کد خبر: ۶۶۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ 18 October 2018

23 ساله و متاهل هستم. در زمان مجردی عاشق پسری شدم که به هزار و یک دلیل نتوانستیم به یکدیگر برسیم. بعد از دو سال از پایان آن رابطه، من ازدواج کردم ولی هنوز نمی توانم آن پسر و رفتارهایش را فراموش کنم.
بعضی شب ها خوابش را می بینم. احساس می کنم که با این افکارم در حال خیانت به شوهرم هستم. چگونه آن پسر را فراموش کنم؟ هیچ یادگاری هم از او ندارم. دقیقا چه کنم که از ذهنم برود؟

مشاور در پاسخ نوشت:

مخاطب گرامی، این طور که در پیامک شما می خوانم، یک تصمیم اصولی و خوب گرفته اید چراکه ازدواج تان بعد از دو سال از پایان آن رابطه اتفاق افتاده که این خود نشانه این است که دوران بحران این رابطه را گذرانده اید. با این حال، دو نکته را در پیامک تان مطرح کرده اید که دوست دارم کمی بیشتر درباره اش با شما صحبت کنم تا شرایط بهتری را در این روزها بگذرانید.

 

واکاوی دیدن پسر مورد علاقه تان در خواب

شما درباره دیدن آن پسر در خواب تان صحبت کردید که به نظر می رسد چند دلیل برای این اتفاق را باید با شما در میان بگذارم. باید به شما بگویم که بار روانی احساس ناراحت کننده ای که نامش را خیانت گذاشتید و زیاد هم به شما دست می دهد، باعث می شود که شما بیشتر خواب این فرد را ببینید.

رویاها را همچنین می توان با فکر کردن قبل از خواب تحت تاثیر قرار داد یعنی برخی از خواب ها راجع به موضوعاتی هستند که انسان ها درباره آن موضوعات در طول روز به خصوص در ساعات پایانی شب فکر کرده اند. خواب هر شخص تا حدود زیادی محدود به دانش و اطلاعات او از محیط اطرافش است. برای این که خواب تان کنترل شود، باید سعی کنید بار روانی را که این احساس دارد از خودتان دور کنید. در اولین قدم باید به شما بگویم که آن پسر بخشی از خاطرات شما بوده، پس هرچه سعی کنید این خاطره را حذف کنید، در خواب شما بیشتر می آید.

شما باید بپذیرید که فردی در قسمتی از خاطرات شما بوده و الان نیست و نباید باشد و بار روانی دلتنگی و خاطرات را از خودتان دور کنید تا خواب وی را نبینید. ثمره فشارهای روانی روزمره را به صورت ساده تر در خواب می بینیم.

 

چگونه فراموشش کنم؟

در پیامک تان گفته اید که دقیقا چه کنم تا وی از ذهنم برود؟ توصیه می کنم بیشتر از تلاش برای فراموش کردن فرد، بار روانی که این رابطه داشته به طور مثال خشم ها و خوشحالی هایی که داشته و هیجان های مربوط به آن رابطه را کمتر کنید تا حذف شوند اما بدانید که خاطرات در ذهن می آیند.

اشکال رشد و پرورش دادن شان است که خطرناک است نه آمدن در ذهن. این که شما ساعت ها بنشینید و خاطره ها را مرور کنید، بخندید یا گریه کنید، حسرت بخورید یا دلتنگ شوید و ... خطر دارد و جای نگرانی است که خیانت پیش بیاید اما این که در ذهن بدون بار روانی بیاید، جای نگرانی کمتری دارد. البته چند پیشنهاد برای کاهش این بار روانی خدمت تان مطرح می کنم.

 

خاطرات تان را انکار نکنید

اگر تصور می کنید که نمی توانید او را فراموش کنید، احتمالا دلیلی دارد. شاید شما اوقات فوق العاده ای را با هم گذرانده اید بنابراین درک کنید که فراموش کردن به این معنی نیست که باید آن خاطرات را انکار یا به طور کل نادیده شان بگیرید بلکه باید بیشتر به فکر خودتان و زندگی جدیدتان باشید.

 

ذهن تان را به زمان حال بیاورید

خیلی ها تصمیم می گیرند همه احساسات شان را جایی بنویسند. وقتی حوصله اش را داشتید، یک تکه کاغذ بردارید و افکارتان را روی آن یادداشت کنید. ذهن خود را به زمان حال بیاورید. هر لحظه آگاه باشید و نگذارید ذهن هرگاه که خواست به گذشته سفر کند. اگر دقت کرده باشید، بیشتر اوقات ذهن یا در گذشته سیر می کند یا در آینده و کمتر پیش می آید که ذهن به همان زمان حال فکر کند.

 

دستور ایست دهید

این روش را روش «ایست ذهنی» می نامیم یعنی لازم است خیلی محکم و مقتدر به ذهن تان ایست بدهید تا نتواند به هرکجا خواست برود. در حقیقت اگر آگاه نباشید و نبینید که ذهن تان در حال سفر به گذشته است، نمی توانید جلوی آن را بگیرید. به خود بگویید: «ساکت، دیگر نمی خواهم بیشتر فکر کنم! یاهیس» یا در ذهن مان روی این فکرها ضربدر بزنیم و جلوی آن ها را بگیریم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار