کد خبر: ۶۴۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲ 13 August 2018

تابناک / سرسبزی شمال کشور وامدار بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، دریاچه ای به وسعت قلب مردمان سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان که همچون نواری مرئی، این خطه شمالی را از سایر نقاط کشورمان جدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سواحل زیبای دریای کاسپی همچون خطی مرئی، سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان را از سایر نواحی کشورمان جدا کرده و سرسبزی بی‌نظیری به این استان‌ها داده است تا آنجا که سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی برای استفاده از این سرسبزی و سواحل بکر به شمال کشورمان مسافرت می‌کنند.

بزرگ‌ترین دریاچه جهان با وسعتی که به 386 هزار کیلومترمربع می‌رسد به نام «دریای کاسپی» شهرت دارد، این دریا با قدمتی پنج‌هزارساله در طول تاریخ اسامی متعددی نظیر دریای گیلان، هیرکانی، طبرستان و گرگان به خود دیده که آخرین آن کاسپی یا کاسپین است؛ کاسپی ها از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح در جنوب غربی این دریاچه در گیلان ساکن بوده‌اند.

آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از دخالت‌های نسنجیده انسانی و تغییر کاربری اراضی ساحلی، تخلیه فاضلاب‌های انسانی شهری، روستایی، صنعتی، پساب کشاورزی و فعالیت‌های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیر بستر باعث تخریب محیط‌زیست کاسپی شده است.

 

تخریب محیط‌زیست کاسپی باعث وفاق بین پنج کشور ساحلی حاشیه این دریاچه شده و ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان را به فکر تهیه و تدوین برنامه‌ای جامع برای نجات بزرگ‌ترین دریاچه جهان واداشته است، این پنج کشور ساحلی دریاچه کاسپی در سال 1382 کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط‌زیست دریای کاسپی را امضا کرده و در تاریخ بیست و یکم مردادماه 1385 بانام گذاری روز ملی دریای کاسپی، متعهد به اجرای مفاد این معاهده نامه شدند.

پس از امضای کنوانسیون فوق که موسوم به کنوانسیون تهران است، همه‌ساله در روز 21 مردادماه در شهرهای شمالی کشور مراسم و سمینارهای متعددی برگزار می‌شود و ضمن آگاهی بخشی مردم به حفاظت از بزرگ‌ترین دریاچه جهان، راه‌کارهایی برای جلوگیری از فاجعه‌ای زیست‌محیطی ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار