کد خبر: ۶۴۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲ 13 August 2018

تابناک / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ‌‌هیچ مشکلی از لحاظ ذخیره شیر خشک در استان گیلان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ محمد عباسی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ با استمرار برنامه‌های آموزشی ترویج شیر مادر و کمک به سلامت مادران توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان،‌ هم‌اکنون بالای 90 درصد از نوزادان گیلانی از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد میزان تغذیه نوزادان با شیر مصنوعی نیز بیان داشت:‌ تغذیه درصد بالایی از نوزادان متولد شده در گیلان تا حداقل شش ماهگی از شیر مادر است و تنها بین 5 تا 8 درصد آنان به دلایل مختلف نیازمند تغذیه با شیر مصنوعی هستند.

عباسی از تغذیه حدود 85 تا 90 درصد نوزادان متولد شده در گیلان با شیر مادر سخن گفت و افزود:‌ تغذیه انحصاری با شیر مادر که به طور حداقل باید در شش ماهه نخست بعد از تولد نوزاد ادامه داشته باشد از سال‌های دور مورد توجه ویژه دانشگاه علوم پزشگی گیلان قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمار تولد سالیانه در این استان را برشمرد و تصریح کرد:‌ آمار و درصد متولدان در سال‌های مختلف کمی با هم از لحاظ تعداد متفاوت است اما به طور میانگین می‌توان گفت در استان گیلان سالانه حدود 30 هزار تولد به‌وقوع می‌پیوندد.

وی وضعیت استان گیلان را در بحث تغذیه نوزادان با شیر مادر مطلوب دانست و عنوان کرد:‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز همزمان با سیاست‌های کلی وزارت بهداشت و درمان مبنی بر ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر،‌ برنامه‌های آموزشی خود را در این سال‌ها به اجرا در آورده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد برنامه‌های حمایت از شیر مادر در کشورمان اظهار داشت:‌ این برنامه‌های آموزشی و ترویجی از سال 73 مورد تصویب قرار گرفت و به‌تدریج پس از اجرای آن در سراسر کشور،‌ مراکزی جهت حمایت از مادران شیرده تشکیل شد.

عباسی به برخی از خدماتی که برای حمایت از مادران در دوران شیردهی اعمال می‌شود اشاره کرد و ابراز داشت:‌ مشاوره مادران،‌ ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر،‌ ممانعت از جایگزینی شیر مصنوعی و حمایت از مادران به‌ویژه در دوران پس از زایمان از جمله این خدمات است.

وی با بیان این نکته که درصد بسیار پایینی از نوزادان متولدشده در استان گیلان از شیر مادر محروم هستند تصریح کرد:‌ از جمله مهم‌ترین دلایل بروز این قضیه می‌توان به بیماری صعب‌العلاج مادران،‌ فوت مادر پس از زایمان و در برخی اوقات مشکلات جسمی و بیماری نوزادان اشاره کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه این دستگاه جهت کمک به مادرانی که قادر به شیردهی نوزاد خود نیستند را برشمرد و گفت:‌ این دسته از مادران می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و ضمن بهره‌گیری از سایر خدمات، شیر مصنوعی دریافت کنند.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ ذخیره شیر خشک در استان گیلان وجود ندارد خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس آمار تولد ‌سالیانه در استان پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین شیر مصنوعی را انجام می‌دهد تا هیچ مشکلی در این مورد حادث نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار