حکم مدیرعاملی دو ساله لطفی بر راس آب منطقه ای گیلان به پایان رسید؛
تابناک / بیست و نهم مهرماه 95 بود که کاظم لطفی به مدت 2 سال به سمت ریاست هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت آب منطقه ای گیلان معرفی گردید. تا پیش از او اما آب منطقه ای گیلان به سرپرستی «مجید نیکخوی» اداره می شد و حتی قرار بود که در شهریور ماه 95، «محمدحسین جعفری» مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی به سمت مدیرعاملی آب منطقه ای گیلان منصوب شود که گویا این انتصاب با مخالفت نمایندگان گیلان لغو گردید.
کد خبر: ۶۷۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 05 November 2018

 

تابناک / بیست و نهم مهرماه 95 بود که کاظم لطفی به مدت 2 سال به سمت ریاست هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت آب منطقه ای گیلان معرفی گردید. تا پیش از او اما آب منطقه ای گیلان به سرپرستی «مجید نیکخوی» اداره می شد و حتی قرار بود که در شهریور ماه 95، «محمدحسین جعفری» مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی به سمت مدیرعاملی آب منطقه ای گیلان منصوب شود که گویا این انتصاب با مخالفت نمایندگان گیلان لغو گردید.

از طرف دیگر گفته می شد علت اصلی عدم صدور حکم مدیرکلی برای «نیکخوی» مخالفت نوبخت با مدیرکلی وی بوده است و در نتیجه مقاومت نمایندگان با انتصاب مدیرکل غیر بومی از یک سو و مخالفت نوبخت با صدور حکم سرپرست وقت سبب شد تا لطفی بتواند بر کرسی مدیرعاملی آب منطقه ای گیلان تکیه زند.

امروز اما بیش از 2 سال از مدیرعاملی لطفی می گذرد. دو سالی که در آن کم آبی در کشور و به تبع آن در گیلان به اوج خود رسید و در چنین فضایی بود که اهمیت مهار و ذخیره سازی بارش ها در گیلان به بالاترین سطح خود رسید. به گفته کارشناسان؛ سالانه میزان زیادی از بارش ها در استان، وارد رودخانه ها و دریای خزر شده و با آب های آلوده ناشی از فاضلاب و پسماندهای صنعتی مخلوط می شود و به عبارت دقیق تر، بسادگی به هدر می رود.

واضح است که ساخت سد به منظور جلوگیری از ورود بارش ها به دریا، بهترین استراتژی برای ممانعت از هدر رفت آب محسوب می شود و می توان با ذخیره سازی آب در پشت سدها، از آن ها برای مصرف در بخش کشاورزی به خصوص در دوران کم آبی استفاده نمود. شاید به همین دلیل بود که اسفند ماه 96، کاظم لطفی در جلسه حفاظت از منابع آب و کارگروه کشاورزی در رشت وعده افتتاح ماهانه یک سد را در سال 97 در گیلان داد. وعده ای که حالا و با گذشت 7 ماه از سال، می توان میزان تحقق آن را مورد بررسی قرار داد.

آن چه در ادامه می آید لیستی از سدهایی است که مدیرکل آب منطقه ای گیلان وعده افتتاح آن را تا آبان ماه 97 داده بود.

سد لاستیکی «باغبانان« – وعده افتتاح در اواخر 97 – تا کنون به صورت رسمی افتتاح نشده است.

سد لاستیکی «پهلوان بست« – وعده افتتاح در اواخر اردیبهشت 97 یا اوایل خرداد 97 – تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است و با توجه به میزان پیشرفت فعلی بعید است تا پایان سال 97 هم افتتاح شود.

سد لاستیکی «ماسال» – وعده افتتاح شهریور 97 - تاکنون افتتاح نشده است.

سد لاستیکی «فخرآباد» – وعده افتتاح مهرماه 97 - تاکنون افتتاح نشده است.

سد لاستیکی «تولم شهر» – وعده افتتاح آبان ماه 97 - تاکنون افتتاح نشده است.

همچنین وعده افتتاح و بهره برداری از سدهای لاستیکی دیورش، ملاهادی آستارا و رادارکومه هم در سال 98 داده شده است که می توان تحقق این وعده ها را حدس زد!

 

این البته تمام داستان نیست. همین چند وقت پیش بود که عدم کلنگ زنی سد لاسک در سفر یک روزه وزیر نیرو به گیلان به یکی از پرحاشیه ترین سوژه های روز استان تبدیل شد و قهر نماینده فومن را به همراه داشت. داستان هم از این قرار بود که وزیر نیرو علی رغم اعلام قبلی مبنی بر کلنگ زنی سد لاسک در سفر یک روزه اش به گیلان، از حضور در محل عملیات آغاز احداث این سد امتناع ورزیدو بدون کلنگ زنی سد لاسک، گیلان را به مقصد تهران ترک کرد!

بیشتر بخوانید: سد لاسک؛ پُر رنگ ترین حاشیه سفر یک روزه وزیر نیرو به رشت!

همین موضوع کافی بود تا مناقشه بر سر احداث یا عدم احداث این سد به بالاترین حد خود برسد. دوستداران محیط زیست احداث این سد را قطع شاهرگ حیاتی تالاب انزلی و در پی آن عامل خشکی تالاب انزلی می دانستند و در مقابل نماینده فومن، از موافقان پروپا قرص این سد بود و احداث آن را برای تامین آب شرب و کشاورز مردم منطقه ضروری می خواند. در این میان کاظم لطفی، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان که بهتر از هر کسی می دانست این مناقشه اگر ادامه پیدا کند، بیشتر از همه پایه های صندلی مدیریتی او را خواهد لرزاند، به فاصله چند روز پس از بازگشت وزیر نیرو به تهران، خبر از حضور دوباره وزیر نیرو در گیلان داد و گفت: عملیات اجرایی سد لاسک شفت حداکثر تا دو هفته دیگر با حضور وزیر نیرو آغاز می‌شود! (اینجا را بخوانید) به عبارت دیگر، لطفی مدعی شده بود وزیری که در زمان حضور خود در گیلان حاضر به کلنگ زنی سد لاسک نشده بود، قرار است دو هفته دیگر دوباره به گیلان برگردد و سد لاسک را کلنگ بزند! ادعایی عجیب و غیرقابل باور! 

حالا اما از آن دو هفته مورد نظر لطفی، قریب به دو ماه می گذرد و خبری از حضور وزیر نیرو در گیلان نیست. کلنگ سد لاسک بر زمین نخورده و از همه بدتر اینکه گفته می شود نماینده فومن بهره برداری از سد باغبانان را که آماده هم شده، منوط به کلنگ زنی سد لاسک کرده است!

 

سد شفارود هم در زمان مدیرعاملی لطفی بر آب منطقه ای گیلان از نظر حاشیه های پیرامون خود، وضعیتی تقریبا مشابه داشته است. این را نماینده تالش بر زبان می راند و در اعتراض به عملکرد لطفی در این خصوص می گوید: مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان پروژه سد شفارود را به تعطیلی کشانده است!

محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در نشست بررسی پروژه سد شفارود که البته با حضور کاظم لطفی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان و مدیر شرکت ژیان (شرکت پیمانکار سد شفارود) برگزار شد، خطاب به مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفته بود: قبل از حضور شما پروژه سد در سخت‌ترین شرایط فعال بود و تعطیل نشد اما در یک سال اخیر، شما این پروژه را به تعطیلی کشاندید.

وی با بیان اینکه در سه سال قبل از آقای لطفی پروژه سد کار کرده است اما ایشان این پروژه را تعطیل کرده‌اند، در پاسخ به مخالفت‌های مدیر عامل آب منطقه‌ای با استفاده از اسناد خزانه برای حل مشکلات کارگران سد شفارود گفته بود: معلوم است این آقا نمی‌خواهد کار کند! (اینجا را بخوانید)

چندی پیش هم خبر عدم پرداخت حقوق کارگران سد شفارود و تعطیلی کار توسط آنان، به رسانه های کشوری کشیده شد. روزنامه همشهری در گزارشی ویژه در این خصوص و از زبان یکی از نمایندگان کارگران این پروژه می نویسد:

"7 ماه است حقوق نگرفته‌ایم. هر چه هم اعتراض کردیم کسی به گلایه‌های ما توجهی نکرد. 4 ماه هم است که بیمه ما رد نشده. ناهار ما را حذف کردند و در عوض گفتند تا ساعت 4 باید سر کار بمانید و بتن بریزید. حتی لباس کار ندادند. 3 ماه از فصل سرما گذشته است، اما هنوز لباس بادگیر و دستکش به ما نداده‌اند. حالا بعد از این همه خدمت پیمانکاران می‌گویند 15 روز کار کنید و 15 روز مرخصی اجباری بروید. ما پول از کجا بیاوریم؟ دانش‌آموز داریم و مخارج زندگی را نمی‌توانیم تامین کنیم. به ما گفتند نماینده کارگران را بفرستید تا با آن‌ها جلسه بگذاریم. 7 نفر را خودشان برای صحبت صدا کردند، اما 2 روز نشده حکم تسویه آنها را دادند. کاظم لطفی، رئیس شرکت آب منطقه‌ای گیلان، که پیمانکار اصلی طرح است، اما در این باره هیچ توضیحی نمی‌دهد. مددی، رئیس کارگاه سدشفارود، هم فقط در توضیحی کوتاه می‌گوید: چند ماه است سمتی در این باره ندارم و در این زمینه باید آب منطقه‌ای گیلان پاسخگو باشد. ضمن اینکه ما ممنوع از مصاحبه هستیم."

حکم مدیرعاملی دو ساله لطفی بر راس آب منطقه ای گیلان به پایان رسیده است. با همه این حواشی و وعده های محقق نشده، آیا لطفی همچنان سکان آب منطقه ای گیلان را در دست خواهد داشت و می تواند استان را از گزند خشکسالی بی سابقه، مصون نگه دارد؟!

 

خزرانلاین/

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار