رئیس‌جمهوری فرانسه از اتحادیه اروپا خواست اقدام به احیای روابط بعد از جنگ سرد خود با روسیه کرده و «روابطی راهبردی» را با ترکیه و دیگر همسایگان نزدیک به خود از جمله در زمینه مسائل دفاعی در پیش بگیرد.
کد خبر: ۶۴۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ 31 August 2018

به گزارش تابناک : امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شدیدا خواهان اقدام اروپا برای دفاع از منافع راهبردی خود و نشان دادن استقلال مالی در پاسخ به وضعیت دفاعی و اقتصادی جدید جهان که حاصل ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا است، شد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: اروپا مدت‌ها به حمایت‌های آمریکا متکی بوده است. با وجود آن که ائتلاف دفاعی ناتو مهم است، ‌اتحادیه اروپا در عین حال نیاز دارد که ظرفیت‌های دفاعی خودش را تقویت کند.

ماکرون در یک کنفرانس خبری در سفر به شهر هلسینکی گفت: این به نفع ما به عنوان اتحادیه اروپا است که روابطی راهبردی با ترکیه و همچنین با روسیه داشته باشیم؛ به نحوی که ثبات را در بلندمدت ایجاد کند و انسجام و قدرت بیشتری به وجود آورد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: مساله این نیست که تحولات چند سال گذشته را فراموش کنیم و این درست نخواهد بود اما این یک مساله واقع‌گرایانه است که همکاری عمیق‌تری با یکدیگر داشته باشیم.

او تصریح کرد که روسیه نیز باید پیشرفت‌هایی را در ارتباط با یک‌سری مسائل از جمله فرایند صلح اوکراین نشان دهد.

وی افزود: روابط اتحادیه اروپا با روسیه باید به روزرسانی شود. درخصوص مسائلی مثل امنیت سایبری، روابط راهبردی و مسائل دفاعی ما می‌توانیم رئوس کلی یک روابط جدید را میان روسیه و اتحادیه اروپا در نظر بگیریم که مطابق با مسیری باشد که اروپا در پیش می‌گیرد. ثبات در کل منطقه به نفع ما است.

همچنین سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند در این کنفرانس خبری با ماکرون گفت، خواهان تغییر در موضع روسیه نسبت به توافق‌های مینسک شده است؛ با این هدف که صلح را در شرق اوکراین برقرار سازد و این امر باید پیش از پیشنهاد روابط راهبردی جدید به روسیه محقق شود.

او تصریح کرد: روسیه خواهان روابط اقتصادی نزدیک‌تر با اروپا است اما ما نمی‌توانیم در عین این که مسأله اوکراین حل نشده باقی مانده، این کار را انجام دهیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار