کد خبر: ۶۷۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۹ 03 November 2018

تابناک / ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه نوامبر به چین رسید تا در مدت یک ماه بتواند مدیریت این رکن مهم سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد.

شورای امنیت دارای 15 عضو است که هر کدام به صورت چرخشی ریاست این شورا را برای مدت یک ماه بر عهده می گیرند.

ریاست بر این شورا علاوه بر برنامه های جاری شورا که بر اساس مصوبات پیشین آن باید ادامه یابد، فرصتی است تا برخی اولویت های بین المللی کشور خود را هم در دستور کار قرار دهند.

ریاست دوره‌ای شورای امنیت به چین رسید

پیش از چین، بولیوی ریاست شورا را در ماه اکتبر بر عهده داشت و در ماه سپتامبر هم نمایندگی آمریکا بر کرسی ریاست این شورا نشسته بود که نشست 26 سپتامبر آن با حضور دونالد ترامپ و انزوای سیاست های خارجی این کشور به خصوص درباره برجام، در تاریخ دیپلماسی آمریکا بی سابقه بود.

بر اساس برنامه اعلامی ما ژائوشو نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، لیبی، خاورمیانه و سوریه، سومالی و اریتره، بوسنی و هرزگوین، صلحبانی، حفظ صلح و امنیت بین المللی، تقویت چندجانبه گرایی و نقش سازمان ملل در آن، صلح و امنیت در آفریقا، سودان جنوبی، یمن، بروندی، گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی و وضعیت انسانی سوریه مهم ترین دستور کار شورای امنیت در ماه نوامبر خواهد بود.

چین یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است که حق وتو دارد و در مساله برجام همواره از آن دفاع کرده و خواهان برقراری تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار