آخرین تحولات خاورمیانه؛
تابناک گیلان / عصبانیت شدید وزیر خارجه آمریکا از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های ایران، واکنش بولتون به لغو پیمان مودت آمریکا ـ ایران، هشدار کنگره آمریکا درباره پیامد‌های هسته‌ای شدن عربستان، آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت برای ماه نوامبر و گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احتمال حمله شیمیایی در سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۶۶۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 04 October 2018

تابناک گیلان / عصبانیت شدید وزیر خارجه آمریکا از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های ایران، واکنش بولتون به لغو پیمان مودت آمریکا ـ ایران، هشدار کنگره آمریکا درباره پیامد‌های هسته‌ای شدن عربستان، آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت برای ماه نوامبر و گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احتمال حمله شیمیایی در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مقام‌های ارشد آلمان و آمریکا با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده، بار دیگر مدعی شده‌اند شاید دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

«رویترز» چهارشنبه شب به وقت تهران در این زمینه نوشت: «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه بعد از دیدار به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت، برلین و واشنگتن بر انجام هر اقدام لازم برای عدم استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه توافق دارند.

هایکو ماس در این زمینه افزود: در این نشست، بحث پیرامون اوضاع سوریه نیز صورت گرفت و طرفین خواستار توسل به فشار سیاسی جهت یافتن راهکارهای سیاسی در سوریه و برگزاری نشستی برای بازنویسی سریع قانون اساسی این کشور را خواستار شدند.

وی در ادامه از مخالفت مجلس آلمان با هر گونه مشارکت برلین در حمله‌های ائتلاف آمریکا به سوریه اشاره کرد و البته افزود، آلمان می‌تواند با روش‌های دیگر در این مسأله مشارکت کند.

آمریکا و متحدانش تا کنون دو بار به بهانه استفاده دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از تسلیحات شیمیایی حملاتی به مواضع ارتش سوریه انجام داده‌اند.

عصبانیت شدید وزیر خارجه آمریکا از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های ایران

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در ادامه عصبانیت از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری مربوط به تحریم‌های ایران، مدعی شد این رأی شکستی برای ایران بود.

پامپئو بامداد پنجشنبه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «رأی امروز دیوان بین‌المللی دادگستری شکستی برای ایران بود که منافقانه و بی‌اساس از این دادگاه به عنوان محکمه‌ای برای حمله به آمریکا استفاده کرد».

وی سپس تصمیم خود درباره لغو عهدنامه مودت با ایران را تکرار کرده و افزود: «با توجه به این امر، اعلام می‌کنم که ایالات متحده عهدنامه مودت با ایران را لغو می‌کند؛ این تصمیمی است که 39 سال اتخاذ آن دیر شده است.».

وزیر خارجه آمریکا پیشتر این دادگاه را فاقد صلاحیت برای تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های واشنگتن علیه تهران دانسته و مدعی شده بود: «متأسفیم که دادگاه نتوانست تشخیص دهد، هیچ صلاحیتی در موضوع تحریم‌های مربوط به ایالات متحده ندارد.»

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه برای اعلام رأی موقت خود درباره درخواست‌های ایران در ارتباط با پیمان مودت با آمریکا، تشکیل جلسه داد و نهایتا بخشی از تدابیر درخواستی ایران را پذیرفته و آمریکا را به رفع محدودیت‌های انسان‌دوستانه، کشاورزی و هوانوردی ملزم و طرفین را از اقداماتی که می‌تواند به تشدید مناقشه منجر شوند، منع کرد.

واکنش بولتون به لغو پیمان مودت آمریکا-ایران

جان بولتون در کنفرانس خبری کاخ سفید به اعلام لغو پیمان مودت میان ایران و آمریکا که از جانب مایک پامپئو اعلام شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: ما متأسفیم که دیوان بین‌المللی دادگستری متوجه نشد حق ندارد، هیچ گونه رایی در رابطه با تحریم‌های آمریکا که برای محافظت از امنیت ما بر اساس پیمان مودت بود، صادر کند. در عوض، دادگاه لاهه به ایران اجازه تا از آن به عنوان تبلیغات سیاسی بهره ببرد.

وی در پاسخ به پرسشب درباره قصد آمریکا برای تغییر نظام ایران تأکید کرد: دوباره می گویم، شاید این بار بشنوید. سیاست ما تغییر رژیم نیست اما انتظار تغییر اساسی در رفتار آنها [ایران] داریم.

عصبانیت شدید وزیر خارجه آمریکا از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های ایران/احتمال حمله شیمیایی در سوریه/گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا درباره ایران/واکنش بولتون به لغو پیمان مودت آمریکا-ایران

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: نظام ایران سیستماتیک در پی سیاست خصمانه در قبال ایالات متحده بوده است.

وی در ادامه مدعی شد: ایران یک رژیم سرکش است و سال ها یک تهدید در خاورمیانه بوده است. من اظهارات آنها را به هیچ وجه جدی نمی گیرم.

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین مدعی شد: اختلاف ما با آیت‌الله ها در ایران است، نه مردم.

بولتون درباره ادعای نتانیاهو درباره تورقوزآباد گفت: ما از تلاش‌های اسرائیل حمایت می کنیم. اطلاعاتی که توسط اسرائیل جمع آوری شده، بسیار تأثیرگذار است.

مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران فعالیت هسته ای خود را کاهش نداده و به جای آن گزارش‌های علنی می گوید که در حال افزایش آن است.

وی افزود: فکر نمی کنم ایران در حال برچیدن برنامه هسته ای خود باشد.

هشدار کنگره آمریکا درباره پیامد‌های هسته‌ای شدن عربستان

نمایندگان کنگره آمریکا درصدد هستند، لایحه ای به کاخ سفید ارسال کنند که نشان دهد چگونه فروش راکتورهای هسته ای به عربستان بر منافع امنیتی متحدان منطقه ای واشنگتن از جمله رژیم صهیونیستی تأثیر خواهد گذاشت.

بنابراین، قانونگذاران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در تنظیم این لایحه مشارکت داشته و نسبت به پیامدهای هسته ای شدن عربستان سعودی هشدار داده اند.

ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، عربستان خود را برای ساخت اولین راکتور هسته ای آماده می کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز پیشتر از احتمال همکاری با کارشناسان روس برای ساخت راکتورهای هسته ای خبر داده بود.

آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت برای ماه نوامبر

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان از آمادگی این کشور برای افزایش تولید نفت در ماه نوامبر آتی خبر داد و گفت: افزایش نفت عربستان در ماه اکتبر به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسیده و در نوامبر انتظار افزایش خفیف این رقم را داریم.

وی افزود: تولید کنندگان نفت طی هفته ها و ماه های اخیر، حدود یک میلیون بشکه در روز نفت به بازار رسانده اند. ریاض در تماس هفتگی با مسکو برای تحقق ثبات بازارهای نفت است. عربستان در برآورده کردن تقاضای اضافی طلای سیاه موفق شده است.

وزیر انرژی سعودی اعلام کرد: تقاضا برای نفت خام معمولا در اواخر سال میلادی بالا می رود. بعید است، افزایش تقاضا به شکل گسترده ای بر بازار نفت تأثیر بگذارد.

گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا درباره ایران

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی درباره ایران گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده، پامپئو و بن سلمان در این گفت‌وگوی تلفنی درباره «طیف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه»، از جمله یمن و آنچه «فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه» خوانده شده گفت‌وگو کرده‌اند. 

عصبانیت شدید وزیر خارجه آمریکا از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های ایران/احتمال حمله شیمیایی در سوریه/گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا درباره ایران/واکنش بولتون به لغو پیمان مودت آمریکا-ایران

این گفت‌وگوی تلفنی ساعاتی بعد از آن انجام شده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی گفته بود، نظام پادشاهی عربستان بدون حمایت‌های آمریکا ظرف دو هفته فرو می‌پاشد.

ترامپ روز چهارشنبه گفت: «ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. قطعا شما خواهید گفت آنها ثروتمند هستند البته من ملک سلمان را دوست دارم؛ اما به او گفتم، پادشاه! ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم، شما شاید بدون حفاظت ما دو هفته هم آنجا دوام نیاورید، شما باید هزینه‌های نظامی‌ حفاظت آمریکا از عربستان را بپردازید».

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار