سوال از رئیس جمهور در جلسه فردای مجلس

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب اصل ۸۸ قانون اساسی سوالی را از رئیس جمهور مطرح کردند. جلسه فردای مجلس شورای سلامی به این امر اختصاص دارد.

صبح نو نوشت: فردا طرح سوال از رییس‌جمهوری در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود و حجت‌الاسلام روحــانی مهمان بهارستانی‌هاست، طرحی که تا کنون در قریب به 40‌سال قانون‌گذاری در مجلس ایران کم سابقه بوده ولی بی‌سابقه نبوده است.

احمد امیر آبادی فرهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در توییتر درباره جلسه سوال از رئیس جمهور نوشت:

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همشهری نوشت: جلسه روز سه‌شنبه مجلس برای ادامه حیات سیاسی آقای روحانی در عرصه جامعه مدنی(نه در عرصه حاکمیت) بسیار مهم است. با توجه به شوک اقتصادی که در چند‌ماه گذشته به جامعه وارد شده است، چنین به‌نظر می‌رسد که اقتصاد کشور هیچ متولی و مدیری ندارد... تاکید می‌شود آقای روحانی در چهلمین سال جمهوری اسلامی با پرهیز از هرگونه کلی‌گویی، یک‌بار برای همیشه، نقش و اختیارات خود و رئیس‌جمهور را در چرخه اقتصادی ترسیم کند. در غیراین‌صورت جامعه مدنی به ناتوانی مطلق آقای روحانی درحل و فصل مسائل اقتصادی رای خواهد داد.

فرهیختگان نوشت: برخی از نمایندگان نیز ربیعی و کرباسیان را ضربه‌گیرهای جلسه سوال از رئیس‌جمهور می‌خوانند و حتی به تلاش‌های معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای به جریان افتادن استیضاح‌ها اشاره دارند. از این رو نتیجه می‌گیرند که اگرچه دولت استیضاح‌ها را در ظاهر با دست پس می‌زد، ولی در عمل با پا پیش کشیده، چراکه هم بدش نمی‌آید از زیر بار مسئولیت تغییرات شانه خالی کند و هم درصدد است آتش مطالبه‌گری نمایندگان را از این طریق سرد کند.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به فرهیختگان گفت: هر نوع افشاگری در مورد مجلس به خود دولت بازمی‌گردد، چون دولت است که کار اجرایی انجام می‌دهد نه مجلس. اما یکسری مسائل وجود دارد که الان به خاطر حفظ نظام باید سکوت کرد و اگر موضوعی غیر از پاسخ به سوالات مطرح شود، قطعا به ضرر دولت و کشور خواهد بود. نمایندگان از حق قانونی خود استفاده کرده و قصد دارند از رئیس‌جمهور سوالاتی بپرسند که وی نیز در چارچوب قانون پاسخ دهد. حال این‌گونه خط و نشان کشیدن‌ها در شان رئیس‌جمهور و نزدیکان وی نیست.

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح سوال از رئیس‌جمهور در جلسه فردای مجلس، گفت: در جلسه سوال از رئیس‌جمهور باید از پرداختن به هرگونه مسائل حاشیه‌ای پرهیز شود چرا که امروز دشمنان ما به دنبال فرصتی برای ایجاد شکاف در کشور هستند و تمام توان خود را برای این موضوع به ویژه در فضای مجازی به کار گرفته‌اند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در پاسخ به اینکه چه کار باید کرد تا در جلسه سوال از رییس جمهور شاهد ایجاد حواشی از نوع آنچه در جلسه استیضاح وزیر کار دیدیم، نباشیم، گفت: در جلسه سوال از رییس جمهور قطعا به چالش‌هایی برمی‌خوریم. بسیاری از سوالاتی که از رییس جمهور قرار است پرسیده شود، به واقع تقصیر یک ارگان، سازمان و یک قوه نیست بلکه مجموعه ما یک ساختاری را درست کردیم که یکسری مشکلات ایجاد شده است. ما بجای اینکه آن مشکلات و آن ساختار را شناسایی و حل کنیم می‌خواهیم به دولت بگوییم بی‌عرضه بودی که نتوانستی مشکل را حل کنی که این درست نیست. نایب رئیس مجلس گفت: من نمی‌خواهم بگویم ما مسئولان بی‌نقص هستیم،همه ما عیب‌هایی داریم. اگر نوع گفت و گو و تعامل ما مسئولان با یکدیگر چارچوبی پیدا کند که هم افزایی داشته باشد، دیگر در مقابل یکدیگر نمی‌ایستیم.

 الیاس حضرتی درباره جلسه فردا به اعتماد آنلاین گفت: در قانون اساسی ما آمده است که می‌توان از رئیس‌جمهور سوال کرد ولی طبیعی است که باید طرفین حرمت یکدیگر را نگاه دارند. اگر هر یک از طرفین تندی کند احتمال دارد فضای مجلس به تشنج کشیده شود. در یک شرایط آرام باقی نمایندگان که جزو سوال‌کنندگان نیستند با دقت استدلال‌های طرفین را گوش خواهند داد و رای خود را خواهند داد.

روزنامه آفتاب یزد نوشت: خبرها حاکی از این است که نماینده‌ها در حال تدوین استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و بطحایی وزیر آموزش و پرورش هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی کنونی یکی پس از دیگری در حال گرفتن قربانی است و این تردید وجود دارد که از آنجا که جلسه طرح سوال از رئیس‌جمهور روز سه شنبه برگزار می‌شود مبادا روحانی قربانی بعدی شرایط اقتصادی باشد. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که با تغییر و تحول شاهد شرایط بهتری در دولت باشیم.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که نگاه مافیایی به سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور و این تلقی که در پسِ هر سوالی، پشت پرده‌ای وجود دارد، برای شرایط کشور خطرناک است. ایمانی با اشاره به تجربه یکشنبه سیاه (اشاره به حواشی حضور احمدی‌نژاد در مجلس برای دفاع از وزیر وقت‌کار) به همشهری گفت: تکرار تجربه‌ای مشابه هیچگاه به نفع رئیس‌جمهور و آقای روحانی نخواهد بود؛ همانطور که به نفع آقای احمدی‌نژاد هم تمام نشد؛ هرچند با توجه به شخصیت آقای روحانی، پاسخگویی به سبک احمدی‌نژاد و افشای پشت پرده‌های نامربوط از سوی ایشان بعید به‌نظر می‌رسد.

 درگیری در مجلس عکس منتخب گاردین شد!

دعوا و ناسزاگویی عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان و مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی عکس منتخب گاردین شد.

سایت دیده بان ایران نزدیک به دولت هم نوشت: ... نماینده شیروان... سال گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود که " افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوءمدیریت در کشور است" با استناد به همین اظهارنظر آقای عزیزی نباید ریشه افزایش همین آسیب ها را نباید در رفتار امثال همین نماینده ها جستجو کرد؟! نماینده ای که بدون کوچکترین درنگی در جلسه روز گذشته مجلس چنان جنجالی به پا کرد که امروز به یکی از عکس های منتخب نشریه انگلیسی گاردین تبدیل شده است.چگونه است که باید از چنین نمایندگانی انتظار بهبود شرایط را داشت؟

محمدرضا تابش، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با بیان اینکه متاسفانه حواشی جلسه استیضاح کرباسیان مقداری بر متن آن چربید، به باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: مجلسی که باید در راس امور بوده و الگویی برای مردم باشد دچار اینگونه رفتارها، پرخاشگری‌ها و صحبت‌های ناجوری با یکدیگر می‌شود که پسندیده و زیبنده نمایندگان نیست اما معتقدم این مجلس برشی از وضعیت کنونی جامعه است، جامعه امروز خیلی کم تحمل و کم طاقت شده و با کوچک‌ترین حرکتی مردم از کوره به در می‌روند.

استیضاح وزیر اقتصاد بسیار به جا بود

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران درباره استیضاح کرباسیان به نامه نیوز گفت: مجلس اقدام خوبی کرد که این استیضاح را انجام داد. اکنون دست رئیس جمهور باز است بدون آنکه بخواهد در تنگنای رودربایستی قرار بگیرد، یک شخصیت معتبر علمی و با تجربه را برای تصدی وزارت اقتصاد به مجلس معرفی کند. مخصوصا کسی که بتواند در شرایط بحرانی اقتصادی مدیریتی اعتمادبرانگیز از خود نشان دهد تا از مدیریت اقتصادی او، امید در جامعه زنده شود.

نعل وارونه ظریف در صدا و سیما

وطن امروز نوشت: آن بخش از اظهارات دیروز آقای ظریف در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» درباره نقش برجام در مهار قیمت دلار از آن اظهاراتی بود که متاسفانه می‌توان مصداق «خلاف‌گویی» قلمداد کرد... رفتار آقای ظریف مصداق همان ضرب‌المثل «نعل وارونه زدن» است! آن کسی که می‌گفت آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود، خود ظریف بود. آقای ظریف شاید جلسه معروف شورای راهبردی روابط خارجی، 3 هفته پس از توافق ایران و 1+5 بر سر برنامه جامع  اقدام مشترک را فراموش کرده باشند.

آذری جهرمی، وزارت ارتباطات را به جزیره جوانان تبدیل کند

محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات در وصف محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برای آرمان نوشت: ‌«وزیر ارتباطات، سمبل مدیریت جوانان شده است. مهم‌تر اینکه کارش را بلد است. دنیای پسا ارتباطی را می‌شناسد و مواضع شفاف می‌گیرد و از بس جوان است فساد هم یاد نگرفته است اما نمی‌دانم چرا سعی نکرده وزارتخانه را وزارت جوانان کارآشنای دنیای آی تی کند. شیطان وسوسه می‌کند که فکر کنیم می‌خواهد تنهایی بدرخشد. توقع می‌رفت به عنوان نمونه در میان این اقیانوس پیرمردان دولتی، وزارت ارتباطات را به جزیره جوانان تبدیل می‌کرد. حتی در میان انتصابات خودش هم جوان کمتر دیده می‌شود.

قالیباف بگوید قصد رئیس‌جمهور شدن ندارم تا ...

مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌دانند قالیباف تنها گزینه مدیریتی برای عبور از بحران‌های کشور است، گفت: اصلی‌ترین دلیل تقابل و ضدیت و پرونده‌سازی برای قالیباف آن است که آنها به‌خوبی به این نکته واقف هستند که قالیباف به‌عنوان تنها گزینه برای حل مشکلات کشور و برون‌رفت کشور از وضعیت موجود است. این موضوع موجب پریشان‌خاطری برخی شده که حضور مدیریت جهادی منافع آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

تحلیل حسین شریعتمداری از سخنان رحیم پور ازغدی

حسین شریعتمداری در کیهان درباره تجمع فیضیه نوشت: ... برگزارکنندگان مراسم و سخنرانی همایش یاد شده با پلاکاردی که مورد اعتراض فراوانی واقع شده است موافق نبوده‌اند. در کلیپی که از سخنان کوتاه حجت‌الاسلام حسین طیبی‌فر فرمانده تیپ امام جعفر صادق(ع) پیش از سخنرانی آقای رحیم‌پور پخش شده آمده است«یکی از شعارهایی که بر روی پلاکارد نوشته شده با اهداف این تجمع سنخیتی ندارد که باید جمع شود تا مورد سوءاستفاده و به حاشیه راندن اصل موضوع نشود» و برادر ازغدی نیز در آغاز سخن خویش متن تعدادی از پلاکاردها را می‌خواند که پلاکارد مورد ‌اشاره در میان آنها نیست.

روحانی سخنرانی در اجلاسیه آتی خبرگان را نپذیرفت

آیت‌الله سیّداحمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از روسای سه قوه دعوت کرده‌ایم تا در اجلاسیه آتی حضور پیدا کنند، گفت: رئیس‌جمهور اعلام کرد از حضور در این اجلاسیه معذور است اما روسای دو قوه دیگر، قول حضور در اجلاسیه را داده‌اند.

ما به جای اینکه به برنامه رای دهیم با لج و لجبازی رای می دهیم

مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس به تسنیم گفت: اگر عده‌ای به روحانی رای دادند به خاطر این نبود که می‌دانستند روحانی خواسته‌های آنها را برطرف می‌کند، بلکه برای این بود که عده دیگری رای نیاورند،  این خیلی بد است ما به جای اینکه به برنامه رای دهیم با لج و لجبازی رای می‌گیریم و رای می‌دهیم. این به سیاستهای کلان کشور بازمی‌گردد که چرا باید طوری شود که مردم باید به اینجا برسند که براساس لجبازی به طرفی رای بدهند و به طرف دیگر رای ندهند و این چیزی است که از دست ما خارج است. در نتیجه عده‌ای بگویند اصلاح‌طلب‌ها این را می‌خواستند و نشد من از اول انتظار نداشتم که آقای روحانی بتواند معجزه‌ای انجام دهد چون خودم تصور می‌کنم که آقای دکتر روحانی همه اختیار را برای اجرا ندارد... مشکل کار ما این است وقتی گفته می‌شود قوا مستقل هستند فکر می‌کنیم در مقابل همدیگرند. مستقل بودن این است که همه مسئولیت روشنی دارند ولی باید با دیگران همکاری کنند تا به جایی برسیم نه اینکه به یکدیگر "گیر" بدهیم.

پیشنهاد میرسلیم به روحانی

سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تسنیم گفت: به آقای روحانی پیشنهاد دادم قبل از اینکه مردم اعتماد خود را به شما از دست بدهند، تغییری در هیئت وزیران به‌وجود بیاورید.

عراقی‌ها شهرهای مرزی را غارت می‌کنند

روزنامه جوان نوشت: برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌تنها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام موادخوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند. اخیراً در پی کاهش ارزش پول ملی ایران، اخباری مبنی بر افزایش ورود مسافر و توریست از مرز‌های کشورمان، به ویژه مرز‌های غربی منتشر شده است. موضوع از این قرار است که تعداد سفر‌ها از مرز‌های کرد‌نشین و عرب‌نشین عراق به داخل ایران در یک ماه اخیر افزایش یافته است.

رهبر انقلاب در جلسه خصوصی به رئیس جدید سازمان تبلیغات چه گفتند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر تحقق سخنان و وعده‌های مقام معظم رهبری، به فرموده ایشان در خصوص رشد و بالندگی متولدان دهه ۷۰ در اثنای تهاجم فرهنگی گسترده غرب اشاره کرد و گفت: ایشان به ما گفتند در دهه‌ای که انواع و اقسام تهاجمات فرهنگی، مردم عزیز ما را آماج حملات خود قرار داده بود، نسلی متولد شد که امروز خیل جوانان پرشور و مشتاق حضور در قالب مدافعان حرم را تشکیل می‌دهند و می‌خواهند مانند شهید حججی در مصاف با دشمن سر ببازند. این شور و اشتیاق، نشانه عدم توفیق دشمن در برنامه‌های خود است.

احتمال طرح استیضاح های دیگر در مجلس

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: تا روز گذشته، امضاهای طرح استیضاح عباس آخوندی به ۳۰ امضا رسیده بود و این نشان‌دهنده آن است که وی برای سومین بار باید در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شود... امکان دارد این بار هم آقای آخوندی بتواند اعتماد نمایندگان را کسب کند؛ بنده هم امیدوارم وزیر با پاسخ‌های مستدل پاسخگوی عملکرد ضعیف خود و تیمش باشد اما با جوی که می‌بینم آخوندی پس از جلسه استیضاح، به عنوان وزیر از مجلس خارج نمی‌شود.

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس در توییتر درباره استیضاح وزرا در مجلس نوشت:

پیشنهاد نافرجام سیا به رضا پهلوی

عباس سلیمی نمین به روزنامه آفتاب یزد گفت: در ارتباط با جریان سوم خارج از ساختار احتمال دارد چند جوان تحت تاثیر پهلوی قرار گیرند اما اهل فکر به چنین شخصی{رضا پهلوی} اعتماد نمی‌کند. اوائلی که این شخص به بلوغ رسیده و اعلام موجودیت کرد طرحی را سیا با اشغال یکی از جزایر و با واگذار کردن آن به او مطرح کردند، افسر سیا برای او توضیح می‌دهد که شما در این جزیره پیاده شده و در آن اعلام ایران کوچک می‌کنید و در آنجا ما شما را حمایت می‌کنیم که بیایید ایران را بگیرید. افسر سیا طرح را توضیح می‌دهد و اولین سوالی که رضا پهلوی از او می‌پرسد این است که آیا راه فرار مرا هم آماده کرده‌اید!؟ تمام پروژه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی که در این زمینه شده بود با همین سوال به پایان رسید. پس چگونه عده‌ای به او دل‌بسته‌اند؟