کد خبر: ۶۵۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸ 25 September 2018

تابناک / پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر رشت به ریاست رضا رسولی نائب رئیس شورا در صحن شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر رضا رسولی با گرامیداشت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و شهادت امام سجاد(ع) و هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی ابراز داشت: با همه مشکلات و مصائب امید همچنان زنده است و امیدواریم فرزندان ما بتوانند آینده بهتری برای ایران ما بسازند.

وی همچنین حادثه تلخ شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز را تسلیت کرد و گفت: خشنونت در نزد جامعه ما محکوم است و مطمئنا این اقدامات موجبات انسجام شهروندان ایرانی می شود و حیله دشمنان به خودشان بر می گردد.

عذرخواهی از شهروندان/ نمی توانم روند مسائل مالی در انتخاب شهردار را تکذیب کنم

دکتر بهراد ذاکری ناطق اول شورا نیز با گرامیداشت ایام هفته و همچنین تسلیت شهادت هموطنان در حادثه تروریستی اهواز گفت: ترور شدیدترین اقدام سانسور است و و ما آرزوی صبر برای حادثه دیدگان و خانواده های شهدا داریم.

وی در ادامه گفت: از شهروندان برای این که نتوانستم هنوز نقش خوبی در شهر ایفا کنم عذرخواهی می کنم و امیدوارم روند تغییر کند. وی با اشاره به بحث انتخاب شهردار گفت: از ضرورت انتخاب شهردار ما با خبر هستیم . در این زمینه نامه ای نیز به رئیس شورا ارسال شده است ولی سوال من این است با توجه به نامه که ارسال شده است آیا گزینه ای به شورا معرفی شده است یا خیر؟

وی در ادامه گفت: آیا اگر کسانی خارج از سلیقه های اعضای شورا باشند نباید امکان ارائه نظرات خودشان را داشته باشند. اکنون مشاهده می کنیم که از واسطه و دلال و پیمانکار می خواهند در روند انتخاب شهردار تاثیر بگذارند. من متاسفم که بگویم نمی توانم روند مسائل مالی در انتخاب شهردار را تکذیب کنم. چون شایعات در این زمینه بسیار است و مقصر موضوع ما هستیم.

ما سه نفر نخواستیم انتخاب شهردار را به هیات رئیسه گره بزنیم/ من را به عنوان تنها متخصص بودجه از کمیسیون برنامه و بودجه خارج کردید

احمد رمضانپور ناطق دوم شورا نیز با گرامیداشت ایام هفته و همچنین تسلیت شهادت هموطنان در حادثه تروریستی اهواز با اشاره به مسائل شهری گفت: در صدر اسلام ما قاضی شریح را داریم که بر اساس شرع حکم صادر کند و ما نیز که امانتدار حقوق مردم هستیم باید مشخص کنیم در کدامین جبهه قرار داریم. در قیام عاشورا ظالم و مظلوم مشخص است. از عاشوراتاکنون بر مسائل حق بارها صحبت شده است. ان شاء الله که حق را از واقعه عاشورا جستجو کنیم و این پیام را دریافت داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در ماجرای دفاع مقدس نیز ادامه راه عاشورایی را مشاهده می کنیم. ما آدمهایی را بدون سرو دست تحویل گرفته ایم و شخصیت هایی نیز هستند که هنوز از شدت درد بر خودشان میپیچند. وی ادامه داد: ما تنها در شعار استاد هستیم. یک نفر برای نظام و انقلاب باید چه بکند که به طور مثال امثال من آن کار را نکرده باشم. امروز مدعیانی که پیدا می شوند و خط بطلان بر آن سوابق می زنند چیزی جز این نیست که سرمایه های اجتماعی را از دست می دهند.

رمضانپور در ادامه گفت: کاش آقای علوی در اینجا بود و من راحت تر سخنان خودم را بیان می کردم. تهمت زدن و انگ زدن بسیار آسان است. ما به خداوند بزرگ از شر شیطان پناه می بریم.

این عضو شورا با اشاره به مسائل مدیریت شهری ابراز داشت: اگر قرار است با مردم شفاف صحبت کنیم باید بگویم دوستان خارج از شورا که به آن ها ارادت دارم اجازه دهند اعضای شورا خودشان تصمیم بگیرند. ما یک سال در کنار همدیگر بودیم و دیدیم که تفکر خودمان را بر کار اجرائی دخالت ندادیم و امیدواریم به همان نقطه ای برسیم که آرمان شهدا و امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری ا ست. دو جریان مهم برای انقلاب تلاش کردند وهنوز نیز در حال تلاش برای گذار از این شرایط هستیم. ما بارها به هم نزدیک بودیم. چرا عده ای دوست دارند شورای شهر سیاسی باشد و تفکر سیاسی در اینجا غالب باشد؟ مردم اینگونه به ما رای ندادند.

رمضانپور در ادامه بیان داشت: من به شخصه به مردم می گویم که علت این که آقای زاهد و یا حاجی پوربه عنوان رئیس شورا انتخاب نشدند برای این بود که نخواستیم انتخاب شهردار را به هیات رئیسه گره بزنیم. ولی عده ای این اعتقاد را نداشتند. وی افزود: ما امضای نه نفره به ریاست شورا را تقدیم کردیم و خواهش من این است که بحث شهردار را در اولویت قرار بدهیم. امیدواریم کسی انتخاب شود که تخصص لازم را داشته باشد و حتی الامکان بومی باشد که اگر پیشنهادی دیگر به وی ارائه شود پستش را ترک نکند و یا اگر تنگنایی ایجاد شود فرار نکند. بعد از دوران نصرتی شهر بلاتکلیف مانده در حالی که ما قصد داشتیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

این عضو شورا با انتقاد از عدم حضورش در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: من در بین اعضای شورا بزرگترین تجربه در امر بودجه را دارم و در بسته شدن دو بودجه در سطح کشوی نقش داشتم . نمی دانم چگونه این تنها متخصص بودجه را از کمیسیون برنامه و بودجه خارج می کنید.

 

در ادامه با حضور سردار زمانی فرمانده دانشگاه نیروی دریایی امام خامنه ای زیباکنار از یادگاران هشت سال دفاع مقدس تقدیر شد.

 

دستور جلسه

 

درخواست رایگان شدن اتوبوس در سه روز اول مهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت.

احمد رمضانپور درخواست کرد که این امر تا آخر سال تحصیلی در اختیار دانش اموزان قرار بگیرد.

بهراد ذاکری بعد از رمضانپور گفت: سخنان آقای رمضانپور بسیار خوب است ولی ما توانایی مالی برای رایگان کردن اتوبوس در تمام سال را نداریم و به نظرم این اقدام نمادینی است که بر لزوم توسعه حمل و نقل صورت بگیرد.

این لایحه مورد تصویب قرار گرفت.

 

دو فوریت ایجاد تجهیز کارگاه ایمنی و آتش نشانی ویژه کودکان مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی جهت اجرای آموزش های ایمنی برای کودکان و بالا بردن سطح آگاهی و ایمنی از طریق ایجاد محیطی شاد و مناسب و نهادینه کردن تعلیمات آتش نشانی ارائه شد.

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری در دفاع از دو فوریت این لایحه صحبت کرد.

این کارگاه قرار است در ایستگاه سیزده آتش نشانی واقع در یخسازی ایجاد شود.

حجت جذب در مخالفت با دو فوریت گفت: از آن جا که قرار است از ردیف بودجه مطالعات و عملیات اطفاء حریق جهت ایمن سازی بازار رشت برداشته شود تقاضا دارم جهت بررسی بیشتر به صورت یک فوریت تصویب شود.

دو فوریت لایحه مورد تصویب قرار گرفت و خود دستور وارد بحث شد.

بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت جهت دفاع از این لایحه وارد صحن شد. وی درباره عدم اجرای اعتبار برای مطالعات جهت ایمن سازی در بازار گفت: این کار به صورت ناقص انجام شده است و هیچ گونه نظارتی در مطالعه اولیه آن توسط سازمان آتش نشانی صورت نگرفته است و مشاور همچنان در تب و تاب تغییر برای طرح است. پروژه ایمن سازی بازار در اول کار است و ما در نیمه دوم سال هستیم و اهمیت ایجاد کار برای کودکان و همچنین این مساله که اعتبار برای ایمن سازی بازار با یک میلیارد تومان حل نمی شود و طبق آخرین بررسی ها حداقل به شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است ، در همین راستا درخواست کردیم که از ردیف اعتبار بازار برداشت شود.

وی ادامه داد: این کارگاه در هیچ جای کشور انجام نشده است و تنها در اصفهان یک کلاس کوچک برای کودکان را برپا کرده اند که آموزش های ابتدایی در آن تدریس می شود و اهمیت این مساله در کاهش خطرات ایمنی اهمیت دارد و همچنین هزینه های آتش نشانی را کاهش می دهد.

حاجی پور بعد از سخنان رمضانی گفت: ما مخالف اعتبار برای کارگاه کودک نیستیم ولی خود شما می دانید بازار رشت باروت است. سال ۶۳، ۸۳ و ۸۶ دیدیم آتش گرفتن بازار باعث نابودی آن شده است. بازار بسیار حائز اهمیت است. شما به جای این که این ردیف اعتبار را در نظر بگیرید و رویش کار کنید می خواهید آن را حذف کنید.

زاهد نیز ابراز داشت: طرح کارگاه ایمنی کودکان بسیار طرح خوبی است. ولی ما در بودجه کارهایی که نمی توانیم انجام دهیم ردیف بودجه ای را تعیین می کنیم که در طول سالیان مختلف بتوانیم انجام دهیم. ولی حال می بینیم چون مطالعات بودجه زمان می برد پس کل ردیف بودجه را برای جای دیگر تعیین کنیم. به نظرم ردیف های دیگری را خانم خدابخشی به عنوان مسئول امور بودجه شهرداری تعیین کنند که بتوانیم مورد بررسی قرار دهیم.

 

بهراد ذاکری در موافقت با لایحه گفت: بازار در اولویت ما است. ولی موضوعی که اشاره شد این است که مطالعات طول می کشد و شهردار وقت بدون اجازه نظارت از سازمان آتش نشانی کار خودش را انجام داد. البته این که می توانستیم از ردیف بودجه دیگری به این موضوع اختصاص بدهیم می تواند درست باشد.

رضا رسولی نیز در موافقت با لایحه گفت: اعتبار برای بازار دارای اهمیت است ولی تا نتوانیم مطالعات تمام نشود نمیتوانیم کار اجرایی خاصی انجام دهیم و البته قرارداد مطالعات نیز دویست میلیون تومان است. هرچند حداقل مضراتش این است که که بر روی بازار می تواند تاثیر منفی بگذارد.

مریم خدابخشی مدیر درآمد و بودجه شهرداری رشت نیز با ارائه توضیحاتی در مورد لایحه گفت: ما ردیف های دیگری نیز داریم که می تواند استفاده شود. مثل پروژه های آسفالتی که می تواند جای این قرار بگیرد.

بابک رمضانی در توضیح درباره ایمنی سازی بازار گفت: بازار رشت با مطالعاتی که صورت گرفته نیازمند اعتبارات بسیار بیشتری است و همچنین مسائلی که ردیف فعلی جوابگوی آن نیست. در تجهیز این کارگاه نیز خیر ورود کرده و شاید ما نیازمند هزینه چندانی نیز نباشیم.

سرانجام اعضای شورا با برداشتن ۵۰۰ میلیون تومان از ردیف اعتبار آسفالت معابر برای تجهیز کارگاه آتش نشانی موافقت کردند.

 

اخذ تصمیم نهائی پذیرش میزبانی همایش شبکه شهرهای خلاق یونسکو یا اعلام انصراف از برگزاری نشست مذکور به کمیسیون تلفیق رفت.

 

رسولی در توضیح این لایحه گفت: در این خصوص شورایی از کمیسیون های مختلف تشکیل شده است. ما در حوزه برنامه ریزی شهرخلاق ضعف داریم و همچنین ضعفهایی در اجرا وجود دارد که امیدواریم شورای شهر در این زمینه تصمیم بهتری بگیرد.

قرار بود توریسم وارد شهر شود نه این که شاهد سوء مدیریت باشیم/ در شهرداری رشت اتفاقی می افتد می گویند گذشت

بهراد ذاکری درباره نشست شهر خلاق خوراک گفت: هیچ شهروند رشتی از برندی که در جهان ایجاد شده ناراحت نیست. ولی ما قصد داشتیم از این برند استفاده کنیم. نه اینکه شاهد سوء مدیریتی باشیم. سه سال وقت داشتیم گردشگری خودمان را توسعه دهیم و رونق اقتصادی و همچنین جذب درآمد کنیم. ولی صورت هزینه هایی که امروز دیدم جای هیچگونه دفاعی ندارد. مدیریت در نحوه شهرخلاق باید تغییر کند و این تنها با شورای هماهنگی اتفاق نمی افتد. همچنین باید کسانی که مدیریت را بر عهده داشتند باید نسبت به آن پاسخگو باشند. متاسفانه در شهرداری رشت اتفاقی می افتد می گویند گذشت و از آن رد می شوند. در حالی که باید به خوبی بررسی شود.

فرهام زاهد نیز در این زمینه گفت: هیچ گونه گزارشی در این زمینه از سوی مجریان آن ارائه نشده است. من بارها در شورا و کمیسیون فرهنگی گفتم و درخواست کردم که بگویند در شهرخلاق چه کارهایی صورت گرفته و چه کارهایی باید انجام دهیم. این سوالات مشخصی بود که باید به آن پاسخ داده می شد که هنوز این کار صورت نگرفته است.

انتقاد از نحوه پوشش اینستاگرام شورای شهر

این عضو شورا همچنین گفت: در صفحه اینستاگرام شورا ۱۲۸ پست تنها به دو عضو شورا آقای علوی و خانم شیرزاد است. من به میزان عملکرد ایشان کاری ندارم. ولی چرا بقیه اعضای شورا دیده نمی شوند و امیدواریم در این زمینه اصناف و عدالت دیده شود.

انتقاد از نامه رئیس شورا به دادستانی

زاهد در ادامه گفت: نامه ای به دادستانی از سوی هیات رئیسه در مورد ماه پسند ارائه می شود که می گوید یعقوب امیری نیز چنین وضعیتی دارد. جایگاه حقوقی که دوستان بدست اورده اند بدین معنا نیست که جای اعضای شورا تصمیم بگیرند. این مسائل باید به صورت شورایی تصمیم گرفته شود. هرچند آقای امیری نیز نیروی قراردادی نیست.

رضا رسولی در این رابطه گفت: گفت: هیات رئیسه شورا می تواند نامه و یا لوایحی را به صورت شکلی رسیدگی کند و در این زمینه اقدام کند. ما می توانیم به صورت شفاهی یا کتبی توضیحات را بخواهیم. من این نامه را مصداق حذف اختیارات اعضای شورا نمی دانیم. البته در مورد ضرورت این نامه می توان انتقاد وارد کرد.

نامه هفت عضو شورا برای اولویت قرارداد بحث انتخاب شهردار قرائت شد.

در ادامه مصادیق چگونگی بررسی انتخاب شهردار مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه خاصی نداشت. رضا رسولی پیشنهاد داد تا روز پنجشنبه کاندیداهای نهائی انتخاب شهردار معرفی و در جلسه شنبه اینده هیات رئیسه مورد بررسی قرار گیرد. بعضی اعضای شورا همچون عبداللهی و جذب با این پیشنهاد مخالفت کردند و درخواست کردند طی چند جلسه فشرده تا روز دوشنبه شورا در مورد انتخاب شهردار تشکیل جلسه دهد.

همچنین درگیری لفظی نیز بین محمد حسن علیپور منشی جلسه و بهراد ذاکری شکل گرفت و ذاکری به نشانه بلند شدن صدای علیپور جلسه را ترک کرد. احمد رمضانپور نیز اعلام کرد حاجی پور، زاهد و خودش کاندیدایی ندارند و بین کاندیداهای دیگران انتخاب خواهند کرد.

گیل خبر/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار