کد خبر: ۶۹۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 15 December 2018

امیر قلعه نویی برای چندمین بار در مصاحبه های فصل اخیرش مدعی شده که سپاهان پرستاره و پرهزینه فعلی از لحاظ بودجه ای تیم پنجم لیگ هجدهم است!

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ هر چند مشخص نیست منبع آماری سرمربی زردهای اصفهان ـ که این هفته ها زیاد مصاحبه می کند ـ چیست، می توان دلیل آن را در فرار از زیر فشار مخارجی دانست که از جیب کارخانه دولتی فولاد مبارکه، صرف قهرمانی مجدد سپاهان شده است و در نیم فصل دوم، قطعا منجر به اعتراضاتی به این میزان مخارج از جیب بیت المال خواهد شد.

در فوتبال روز دنیا هزینه صرف شده برای جذب تک تک بازیکنان شفاف و روشن است و هیچ قرارداد پنهانی وجود ندارد و تیمی که در پی کسب عنوان قهرمانی است، مشخصا بیش از تیم های معمولی هزینه می کند و نمی توان با جذب نفرات معمولی، ادعای فتح جام داشت؛ هرچند نتایج شگفتی آور جزو جذابیت های ذاتی فوتبال است و میزان بودجه و نتیجه حاصله، همیشه رابطه مستقیمی با یکدیگر نداشته اند.

چرا قلعه نویی دنبال کمرنگ کردن مخارج اصفهانی هاست؟

قلعه نویی که اغلب علاقه داشته بگوید با تیمی معمولی و همتراز با رقبا به جام های قهرمانی رسیده است، در آستانه فتح نیم فصل مسابقات لیگ برتر جاری، به خاطر تعدد مصاحبه های جنجالی به کمیته اخلاق فدراسیون هم احضار شده است. تجربه ثابت کرده که این مربی پرافتخار ایرانی هرگاه با تیمی معمولی وارد مسابقات لیگ شده، نتوانسته نتیجه ای در خور نامش بگیرد و در واقع نتیجه گیری اش اکثرا منوط به داشتن مجموعه ای مملو از ستاره و بازیکن سرشناس است. دست او چه در سپاهان و چه در استقلال، پر از بازیکن سرشناس بوده که البته حق مسلم اوست؛ اما هیچ گاه از امیر معجزاتی شبیه آنچه ویسی با استقلال خوزستان یا برانکو با پرسپولیس این فصل انجام داد، نبودیم.

او که تیمش بارها و بارها از اشتباهات داوری سود برده اند، در مواجهه با رخ دادن همین اشتباهات سهوی علیه تیمش، زمین و زمان را به هم می بافد و در راه این جوسازی رسانه ای حتی به بهترین داور آسیا و یکی از آماده ترین داوران فعلی جهان یعنی فغانی هم رحم نکرده است. او پا را فراتر می گذارد و به ساختار فوتبال و دست های پشت پرده هم اشاره می کند که البته نکته تازه ای نیست و او سالها در استقلال، تراکتور و ... همین تکیه کلام و تاکتیک روانی را پیاده کرده است. جالب اینکه تنها مدت کوتاهی بعد از این همه فشار مخرب، در مصاحبه دیگری مدعی می شود که جامعه داوری ایران بسیار پاک است و خوب عمل می کند و باید قدردان آنها بود!

بررسی‌ادعای‌جنجالی وعجیب قلعه‌نویی درتابناک/آیاسپاهان پنجمین تیم‌لیگ‌ِهجدهم درمخارج‌وهزینه است؟

قلعه نویی در نشست خبری امروزش در مورد شرایط تیم سپاهان و اینکه آیا به مدیران این باشگاه، قول قهرمانی داده است یا خیر، اعتراف کرد که سپاهان امکانات خوب و معقولی دارد که برخی تیم‌ها آن را ندارند؛ اما بار دیگر ادعای بی سند و مدرکش درباره هرینه های باشگاه های دیگر را تکرار کرد: «ما از لحاظ بودجه‌ای، تیم پنجم جدول هستیم! مثلاً در فوتبال اسپانیا با بودجه‌های خاصی که دارند، کسی قول قهرمانی نمی‌دهد. روزی که قرارداد بستیم، چشم‌انداز خوبی برای سپاهان ترسیم کردیم و نسبت به برنامه‌مان پیش می‌رویم. در تعطیلات نیم‌فصل به چند بازیکن خوب نیاز داریم و باید برخی نقاط ضعف تیم را برطرف کنیم تا در این پُست‌ها قوی‌تر ظاهر شویم.»

قلعه نویی هنوز مشخص نکرده که از چه منبعی بودجه هزینه شده سایر تیمها را در اختیار دارد و از کجا ادعا می کند که کمتر از چهار تیم دیگر در لیگ هزینه کرده اند! این ادعا تنها در صورت مستند و صحیح است که به بودجه سایر تیم ها نیز دسترسی داشته باشد و اطلاعات مالی همه پانزده تیم دیگر لیگ را دقیقا داشته باشد.

مقایسه مالی سپاهان با مثلث قهرمانی نیم فصل

در فصل جاری تیم پدیده، نزدیک ترین رقیب سپاهان در جدول، به شدت درگیر مشکلات مالی است و بازیکنان این تیم مبالغ بسیار معمولی شان را هم نگرفته اند و حتی یکی دو بار اعتصاب کرده اند؛ اما هر بار یحیی گل محمدی پادرمیانی کرده و با وعده و وعیدهای شهردار و مقامات استانی، تمرین ها از سر گرفته شد.

پرسپولیس دیگر تیم مدعی و مدافع عنوان قهرمانی نیز اصلا اجازه خرید بازیکن جدید را نداشته و لیستش برای برگزاری بازی ها به زحمت پر شده است! این تیم که چندین ستاره اش را بعد از جام جهانی از دست داد و برخی به اروپا ترانسفر شدند، رقمی به مراتب پایین تر از سپاهان تا اینجای فصل هزینه کرده است، پس نمی تواند بیش از تیم قلعه نویی خرج کرده باشد.

تیم هایی که گیر مخارج روزمره و هزینه تمرین و سفر هستند

تیم های نساجی قائمشهر، استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان و سپیدرود رشت برای تأمین مخارج عادی و روزمره خود نیز دچار مشکل بوده اند و بارها در اخبار از تعطیلی تمرینات و معوقات طولانی در پرداخت های این باشگاه ها شنیده و خوانده ایم. بی گمان، بودجه این باشگاه ها حتی به یک چهارم منابع مالی سپاهان هم نمی رسد که همان هم در اختیار باشگاه ها قرار نگرفته است. این مشکلات به حدی است که استقلال خوزستان به خاطر نداشتن چند ده هزار دلار برای تسویه حساب با شاکی خارجی، شش امتیاز جریمه شد.

پارس جنوبی جم و نفت آبادان هم به رغم ارتزاق از بودجه دولتی و نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور، به دلیل معضلات ماه های اخیر شرکت ملی نفت و یا بن بست قراردادهای بین المللی منطقه ویژه پارس جنوبی به دست انداز افتاده و بارها با اعتراض کادرفنی و بازیکنان درگیر بوده اند.

فتیله پایین تیم های سابقا متمول لیگ برتر

تیم های سایپا، پیکان و ذوب آهن که در برخی فصول با بودجه مناسبی پا به رقابت های لیگ برتر می گذاشتند، در یکی دو فصل اخیر با سیاست های انقباضی و کاهش بودجه ابلاغی از سوی کارخانجات دولتی و اجرای دقیق آن توسط هیأت مدیره ها، فصلی آرام و بدون ستاره را پشت سر می گذارند و نه تنها خرید گران قیمتی نداشتند که حتی ستاره های زیادی را برای تامین بخشی از مخارج باشگاه فروخته و به تیم های متمول واگذار کرده اند. سایپا قلی زاده و مهدی ترابی دوستاره اصلی اش را ترانسفر کرده است و یا نتوانسته با آنها تمدید کند. ذوب آهن در میانه راه تبریزی بهترین گلزنش را به استقلال تهران فروخته و تنها موفق شده محسن مسلمان، بازیکن سابق خودش را که از پرسپولیس رانده شد، با رقم بسیار معقولی جذب کند. پیکان جلالی هم بعد از رفتن سیامک نعمتی و منشا در دو سال قبل، این فصل هم آقاخان را به استقلال داد و جای این نفرات هیچ خرید اسمی و نامداری نداشت تا ضعف این تیم باعث شود، مجید جلالی از نیمکت پیکان کنار برود.

تیم ماشین سازی تبریز هم اوضاعش مشخص است و با بازیکنان متوسط و هدایت مهاجری برای بقا تلاش دارد تا خریداری پیدا شود و امتیاز باشگاه را از زنوزی خریداری کند. این تیم یکی از کمترین دستمزدها را در لیگ جاری پرداخت می کند. تیم فولاد خوزستان نیز که سه بار ناچار به تغییر سرمربی شده است، بر خلاف برخی فصول با بودجه ای بسیار معمولی راهی مسابقات شده است، مگر آنکه قلعه نویی بودجه ساخت استادیوم مدرن فولاد آرنا را به پای بودجه تیم این فصل نوشته باشد.

فقط تراکتور خصوصی بالاتر از سپاهان دولتی

در این میان تنها دو تیم تراکتورسازی و استقلال تهران می مانند که ادعای قلعه نویی شاید تنها در مورد تیم تبریزی صحت داشته باشد؛ هرچند قلعه نویی هم خوب می داند که بودجه تراکتور از بخش خصوصی تأمین می شود و قرار نیست پول زحمت کارگران کارخانه فولاد مبارکه و منابع ملی کشور مثل پول جیب زنوزی در فوتبال خرج شود. مالک متمول آذری ها، با خرید دژاگه، شجاعی و حاج صفی شاید بودجه یک تیم پایین جدولی را یکجا خرج کرده باشد و با جذب اروین و استوکس نیز خیلی بیش از قرارداد کی روش استنلی و کومان، سر کیسه را شل کرده باشد، ولی همین هرینه هم کارآمد نشد و حالا تراکتور با صدر جدول فاصله دارد.

آیا قلعه نویی از دخل و خرج استقلال خبر دارد؟

در مورد بودجه استقلال هم باید گفت، اگر آبی ها این فصل بیش از ده خرید انجام داده اند، حداقل از محل فروش و انتقال برخی ستاره هایشان به لیگ های عربی و اروپایی درآمد خوبی هم نصیبشان شده است. ترانسفر مجید حسینی نزدیک به نیم میلیون دلار به حساب استقلال واریز کرده یا خواهد کرد. امید ابراهیمی و امید نورافکن هم هر یک با رفتن خود که البته با رضایت باشگاه همراه نبوده، درآمدی برای باشگاه به ارمغان آورده اند. مامه تیام و جپاروف دو ستون اصلی تیم هم به دلیل عدم تأمین بودجه مورد نیاز برای تمدید قرارداد، از استقلال که در آستانه مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت، جدا شدند و به دلیل کمبودهای مالی، جای آنها مجبور شد الحاجی گرو، همام و نویمایر را جذب کند که بهیچ وجه در حد و اندازه های ستاره های جداشده نبودند و از لحاظ رقم دریافتی نیز به مراتب ارزان تر بودند. البته این خریدهای عجولانه پس از آن رخ داد که هواداران افراطی استقلال، وزیر ورزش را به عدم حمایت از تیمشان متهم کردند و همین موضوع موجب تزریق بودجه فوری برای تقویت تیم شفر شد؛ پولی که به نظر می رسد با خریدهای درجه دو هدر رفت و نتوانست خلأ ستاره های باکیفیت آبی را آنچنان که باید، پر کند.

ادعای قلعه نویی کذب محض است

با این حساب سرانگشتی و غیر مستند، و برآوردهای تخمین زده شده، ادعای امیر قلعه نویی رد می شود و تکرار چنین ادعای نادرست و کذبی، تنها می تواند برای اقناع افکارعمومی بابت هزینه های نجومی این فصل سپاهان باشد. هزینه هایی که پیش از این با اعتراض دکتر محمد دادکان، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه شده بود که صرف چنین مخارجی همزمان با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و تحریم های پیاپی آمریکا علیه ایران، خلاف سیاست های کلان نظام است که بارها از سوی رهبری توصیه و تأکید شده است.

قلعه نویی پس از این همه سال مربیگری و تجربه باید خوب بداند حتی اگر تیمش بیش از سایر تیم ها هزینه کرده باشد هم نباید توقع قهرمانی قطعی از او داشت و نکته مهم برگرداندن ذهنیت برتری و کسب جام برای یکی از بهترین و بزرگترین باشگاه های فوتبال ایران است که توسط قلعه نویی و همکارانش احیا شده است و تا همین جا هم کار بزرگی توسط او انجام شده... حالا بد نیست که یکی از اطرافیان مورد اعتماد قلعه نویی به او بگوید، براساس ضرب المثل قدیمی «با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود» و در اثر تکرار یک ادعای بی اساس، نمی توان آن را به کرسی نشاند.

بررسی‌ادعای‌جنجالی وعجیب قلعه‌نویی درتابناک/آیاسپاهان پنجمین تیم‌لیگ‌ِهجدهم درمخارج‌وهزینه است؟

نویسنده: بهنام شریفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار