کد خبر: ۶۶۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 19 October 2018

 

 

تضعیف شرکتهای صنعتی با روی کارآمدن مدیران و سهام داران سودجو مسئله ای است که گاها باعث کاهش توان مالی و اقتصادی شرکتهای صنعتی شده و این موضوع روند پرشتاب تولید در واحدهای صنعتی کشور را با چالش رو به رو می کند.

اشتغال در کشور دیگر مسئله مهمی است که بطور مستقیم با رونق در صنعت مرتبط است. زندگی جمع بسیاری از کارگران صنعت آلومینیوم به شرکتهای صنعتی گره خورده است اما متاسفانه در حال حاضر جمعیت کارگری بسیاری از واحدهای تولیدی در استانهای مختلف کشور به نصف کاهش پیدا کرده است.

بازنشستگان هم حتی از این قائله مستثنی نبوده اند و با تضعیف شرکت های صنعتی حق و حقوق آنها تضییع شده است. بازنشستگان فولاد در ماه‌های اخیر چندین ‌بار برای احقاق حقوق خود و پیگیری مطالبات معوقشان از صندوق بازنشستگان فولاد دست به اعتراض زده‌اند و هربار پاسخ شنیده‌اند که نقدینگی کافی برای پرداخت مستمری وجود ندارد.

نامه خبرساز رئیس کمیسیون اقتصادی به بازرسی کل کشور

انتشار نامه رئیس کمیسیون اقتصادی به بازرسی کل کشور در خصوص تخلفات صورت‌گرفته در فروش سهام متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد که منجر به متضررشدن ۹۰ هزار بازنشسته این صنعت شده است خبرساز شد.

پور ابراهیمی در نامه ارسال شده به قاضی سراج با اشاره به مکاتبات انجام شده با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص موضوع تخلف شرکت های بورس و اوراق بهادار در زمان فروش سهام متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد گفته است: با گذشت بیش از یکسال از این اقدام و واگذاری سهام متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و تضییع حق هزاران بازنشسته فولاد در کشور متاسفانه هیچکدام از ارگان های دخیل در این موضوع پاسخگوی این وضعیت نمی باشند. لذا به دلیل بلا تکلیف ماندن این موضوع و جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیش از ۹۰هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد کشور، خواستار انجام اقدامات قانونی و رسیدگی ویژه در راستای جلوگیری از تضییع حق بازنشستگان مذکور شده اند.

وثیقه دردسر ساز صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به بانک رفاه

به گزارش تسنیم، در سال ۱۳۹۲ صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با جمعیت تحت پوشش بیش از ۹۰ هزار نفر، به علت عدم وجود نقدینگی جهت پرداخت مستمری بازنشستگان اقدام به اخذ وام به مبلغ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از بانک رفاه کارگران کرده است.

این صندوق جهت دریافت این تسهیلات بخشی از سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات را نزد بانک به وثیقه گذاشته بود و وکالت ‌نامه‌ای نیز برای فروش سهام به بانک ارائه می‌کند.

گفتنی است با گذشت چهار سال از زمان اخذ تسهیلات، صندوق بازنشستگی فولاد به دلیل آنکه توانایی پرداخت اقساط وام گرفته‌ شده را نداشت، در حال توافق با بانک رفاه برای تمدید وام بود و وکالت فروش خود را نیز ابطال و اعلام عزل وکیل را به سازمان بورس و بانک رفاه ابلاغ می‌کند. مجموع سهام به قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان واگذار شده است درحالی که ارزش واقعی سهام بسیار بیشتر از این عدد بوده است.

در صندوق بازنسشتگان فولاد چه میگذرد؟

جدای از موضوع فروش زیر قیمت سهام صندوق در بورس، از چند ماه قبل خبرگزاری تسنیم، با انتشار گزارشهای سلسه وار به موضوع واگذاری سهام ۲۰ درصدی صندوق بازنشستگان فولاد در شرکت آلومینویم ایران نیز پرداخته بود. مدتی بعد نیز  تحقیق و تفحص  از نحوه واگذاری این سهام از شرکت ایرالکو (آلومینیوم اراک) در مجلس کلید خورد.

گفتنی است، در ادامه اطلاع رسانی های انجام شده، تعدادی از کارشناسان شرکت ایرالکو ضمن انتقاد به فروش بلوک مدیریتی صندوق بازنشستگی فولاد در ایرالکو خواستار عدم تأیید این معامله از طریق بورس شده بودند.

به گزارش تسنیم، بر اساس برخی گزارشها، سهام صندوق بازنشستگان فولاد در شرکت ایرالکو بدون رقیب و به صورت انحصاری بدون کشف قیمت واقعی به افرادی که اهلیت ندارند واگذار شده است که در نتیجه آن شائبه احتمال تبانی و همینطور عدم رعایت مقررات قانونی در خصوص واگذاری بخشی از سهام شرکت ایرالکو به بخش خصوصی در قالب بورس و اوراق بهادر مطرح شده است. علاوه بر احتمالات و شائبه های  مطرح شده درخصوص تامین طلب بانک رفاه از مواردی بوده است که نه تنها منجر به رفع مشکل مستمری بگیران نشده  بلکه ممکن است باعث ایجاد مشکلات اساسی تر و پیچیده تری در این مجموعه شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار