کد خبر: ۶۶۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲ 18 October 2018

یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر ضروری بودن دخالت بانک مرکزی در کنترل بازار ارز استفاده از اوراق بهادار مبتنی بر ارز را ابزاری مناسب برای ادامه این کنترل عنوان کرد.

اقتصادآنلاین-صبانوبری؛ علیرضاکدیور، کارشناس اقتصادی با تاکید بر این موضوع که بانک مرکزی باید در کنترل نرخ ارز دخالت کند، گفت:در واقع بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز باید دست به یک ابزار سازی بزند و از طریق آن‌ ابزار‌ها اقدام به دخالت در بازار ارز بکند.

وی در خصوص این ابزار‌ها به بازار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر ارز اشاره کرد و یادآور شد: بانک مرکزی می‌تواند از این طریق در بازار ارز دخالت بکند، اما تا زمانی که چنین بازاری ایجاد نشده است بانک مرکزی همچنان باید به دخالت مدیریت شده خود ادامه دهد.

این کارشناس ادامه داد: باید توجه کرد که نرخ ارز متغیری است که در همه بازارها، صادرات و واردات و یا حتی کاهش و افزایش قاچاق هم تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: این دخالت به این جهت ضروری است که بازار ارز ما یک بازار باز نیست که ورود و خروج ارز به آن راحت و با سهولت صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود دخالت بانک مرکزی نرخ ارز به میزان قابل توجهی کاهش نیافت؟ گفت: شاید این اتفاق به این دلیل است که بانک مرکزی قصد دارد این کاهش به تدریج انجام شود.

او اضافه کرد: بانک مرکزی توانایی کاهش بیشتر نرخ ارز را دارد اما باید دید بانک مرکزی نرخ هدف و بازه زمانی رسیدن به آن را چگونه تعریف کرده است، اما راه رسیدن به آن چه از طریق تدابیر کنونی و چه از راه‌هایی که به آن اشاره کردم امکان‌پذیر است.

وی همچنین در خصوص تصمیم رییس جمهور مبنی بر افزایش اختیارات بانک‌مرکزی با تاکید بر این نکته که تا جزییات این اختیارات مشخص نشود نمی‌توان در خصوص آن اظهار نظر کرد، افزود: من فکر می‌کنم تاکنون هم بانک مرکزی از اختیارات بسیار زیادی برخوردار بوده‌است.

این کارشناس اظهار کرد: بانک مرکزی دارای اهرم‌های زیادی است که اگر بانک‌ها از دستورات یا بخشنامه‌های آن سرپیچی کند آن‌ها را مجبور به انجام آن‌ها بکند اما اینکه آیا تاکنون از این اهرم‌ها استفاده کرده یا خیر مشخص نیست.

کدیور ادامه داد:ممکن است دلیل عدم به کارگیری بانک‌مرکزی از این اهرم‌ها تبعاتی باشد که استفاده از آن‌ها ممکن است در جامعه به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار