فرصت طلایی اتصال راه‌آهن قزوین به گیلان با تاکید بر ایجاد کریدور بین‌المللی؛
تابناک / رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی اتصال کریدور شمال جنوب را مشروط به اتصال راه‌آهن رشت به آستارا برشمرد.
کد خبر: ۶۸۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵ 24 November 2018

تابناک / رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی اتصال کریدور شمال جنوب را مشروط به اتصال راه‌آهن رشت به آستارا برشمرد.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان: اگر تنها یک متر از راه‌آهن رشت آستارا باقی بماند و متصل نشود این شبکه ریلی هیچ توجیه اقتصادی‌ ندارد؛ اتصال کریدور شمال جنوب مشروط به اتصال راه‌آهن رشت به آستارا است / نوبخت: نوبخت: امروز برای گیلانیان یک روز تاریخی است!

 

ولی داداشی با بیان اینکه راه‌آهن رشت قزوین یکی از محورهای اصلی در توسعه صادرات است اظهار کرد: قیمت تمام‌شده صادرات کالا از شبکه ریلی در مقایسه باقیمت تمام‌شده ناوگان هوایی و زمینی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

وی با اشاره به اتصال راه‌آهن رشت قزوین به اروپا و نقش آن در افزایش تراز تجاری ایران افزود: راه‌آهن رشت قزوین تحولی بزرگ در توسعه صادرات محسوب می‌شود و یقیناً صادرات ایران علی‌رغم سهولت، افزایش و شروعی برای ورود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به استان گیلان خواهد شد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقرار اداره کل راه‌آهن استان گیلان خاطرنشان کرد: چارت اداره کل راه‌آهن شمال کشور در گیلان برنامه‌ریزی و ابلاغ‌شده و تنها نواقصی دارد که به‌زودی رفع می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تأکید بر اینکه منتظر ابلاغ پست سازمانی اداره کل راه‌آهن شمال کشور در گیلان هستیم خاطرنشان کرد: طی دو ماه فرصتی که تا نهایی شدن راه‌آهن رشت قزوین باقیمانده امیدواریم اداره کل راه‌آهن به‌صورت کامل در استان با پست‌های سازمانی مشخص مستقر شود.

وی با اشاره به اتصال خط ریلی قزوین رشت و لزوم اتصال آن به آستارا تصریح کرد: سیاست دولت اتصال آستارا به آستارا در آذربایجان است و در راستای آن مجلس نیز در قانون برنامه ششم و بودجه سنواتی کمک کرده تا این مهم سریع‌تر رقم بخورد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تسریع در تملک اراضی در مسیر ریلی رشت آستارا گفت: اراضی که در مسیر خط ریلی آستارا به رشت و بالعکس وجود دارد هنوز تملک اراضی نشده درحالی‌که این مبلغ از سوی جمهوری آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در این پروژه تخصیص پیداکرده است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تأکید بر اینکه برای سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن آستارا به آستارا از سوی آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار تخصیص داده‌شده افزود: توسعه شبکه ریلی از آستارا به آستارا موجب توسعه کل کشور خواهد شد و در راستای آن سرمایه‌گذار خارجی جذب‌شده است اما نوعی سرمایه‌گذاری اینکه فاینانس یا بیوتی و یا سایر شیوه‌ها باشد هنوز مشخص نشده است.

داداشی با اشاره به ترمینال بارانداز آستارا به آستارا گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری نوعی بیوتی در یک قسمت به‌صورت ۱۵ و در قسمت دیگر به‌صورت ۲۵ ساله واگذارشده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه اتصال کریدور شمال جنوب مشروط به اتصال راه‌آهن رشت به آستارا است تصریح کرد: اگر تنها یک متر از راه‌آهن رشت آستارا باقی بماند و متصل نشود این شبکه ریلی هیچ توجیه اقتصادی‌ای ندارد.

 

ولی الله داداشی اظهار کرد: از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، در قانون برنامه ششم توسعه موارد حمایتی از توسعه شبکه ریلی در قوانین اعمال شده است.


وی با تبریک تحقق آرزوی دیرینه مردم گیلان افزود: با توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به کریدور شمال - جنوب، اتفاق اقتصادی بزرگی در کشور رخ می دهد که در نهایت موجبات بهره برداری و استفاده مردم را به دنبال دارد.


داداشی با اشاره به صرفه اقتصادی و توسعه بیش از پیش صادرات در استفاده از حمل و نقل ریلی کالا نسبت به حمل و نقل زمینی ، دریایی و هوایی تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی با توجه به ارتباط و دوستی با جمهوری آذربایجان، توانست سرمایه گذاران کشورهای همسایه را برای سرمایه گذاری در پروژه های مهم جذب کند و این امر بیانگر آن است که ما با همسایگان همواره ارتباط های سیاسی مناسبی داریم.


نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای برون رفت و مبارزه با تحریم ها ، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی است و باید از این ظرفیت اصلی و کلیدی به بهترین شکل ممکن استفاده شود.


داداشی با اشاره به لزوم اتصال هرچه سریعتر شبکه ریلی کشور به بندرآستارا خاطرنشان کرد: در صورتی که این شبکه ریلی به آستارا متصل نشود بهره برداری اقتصادی از این پروژه به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود.


وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف وضعیت تملک اراضی قرار گرفته در مسیر راه آهن رشت به آستارا گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط برای تسریع در تکمیل راه آهن رشت به آستارا همگام و همدل شوند تا مردم از این همدلی و همراهی مسئولان نهایت سود و بهره را ببرند.


به گزارش ایرنا قطار قزوین - رشت که به صورت آزمایشی افتتاح شد، تا حدود دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری بطور رسمی افتتاح می شود.


برای ساخت این خط آهن از سال 84، هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شد.


خط آهن قزوین - رشت که 164 کیلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه ، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.


حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و قطارهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.


ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین - رشت سالانه سه میلیون و 381 هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن 9 میلیون و 867 هزار تن است.


در احداث این خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر ، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین ، لوشان ، منجیل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.


برای ساخت خط آهن قزوین - رشت 14 میلیون متر مکعب خاکریزی ، 18 میلیون متر مکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون متر مکعب بتن ریزی شده است.

 

فرصت طلایی اتصال راه‌آهن قزوین به گیلان


اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند.

چیزی به افتتاح پروژه راه‌آهن گیلان نمانده است. از اواسط دهه۸۰ پروژه راه‌آهن قزوین-رشت در دست ساخت است و با افتتاح آن گیلان نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود. با‌ این حال اغلب کارشناسان معتقدند این پروژه ملی تا زمانی که به انزلی و بعد از آن، آستارا نپیوندد کاربری تجاری نخواهد داشت و فواید اقتصادی آن نصیب گیلان نمی‌شود.
با توجه به این مهم در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان در خصوص ضرورت و نحوه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

تاکید بر ایجاد کریدور بین‌المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت: کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود دارند که با توجه به الزامات و نیازهای ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به تعداد و اهمیت این کریدورها افزوده می شود.

«حسین چراغی» با تأکید بر کریدورهای شمال-جنوب (نوستراک) و شرق-غرب (تراسیکا) به عنوان 2 کریدور مهم و شناخته شده، افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد است که برای دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می‌گذرد، به سمت اروپا می رود و کالاهای زیادی را منتقل می کند.

این مسئول با بیان این‌که کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابه‌جا می شوند، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل‌و‌نقل چندوجهی بیان کرد: بنادر درگاه‌های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به‌ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

چراغی با بیان این‌که زیرساخت‌های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین‌المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی برای حمل‌و‌نقل چندوجهی هستند.

 

ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی و بندری کشور، اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار قرار داده است تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تجارت بین‌المللی در بازارهای جدید استفاده کند. چراغی اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی را تکمیل‌کننده کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه «CIS» متصل می‌کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی (دریایی-ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت.

 

استفاده بهینه از ظرفیت جغرافیایی گیلان

در ادامه یک کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی سازمان برنامه و بودجه گیلان به نقش محوری بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال-جنوب، اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن کامل این کریدور، تحول بزرگی در ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر کشور رخ خواهد داد.
«غلامرضا رحیمی» افزود: بی‌تردید تکمیل کریدور نوستراک، رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های گیلان و موقعیت آن در همجواری با کشورهای حوزه «CIS» نقش و جایگاه استان و بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب و کریدورهای جدید، به درستی تبیین و عملیاتی شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال-جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند. در این راستا باید راه‌آهن قزوین-رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه‌اندازی این شبکه، سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت‌های گمرکی افزایش می‌دهد.
رحیمی با بیان این‌که پروژه اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به بندر انزلی هم‌اکنون در دست اجراست، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.

 

نقش مؤثر بندر انزلی در تکمیل کریدور ترانزیت

در ادامه یک فعال حوزه تجارت بندری با بیان این‌که بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل‌محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین‌المللی تمام‌ریلی شمال-جنوب در داخل کشور از اهداف اصلی راه‌آهن قزوین-رشت- انزلی است.

«کامران امامی» حمل‌و‌نقل ریلی را امن ترین حمل‌و‌نقل دانست و بیان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور،‌ زیست‌بوم حساس آن و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط‌زیست و توسعه اقتصادی بر پیچیدگی راهبرد توسعه استان می‌افزاید.

وی با بیان این‌که گیلان براساس طرح آمایش، نیاز بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندر انزلی بوده و تسریع در راه‌اندازی و تکمیل شبکه ریلی در گیلان، تاثیر مستقیمی بر شکوفایی آن دارد.
وی افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین‌المللی، راه ابریشم، سهولت در تردد شهری و صادرات و واردات، بهبود گردشگری، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل‌و‌نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.

 

افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی

چندی پیش «بهزاد الوند» رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تاکید بر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور گفته بود: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل‌و‌نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.

 

نوبخت: امروز برای گیلانیان یک روز تاریخی است!



تابناک / نوبخت در ایستگاه فلکده به خبرنگاران گفت: امروز برای گیلانیان یک روز تاریخی و خاطره ای خوش به شمار می آید زیرا مطالبه و انتظاری که سالها از مسئولان برای اتصال گیلان به شبکه راه آهن سراسری کشور و سایر استان ها و شبکه جهانی داشتند تحقق یافت.


قطار مسافربری راه‌آهن قزوین – رشت که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه، مصطفی سالاری استاندار گیلان، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی به سمت گیلان در حرکت بود، به ایستگاه آخر خود در روستای فلکده رشت رسید.

نوبخت در ایستگاه فلکده به خبرنگاران گفت: امروز برای گیلانیان یک روز تاریخی و خاطره ای خوش به شمار می آید زیرا مطالبه و انتظاری که سالها از مسئولان برای اتصال گیلان به شبکه راه آهن سراسری کشور و سایر استان ها و شبکه جهانی داشتند تحقق یافت.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین رشت امروز با حرکت اولین قطار مسافربری به طور آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت، تصریح کرد: در ماه های آتی و با حضور رییس جمهور افتتاح رسمی این پروژه انجام می شود.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: دکتر روحانی نسبت به افتتاح این پروژه حساسیت بالایی دارد و تاکید ایشان زود به سرانجام رسیدن راه آهن قزوین رشت به منظور توسعه زیرساخت های حمل و نقلی،آبادانی کشور و احساس رضایت هموطنان است.

وی افزود: کار ما با اتمام قطعه قزوین – رشت به تازگی آغاز شده و هم اکنون پروژه در مسیر رشت به سمت انزلی به دوشاخه تبدیل می شود که یک شاخه به بندر انزلی و دیگری به بندر کاسپین در منطقه آزاد می رود.

نوبخت با ابراز امیدواری برای اجرای طرح حمل و نقل دریایی به صورت ریلی خاطرنشان کرد: قطعه بعدی برای اینکه کشورهای همسایه هم بتوانند از این راه اهن استفاده کنند باید به آستارا مرتبط شود.

این مسئول تصریح کرد: در تلاشیم تا در زمان افتتاح رسمی این راه آهن، اتصال ریلی رشت به آستارا را رسما آغاز کنیم.

استاندار گیلان نیز به خبرنگاران با ابراز خرسندی از ورود اولین قطار مسافربری به گیلان اظهار داشت: طی دو تا سه ماه آینده با حضور رییس جمهور به گیلان افتتاح رسمی برای استفاده عموم مردم محقق می شود.

وی با اشاره به بخش های تکمیلی این پروژه افزود: پروژه اتصال راه آهن قزوین- رشت به انزلی عملا آغاز شده و مسیر بعدی آستارا است که مسیر کریدور شمال جنوب را تکمیل و ما را به اسیای میانه و همچنین خلیج فارس را به خزر و شبکه ریلی ما را به اروپا متصل می کند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقلی در گیلان به منظور تقویت اقتصاد داخلی و نیز توسعه گردشگری تاکید کرد و افزود: کاهش بار ترافیکی محورهای مواصلاتی و کیفیت افزایی به جریان سفر در کنار ارائه خدمات مطلوب به گردشگران آبادانی استان و افزایش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

سالاری در پایان علاوه بر ریاست محترم جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از همه مسئولان استان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در اجرای این پروژه تشکر کرد و گفت: نقش استانداران قبلی و کسانی که در ایام گذشته برای اجرای پروژه راه آهن تلاش کردند نیز شایسته تقدیر هستند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
بنام خدا
باسلام و ادب به سردبیری محترم تابناک
آقای دکتر ولی داداشی حق و انصاف زحمات زیادی در جهت پیشرفت شهرستان مرزی آستارا کشیده است و مردم شهرستان آستارا قدر دران زحمات ایشان است
ایشان فردی پاک دست و صدیق است که لازم است تلاش و کوشش دو چندانی به پروژهای عمرانی و زیر بنایی گام بردارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دلیل اشتیاق زایدالوصف مسئولین این استان به راه آهن برای چیست؟ قدر مسلم به عنوان یک پروژه ملی این پروژه امتیازاتی برای کل کشور دارد که بیشتر در ترانزیت کالا کاربرد دارد که البته در مقایسه با راه آهن جنوب از اهمیت کمتری در این زمینه برخوردار است. ولی چه امتیاز قابل ملاحظه خاصی برای این استان دارد دقیقا مشخص نیست. لطفا اطلاع رسانی شود تا همه آگاه شوند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار