کد خبر: ۶۶۹۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 19 October 2018

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید دانش‌آموزان افغان در ایران عموما کسانی هستند که یا در کشور ما متولد شده‌اند یا یکی از پدر یا مادر آنها ایرانی است لذا تفاوت فرهنگی محسوسی با دانش‌آموزان ایرانی ندارند.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در ایران گفت: در خصوص تحصیل اتباع کشورهای دیگر در کشور مقصد، برخی تعهدات بین‌المللی وجود دارد و آنها که دارای روادید و مجوز برای اقامت قانونی هستند می‌توانند از آموزش برخوردار باشند در قانون اساسی و برنامه توسعه کشور ما هم موضوع روشن است و این تعلیم و تربیت آنها در چارچوب قانون انجام می‌شود؛ ضمن آنکه آموزش و پرورش حتی ثبت‌نام فرزندان آن دسته از اتباع را که مجوز قانونی نداشتند، در مدارس ایرانی پذیرفته است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در مناطقی که کثرت مهاجران و اتباع زیاد است و در زمینه‌های فرهنگی مغایرت‌هایی با خانواده‌های ایرانی مشاهده می‌شود، آموزش و پرورش باید دقت نظر داشته باشد تا چینش آنها در مدسه‌ها و کلاس‌ها به گونه‌ای باشد که از نظر مسائل اجتماعی و فرهنگی برای دانش‌آموزان ایرانی مشکلی ایجاد نشود.

عضو هیئت رییسه مجلس ادامه داد: البته دانش‌آموزان افغان در ایران عموما کسانی هستند که یا در کشور ما متولد شده‌اند یا یکی از پدر یا مادر آنها ایرانی است لذا زمینه فرهنگی لازم در آنها وجود دارد و مشکلی از این نظر ایجاد نخواهد کرد.

عباسی بیان کرد: به دلیل قانون فعلی کشور ما مبنی بر اینکه فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد غیرایرانی، تبعه ایران محسوب نمی‌شوند، جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزانی که در زمره افغان‌ها شمارش می‌شوند، دارای مادر ایرانی هستند و بنابراین فرهنگ و تربیت آنها با فرهنگ ایرانی آمیخته شده و تفاوت فرهنگی محسوسی وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در موارد خاص و مناطقی که تمرکز اتباع وجود دارد، آموزش و پرورش در برنامه ریزی کلان آموزشی خود منظور کند تا اکثریت کلاس یا مدرسه به دانش‌آموزان ایرانی اختصاص پیدا کند و آنها از نظر جمعیتی در اقلیت نباشند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار