کد خبر: ۶۸۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 10 December 2018

محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سمنان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد گفت: دانشگاه و دانشجو یک فرصت بزرگ است. دانشجویان، قشر جوان، عالم، خلاق، دغدغه‌مند و با نشاط هستند و همواره دانشگاه موتور محرک جامعه به سمت پیشرفت و عدالت بوده است و مسئولان باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند در غیر این صورت باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش ملت و کشور امروز چالش اقتصادی است، گفت: امروز دانشگاه و دانشجو برای حل این چالش باید وارد میدان شود و صدای ملت را به گوش کم‌شنوای برخی از مسئولان برسانند.

قالیباف تاکید کرد: ملت ما با مشکلاتی روبرو بوده است اما همیشه پشت سر مسئولان و در حمایت از انقلاب و نظام حضور داشته‌اند و امروز حق این است که جوانان و دانشجویان کشور برای حل مشکل مردم تلاش و به حل مسئله و مشکل مردم کمک کنند.

قالیباف در ادامه اظهارداشت: ریشه اصلی مشکلات اقتصادی تحریم و مبارزه مردم با کسانی که نمی‌خواهند استقلال کشور و ملت را ببینند نیست از طرفی جوانان این کشور دچار تنبلی و سستی نشده‌اند، به نظر من ریشه اصلی مشکلات آنجایی است که ذهن‌ها و چشم‌های برخی از مسئولان به جای تمرکز بر توان داخلی و ظرفیت‌هایی که داریم به بیرون از مرزها دوخته شد و همچنین ضعف مدیریت و اشباع ناکارآمدی باعث شد که فرصت به فرصت‌طلبان داده شود.

وی تاکید کرد: چالش اقتصادی این کشور از طرفی ریشه در ضعف مدیریت، ضعف ساختار و سازماندهی در کشور دارد و از طرفی هم کسانی این مشکل را ایجاد کرده‌اند که به دنبال رسیدن به قدرت به هر قیمتی هستند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم شایسته‌گزینی در حوزه مدیریتی تصریح کرد: برخی از مسئولان به جای اینکه پای دغدغه مردم بنشینند و با مردم مستقیم سخن بگویند به بیگانگان چشم دوخته‌اند و زمانی که ما با مردم سخن نگوئیم و به دنبال مذاکره با بیگانگان نرویم مشکلات حل نمی‌شود از طرفی لازمه مذاکره افزایش قدرت ملی است نه ضعف اقتصادی و زمانی که ما ضعف اقتصادی داشته باشیم در مذاکره هم نمی‌توانیم موفق شویم.

وی ادامه داد: بزرگ شدن دولت، پر هزینه بودن دولت و نقدینگی و کسری بودجه عمومی از مشکلات دیگری است که باعث ایجاد چالش شده است. اخیراً رئیس جمهور در دانشگاه سمنان گفت که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای پرداخت مالباختگان موسسات اعتباری دریافت کرده است باید پرسید که چرا برای حل یک مشکل مشکل بزرگ‌تری ایجاد می‌کنید؟ البته مشکل مردم باید حل شود ولی باید راه حل درستی هم اتخاذ کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: در گذشته موضوع ورشکستگی ۳ موسسه مالی در اصفهان اتفاق افتاد در آن زمان بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم و از من انتظار داشتند که با مالباختگان برخورد کنم.

وی تاکید کرد: بعد از بررسی موضوع متوجه شدیم مطالبه مردم به حق است و با پیگیری‌هایی که داشتیم برای حل و فصل موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهادی داده شده بود که مانند پیشنهاد دولت دوازدهم بود و بنده با این پیشنهاد مخالفت کردم و گفتم با این کار مشکلات دیگری هم ایجاد خواهد شد و از طرفی مردم نباید هزینه خطای مدیریت را بدهند در نهایت با طرحی که دادیم بدون اینکه ریالی از بیت‌المال داده شود مالباختگان مطمئن شدند که مشکل آنها حل خواهد شد و آرامش به اصفهان بازگشت.

قالیباف تاکید کرد: اخیراً نامه‌ای به مسئولان نظام ارسال کردیم و در آن نامه درباره مشکل نقدینگی و تبعات آن گفتیم و همچنین راهکارهایی هم ارائه شد که این راهکارها نتیجه تجربه بنده و حاصل نظرات علمی و تخصصی دانشجویان و اساتید بود.

شهردار سابق تهران اظهارداشت: در بخشی از راهکارهایی که در نامه آمده بود درباره نقدینگی و حل آن و اصلاح سیستم بانکی گفته شده بود و ای کاش به آن توجه می‌شد و اگر به آن توجه می‌شد امروز بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد به نقدینگی کشور اضافه نمی‌شد و مشکل همچنان باقی نمی‌ماند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: متاسفانه تفکر ناکارآمد از دولت به شهرداری هم سرایت کرد و برخی از مسئولان شهرداری به جای اینکه به فکر مردم باشند به دنبال این هستند که ثابت کنند قالیباف کار نکرده است و تخصص نداشته است. حال، ما تخصص نداشتیم شما که داشتید چرا از خارج می‌خواهید مدیر متخصص بیاورید.

وی گفت: گفتم که خط ۷ مترو مشکل فنی دارد و ناامن است در حالیکه وقتی خبرنگار از آنها می‌پرسد خط ۷ مترو از کجا به کجا می‌رود اصلاً نمی‌دانند که این خط چه مسیری دارد.

شهردار سابق تهران ادامه داد: اخیراً گفتند که قالیباف ۵۲ هزار میلیارد بدهی برای شهرداری باقی گذاشته است ولی بعد آمدند گفتند که از این عدد ۲۲ هزار میلیارد تومانش هزینه‌ای است که برای تکمیل پروژه‌های آغاز شده لازم بوده است. حال کجای دنیا بودجه‌ای را که برای پروژه‌های آینده در نظر گرفته می‌شود را به عنوان بدهی ثبت می‌کنند؟!.

وی در قسمت دیگری از سخنانش تصریح کرد: یک محاسبه سر انگشتی در میزان بدهی و داشته‌های شهرداری نشان می‌دهد که میزان بدهی‌ها بسیار اندک است و همه افراد باتجربه در مدیریت شهری می‌دانند که حداقل طلبکاری و بدهکاری در مجموعه یک نهاد عمومی غیر دولتی امری طبیعی است.

قالیباف در ادامه ضمن انتقاد از عدم افتتاح پروژه‌هایی که در آستانه بهره‌برداری هستند، گفت: باغ پرندگان به مرحله بهره‌برداری رسیده بود و تحویل آنها داده شد اما چرا هنوز آن را افتتاح نمی‌کنند؟ آنجا که دیگر اصلاً کاری باقی نمانده بود. حداقل اگر نمی‌خواهند آن را افتتاح کنند پرندگانی که در قفس هستند را آزاد کنند، چرا موزه مشاهیر را افتتاح نمی‌کنند؟ خط ۶ مترو هم بیش از ۸۵ درصد پیشرفت داشت و باید تا پایان سال ۹۶ تمام می‌شد ولی هنوز تمام نشده است.

وی گفت: مسلماً وقتی کسی کار نمی‌کند و دغدغه حل مشکل مردم را ندارد چاره‌ای ندارد جز آنکه به حواشی دامن بزند و یا اینکه تصاویر مراسم عروسی‌ای را به جای عروسی دختر من جا بزنند.

وی افزود: می‌گویند قانون هدفمندی یارانه‌ها را نمی‌توانیم اجرا کنیم و افراد ثروتمند را که به یارانه نیاز ندارند از لیست حذف کنیم چون نمی‌خواهیم به حساب مردم سَرَک بکشیم اما قرار بود یارانه افراد برخوردار حذف شود و به نیازمندان داده شود ولی امروز هم این کار انجام نشد هم سفره مردم لاغرتر شده است.

وی گفت: در گذشته ما هرشب حدود ۳۰۰ برنامه برای شادی مردم برگزار می‌کردیم ولی چرا آن را تعطیلش کردند؟ آیا ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شما شادی مردم را گرفتید که هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل دادید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در رابطه با پرداخت مالیات هم افرادی که بیشترین درآمد را دارند کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند و این در حالی است که از یک دانشجویی که به دلیل بیکاری در کنار خیابان دستفروشی می‌کند مالیات می‌گیرند و جالب است بدانید ۵۰ درصد ماموران مالیات متمرکز بر این قشر محروم و کم درآمد هستند که البته نهایت آن هم می‌شود ۵ درصد درآمد مالیاتی.

وی گفت: اگر معضل دلالان و قاچاقچی‌ها و فرار مالیاتی قشر ۴ درصدی که درآمد هنگفتی دارند حل شود، به اندازه چند صد هزار نفر گرفتن مالیات از طبقه محروم درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به بخشنامه‌ها و برنامه‌های متضاد در حوزه مسائل اقتصادی و اداری گفت: چنین بخشنامه‌هایی آرامش را از تولیدکننده و بازار می‌گیرد چون نمی‌توانند مشکلات را حل کنند به کارهای فرعی دست می‌زنند و بعد می‌گویند نمی‌خواهیم به حوزه شخصی مردم و به حساب مردم سَرَک بکشیم.

قالیباف گفت: در گذشته در خصوص وضعیت ارز مطالبی را گفتم اما به آن توجهی نشد. امروز هم می‌گویم که بحث تورم، گرانی و تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری یک چالش جدی پیش روی ماست.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور قابل حل است، گفت: البته به شرط اینکه به توان خود تکیه کنیم نه اینکه به بیگانه امید ببندیم، باید با تولیدکنندگان و صادرکنندگان مذاکره کنیم نه با بیگانگان، نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم باید به جوانان فرصت و میدان داد و نه به دوستان و هم‌حزبی‌ها و افراد خسته.

قالیباف افزود: به شرط آنکه دغدغه ما خوب کار کردن باشد و در کنار آن کار خوب کردن و با خرد جمعی حرکت کنیم و مشورت‌ها و نقدها را بشنویم مشکلات کشور حل خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه گفت: تنها راه عزت این کشور و ملت و اصلی‌ترین راه مبارزه با دشمنان ما و خدمت به مردم با هر سلیقه، گرایش و مذهبی در این ۳ کلمه است؛ کار، کار، کار.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار