کد خبر: ۶۳۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷ 06 August 2018
تابناک گیلان / اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست مشترک با رئیس مجلس به بیان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه آموزش، پرورش و تحقیقات پرداختند.
 

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه، 14 مردادماه) در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حاضر شد و اعضای این کمیسیون به بیان دغدغه ها و برخی مسائل حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی و پژوهش پرداختند.

عارف: کمیسیون آموزش به دنبال تحول اساسی در حوزه آموزش و پرورش است

محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدای این جلسه به برخی مشکلات موجود در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: علیرغم کمبود بودجه به دنبال تحول اساسی در حوزه آموزش و پرورش هستیم و در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها جلساتی برگزار کرده ایم تا وزارتخانه‌ها آمادگی کامل داشته باشند.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جلساتی نیز با دانشگاهیان و نخبگان برای راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی برگزار کرده ایم، عنوان کرد: در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان گزارش های خوبی ارائه کردند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جلسه آتی کمیسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش پیرامون بازگشایی مدارس خواهد بود.

قمی: فضای شغلی متناسب با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان ایجاد شود

محمد قمی در ادامه جلسه نوع رشته های تحصیلی دانشگاه ها را از معضلات کشور دانست و گفت: فارغ التحصیلان متناسب با رشته های تحصیلی خود مشغول به کار نمی شوند از این رو باید به رشته های تحصیلی سروسامان داده شود و تربیت نیروی ماهر افزایش یابد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رشته های علوم انسانی در دبیرستان ها و دانشگاه ها کم و رشته های تجربی بسیار زیاد است که مجلس باید در این زمینه و ایجاد تناسب میان آنها اقدام کند.

سلیمی: دولت به جای واردات اختراع، از اختراعات مخترعان داخلی استقبال کند

علیرضا سلیمی در ادامه جلسه با تأکید بر وظیفه دیوان محاسبات در بررسی بودجه و اعتبارات عنوان کرد: انحراف ها در بودجه پژوهشی و دست اندازی به اعتبارات، باید از سوی این دیوان پیگیری شود ضمن اینکمه برخی آیین نامه دستگاه ها مغایر مصوبات مجلس است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز تأسف از عدم استقبال از اختراعات و ابداعات نخبگان و پژوهشگران گفت: همزمان با اینکه یک مخترع اختراعی را به جامعه ارائه می کند، دولت به جای حمایت از آن، همان اختراع را از خارج از کشور وارد می کند.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نظام پرداخت فرهنگیان و دانشگاهیان هنوز یکنواخت نشده است.

میرزاده: مطالبات فرهنگیان صفر شود

سیدحمایت میرزاده دیگر عضو کمیسیون آموزش در ادامه با بیان اینکه بیش از 120 دستورالعمل باید برای قوانین مصوب مجلس به خصوص در حوزه برنامه و بودجه نوشته شود، اظهار داشت: باید برای نظارت در مجلس وقت گذاشته شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رئیس مجلس باید برای کمیسیون آموزش وقت بگذارد، تصریح کرد: حقوق معلمان به درستی پرداخت نمی شود بهتر است در بودجه سال 98 ابتدا مطالبات فرهنگیان صفر شود و بودجه بر مبنای عملکرد تدوین شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش همچنین خاطرنشان کرد: نباید مسئولیت گروه های دوستی و پارلمانی 15 کشور همسایه بر عهده یک نماینده گذاشته شود.

عباسی: تجاری سازی علم تقویت شود

اسدالله عباسی دیگر عضو کمیسیون آموزش در این جلسه کیفیت آموزش در کشور را پایین دانست و گفت: ارزشیابی توصیفی در 6 سال آموزش ابتدایی، دانش آموزان را در دوره متوسطه دچار مشکل می کند همچنین همون مشکل حوزه بهداشت و درمان، افراد قوی در حوزه آموزش به پایتخت و مراکز استان ها رفته و مابقی به شهرهای محروم می روند که این عدالت نیست.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان و اهمیت رسیدگی به آن، عنوان کرد: حدود 5 سال است که وزارت علوم دانشجوی بورسیه جذب نمی کند ضمن اینکه تجاری سازی علم و ارتباط میان صنعت و دانشگاه بسیار ضعیف است.

محمدی: آینده مجلس در گرو کار کارشناسی کمیسیون‌ها است

داود محمدی نیز در این جلسه با انتقاد از عدم ارتباط متوازن میان صحن و کمیسیون ها بیان داشت: کمیسیون ها بازدهی خوبی ندارند چرا که در صحن مسائلی مطرح می شود که کار کارشناسی آن باید در کمیسیون ها صورت گیرد اما آنها نمی توانند به خوبی قانون نویسی کنند و نیاز به تقویت دارند لذا از آنجایی که آینده مجلس در گرو کار کارشناسی کمیسیون ها است باید تدبیری صورت گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات حوزه آموزش و پرورش هیچگاه مکفی نبوده، اظهار داشت: افزایش حقوق اخیر معلمان نیز بر اساس قانون نبود و لازم است تحقیقات در دانشگاه ها تقویت شود.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی

صادقی: وزارت آموزش و پرورش به دو وزارتخانه آموزش و پژوهش تفکیک شود

محمود صادقی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه آموزش عالی کشور نیاز به تحول بنیادین دارد، ابراز داشت: سند این تحول تهیه شده اما بر اجرای آن نظارت نمی شود در حالی که باید برنام اقدام وجود داشته باشد و دانشگاه در خدمت نیازهای اساسی کشور قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه تحول ساختاری در نظام آموزش علمی نیاز است، اذعان کرد: لازم است وزارت آموزش و پرورش به دو وازرتخانه آموزش و پژوهش تفکیک شود و میزان رابطه نظام سیاستگذاری با نظام نخبگانی که در فرهنگسرای علوم نیز مطرح شد به حداقل برسد همچنین مرکز پژوهش های مجلس باید از ذخیره دانایی کشور برای مباحث مبارزه با فساد و برخی دیگر از نیازها استفاده کند.

اعزازی ملکی: مجتمع‌های آموزش پزشکی تجهیز شوند

ضیاء‌الله اعزازی ملکی در ادامه اجلسه از تجهیزات کم بیمارستان ها انتقاد کرد و گفت: مجتمع های آموزش پزشکی و بهداشتی در استان ما تجهیزات ندارند و یا تجهیزات آن مستعمل و بسیار اولیه است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: زمزمه استعفای دسته جمعی برخی مدیران آموزش و پرورش در استان ها به گوش می رسد که باید هرچه سریع تر رسیدگی شود.

احمدی لاشکی: اعتراضات فرهنگیان جلوی مجلس جدی گرفته شود

قاسم احمدی لاشکی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش نیز با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس باید نگاه دقیق تری به کمیسیون آموزش داشته باشد، گفت: در حال حاضر 13.5 میلیون نفر دانش آموز، 4.3 میلیون نفر دانشجو، یک میلیون نفر معلم و 70 هزار نفر عضو هیأت علمی داریم که کمیسیون آموزش باید به آنها رسیدگی کند لذا این مباحث از بسیاری از مباحث دیگر که در مجلس مطرح می شود به علت فراگیری مهم تر است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت اهمیت به اعتراضات مردمی جلوی مجلس که اکثرا فرهنگیان هستند، عنوان کرد: نباید فقط با این افراد صحبت کرد بلکه باید طرح ها جدی گرفته شده و به مشکلات آنها رسیدگی شود.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی

بیرانوندی: معلمان منتظر اجرای طرح رتبه بندی از مهرماه هستند

محمد بیرانوندی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد حاکمیتی نمی تواند از پس مشکلات خود برآید، اظهار داشت: افزایش حقوق امسال فرهنگیان جای نقد دارد و به توقع معلمان پاسخ گفته نمی شود.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رتبه بندی معلمان باید از نیمه دوم امسال اجرا شود و فرهنگیان چشم انتظار آن هستند.

ساداتی نژاد: ضرورت استفاده از نخبگان دانشگاهی در شرایط فعلی کشور

سیدجواد ساداتی‌نژاد  در ادامه جلسه با انتقاد از ارتباط کم دانشگاه ها اظهار داشت: بازرسی در دانشگاه ها نگران کننده است و شناسایی نخبگان اتفاق نمی افتد همچنین شاهد ترس نخبگان از ورود به کشور هستند که در شرایط فعلی کشور، دولت باید از نخبگان دانشگاهی بیشتر استفاده کند.

درازهی: تعداد بالای بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان این استان را به تهدید بزرگی تبدیل کرده است

محمدباسط درازهی  نماینده مردم سراوان در مجلس نیز در ادامه جلسه میزان فضای آموزشی و نیروی انسانی در آموزش و پرورش را از مشکلات بزرگ این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان به علت تعداد بالای بازماندگان از تحصیل رفته رفته به یک تهدید بزرگ تبدیل می شود.

فلاحتی: نخبگان را مجبور به چاپ مقالات در نشریات خارجی نکنیم

فرهاد فلاحتی  نیز در ادامه جلسه آینده پژوهی را با مشکل عدم دارا بودن سناریوی مناسب روبرو دانست و افزود: نباید از متدها و مکاتب غربی برای نخبگان و دانشمندان استفاده کنیم و آنها را مجبور به ارسال مقالات و چاپ آنها در نشریات خارجی کنیم.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است اندیشکده هایی در داخل کشور داشته باشیم و از مراکز پژوهشی برای بسیاری از مسائل همچون برجام بهره ببریم.

نگهبان سلامی: آموزش و پرورش در روستاها تقویت شود

محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس نیز در ادامه جلسه با اشاره به ضرورت تقویت آموزش و پرورش در روستاها اظهار داشت: یادگیری در مدارس نباید بر اساس محفوظات باشد و مرکز پژوهش های مجلس و قوای سه گانه نیز باید از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کنند.

زاهدی: جلسات نمایندگان با رئیس مجلس افزایش یابد

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در ادامه جلسه تأکید کرد لازم است جلسات با رئیس مجلس خارج از چارچوب فراکسیون ها، با تمام نمایندگان مجلس به صورت غیرعلنی و در ساعات غیر صحن، برگزار شود.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی

کوچکی نژاد: انتقاد از ارائه دروس به صورت غیرحضوری در مدارس

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی دیگر عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم رشت در مجلس نیز در ادامه جلسه کارکرد مرکز پژوهش های مجلس نسبت به دوره هشتم و نهم را ضعیف دانست و گفت: امسال یک پایه در دوره متوسطه اضافه شده و گفته می شود قرار است 6 درس به صورت غیرحضوری تدریس شود که در سال های گذشته حتی اضافه شدن یک درس غیرحضوری نیز باعث شکایت خانواده ها شده بود.

عبادی: بی‌مهری به حوزه علوم انسانی به جامعه آسیب می‌زند

سیدمحمدباقر عبادی نیز در ادامه این جلسه از بی مهری به حوزه علوم انسانی انتقاد کرد و گفت: هنوز علوم انسانی به عنوان رشته های دسته چندم تلقی می شود در حالی که مدیران کشور و مدیران حوزه بین الملل از این رشته ها باید وارد جامعه و سطوح مدیریتی شوند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بی مهری به علوم انسانی باعث آسیب های زیادی می شود و حتی فقط در علوم مهندسی خصوصی سازی صورت می گیرد و در حوزه علوم انسانی این موارد رعایت نمی شود.

سعیدی: چشم امید فرهنگیان به مجلس است

فاطمه سعیدی دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در ادامه با طرح این سوال که مجلس برای وزرایی که در جلسه رأی اعتماد خود اقدام به ارائه برنامه کرده اما به آن عمل نمی کنند، گفت: اگر وزار در هر وزارتخانه ای بر اساس برنامه های خود عمل کنند دیگر شاهد استیضاح ها نخواهیم بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: معلمان در هر سطحی به مجلس امید دارند و هنوز برای انتقال اعتراضات خود به جلوی مجلس می آیند لذا باید زمان تدوین بودجه، نگاه ویژه ای به معلمان و فرهنگیان شود.

اولادقباد: اعتبار لازم برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر در مدارس در بودجه 98 دیده شود

فریده اولادقباد نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه علاوه بر بعد معیشت باید به مشکل دانش آموزان در مدارس نیز رسیدگی شود، اظهار داشت: زمانی طرحی در مدارس اجرا می شد که رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی را مورد کنترل قرار می داد اما به علت کمبود اعتبار این طرح دیگر اجرا نشد و صرفا برخی استان ها آن را اجرا می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: با توجه به آسیب های فضای مجازی باید دانش آموزان را اولویت قرار داد پس باید زمان تدوین بودجه 98 به این مهم رسیدگی شود همچنین باید مقاوم سازی و نوسازی مدارس نیز در اولویت قرار گیرد.

 
نشست اعضای کمیسیون آموزش مجلس با حضور دکتر علی لاریجانی
 

اختیاری: اقتصاد دانش بنیان تقویت شود

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس در ادامه جلسه مهم ترین ستون اقتصاد را حوزه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: باید این حوزه تقویت شود و زمانی که کالای داخلی برای بسیاری از حوزه ها وجود دارد، کالای خارجی وارد نشده و این موضوع جرم تلقی شود.

ابطحی: طرح 2030 به صورت چراغ خاموش در بسیاری مدارس اجرا می‌شود

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین نفر در این جلسه عنوان کرد: آموزش و پرورش بزرگ ترین دستگاه تعلیم و تربیت است و هیچ توجهی به اجرای چراغ خاموش طرح 2030 در مدارس نمی شود چنانچه پرسشنامه هایی میان برخی مدارس توزیع شده که سوالات بی شرمانه ای در آن وجود دارد همچنین به جریان استعفای دسته جمعی مدیران آموزش و پرورش که 13 نفر در خمینی شهر نیز اخیرا استعفا کرده اند، رسیدگی شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار