وی اظهار داشت: با آغار برنامه کشوری غربالگری خون های اهدایی برای شناسایی بیماری هپاتیت C در گیلان از 15 سال گذشته تاکنون، هیچ بیمار تالاسمی مبتلا به هپاتیت در استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۶۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 29 July 2015
رشت - ایرنا- مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: فرآورده های خونی در استان ، از ایمنی بالایی برخوردار است.

علی داوودی عصر سه شنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عدم گزارش بیماری هپاتیت و HIV در بیماران تالاسمی گیلان با توجه به اینکه این بیماران ماهانه بیش از دو تا سه بار به تزریق خون نیاز دارند، نشانه ایمنی بالای فرآورده های خونی در استان است.

وی اظهار داشت: با آغار برنامه کشوری غربالگری خون های اهدایی برای شناسایی بیماری هپاتیت C در گیلان از 15 سال گذشته تاکنون، هیچ بیمار تالاسمی مبتلا به هپاتیت در استان گزارش نشده است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان خاطرنشان کرد: علاوه بر بیماری هپاتیت، HIV هم گزارش نشده است.

وی یادآور شد: افراد واجد شرایط اهدای خون، ابتدا توسط پزشکان انتقال خون مورد معاینات بالینی لازم برای تضمین سلامت اهداکننده قرار می گیرند و در صورت نداشتن موانع اهداء از جمله رفتارهای پرخطر، تاتو و .... علاوه بر شرایط فیزیولوژیکی مناسب، موفق به اهدا خون می شوند.

در زمان حاضر یک هزار و 160 بیمار تالاسمی ماژور در استان گیلان زندگی می کنند.

سالانه به طور میانگین بیش از 80 هزار واحد خون و افزون بر 200 هزار واحد فرآورده های خونی در بیمارستان های استان گیلان توزیع می شود.

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند.

احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است، هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند، هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.

دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده است.

بیماری هپاتیت می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

ششم مردادماه روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار