باشد. ... به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد مهره سوخته‌ای است که هر اقدامی بکند هم نمی‌تواند جایی برای خود در آینده سیاسی کشور داشته باشد. مردم آنقدر پخته شده‌اند و به فهم سیاسی رسیده‌اند که گول عوامفریبی را نخورند. ... حرف‌های احمدی‌نژاد بیشتر به درد دستمایه‌ای برای طنزپردازی می‌خورد و هیچ اثر دیگری نخواهد داشت.

روزنامه ایران نیز در صفحه نخست خود گزارشی با استفاد از عنوان 'بهار احمدی‌نژاد در مسیر ناکجاآباد' منتشر کرد و نوشت: رئیس دولت های نهم و دهم به جای پاسخگویی طلبکار شد. احمدی‌نژاد باز هم جنجال آفرید تا دیده شود. درحالی که سؤال از پرونده‌های مفتوح وی در قوه قضائیه پای ثابت نشست‌های سخنگوی قوه قضائیه است، او همچنان بر درستی مسیر طی شده در دولت‌های نهم و دهم اصرار دارد و یک انتقاد ساده به خود را هم برنمی‌تابد. حالا در مواضعی طلبکارانه دولت مستقر را به بی کفایتی متهم کرده و از رئیس جمهوری خواسته از سمت خود کناره‌گیری کند... در دولت دوم احمدی‌نژاد فضا به گونه‌ای بود که بسیاری، تنها به دلیل انتقاد از رئیس دولت طعم بازداشت و فشارهای نامتعارف را به جان خریدند. اما حالا احمدی‌نژاد و یارانش بی هراس از بازخواست و شاید با این احتمال که افکار عمومی ایران حافظه تاریخی ندارد و کارنامه او و دولتش را از یاد برده است، برای دولتی که یک سال و نیم پیش از مردم رأی اعتماد گرفته است، خط و نشان می‌کشند. چرا احمدی‌نژاد به جای پاسخگویی به تاریخ و افکار عمومی، راه تهاجم را در پیش گرفته است؟

همچنین به گزارش نامه نیوز، 'مصطفی هاشمی طبا' درباره میزان تأثیرپذیری جامعه از سخنان احمدی نژاد افزود: نمی دانم باید آمارگیری شود. حرف های آقای احمدی نژاد اثر ندارد چون همه خرابکاری ها را کرده و رفته است بنابراین فکر نمی کنم کسی در این زمینه حرف او را بخواند و تأثیر بپذیرد. احمدی نژاد عوامفریبانه صحبت می کند اما آقای روحانی منطقی و قاعده مند سخن می گوید، احمدی نژاد همیشه حرف می زند، وقتی کلی گویی می کند.

** واکنش ها نسبت به این سخنان
به گزارش تارنمای نامه نیوز، 'مصطفی هاشمی طبا' در واکنش به اظهارات احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد موقعیت خودش را در جامعه خیلی بالا تصور می کند و شاید خود را متصل به خیلی جاهای عالم غیب می داند. او فکر می‌کند هاله نور به کمکش می‌آید....هاشمی طبا در پاسخ به این سئوال که اگر این مناظره برگزار شود پیروز چه کسی خواهد بود؟ گفت: اگر دیدگاه های پوپولیستی را ملاک قرار دهیم احمدی نژاد پیروز مناظره خواهد بود اما اگر ملاک مباحث منطقی باشد روحانی پیروز می شود. به عبارت روشن تر بستگی دارد شنونده چه برداشتی داشته باشد.

تارنمای خبر آنلاین نیز به واکنش آشنا به دعوت احمدی نژاد از روحانی برای مناظره پرداخته است. به گزارش این تارنما، به نقل از کانال تلگرامی حسام الدین آشنا؛ مشاور رئیس جمهور با اشاره به سخنان امروز احمدی نژاد در صومعه سرا نوشت: «اگر خاطرشان باشد یک بار به اسم مناظره در همین تلویزیون 19 دقیقه و 44 ثانیه وقت سفارشی اضافی تک نفره گرفتند و از آن نهایت استفاده را کردند. متاسفانه در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد». اشاره ی آشنا به فرصت 19 دقیقه ای است که پس از مناظره های جنجالی سال 88 بین کاندیداهای ریاست جمهوری، به احمدی نژاد داده شد. صداوسیما در آن زمان اعلام کرد که به دلیل اظهارات دیگر کاندیداها علیه احمدی نژاد در زمان عدم حضور او، این مدت زمان را برای او در نظر گرفته بود.

روزنامه شرق نیز به واکنش مشاور رسانه ای رییس جمهوری پرداخته و عنوان 'در همیشه به یک پاشنه نمی چرخد' را برگزیده است.

** نزدیکی به انتخابات مجلس
یادداشتی با عنوان 'مردم با این طناب به چاه نمی روند' به قلم 'حسین کنعانی مقدم' یک فعال سیاسی اصولگرا در روزنامه ایران منتشر شده است. محمود احمدی‎نژاد رئیس دولت‎های نهم و دهم، رئیس ‎جمهوری ایران را با ادبیات خاصی دعوت به مناظره می‎کند. اینکه او در این شرایط به چه دلیلی چنین خواسته‎ای را مطرح می‌‏کند، می‎تواند علت انتخاباتی داشته باشد. با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی از جمله شخص رئیس دولت‏‌های نهم و دهم درصدد هستند که با وارد شدن به عرصه رقابت‎های سیاسی نسبت به طرح مسائلی اقدام کنند که در شرایط فعلی در کشور ما، از هیچ جایگاه قابل اعتنا و اعتباری برخوردار نیست.

** استفاده از ادبیات سخیف
روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: پوززنی آخرین کلمه عامیانه ای است که احمدی نژاد استفاده کرد اما او پیش از این از جملات تندتری نیز استفاد کرده بود. 'آن قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دان تان پاره شود.'...'یک کلام از مادر عروس'....'آن ممه را لولو برد'....'آب را بریزید همانجا که میسوزد' از این رو با توجه به سابقه ای که احمدی نژاد در استفاده از اصطلاحات اینچنینی دارد، بعد از استفاده از کلمه پوززنی که به معنای روی فردی را کم کردن است، دیگر کسی تعجب نکرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار