بسته خبری؛
تابناک گیلان / تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴ 30 July 2018

تابناک گیلان / تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش طیب‌نیا به شایعه حضورش در دولت

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه «به سهم خود از هیچ کمک فکری و در صورت لزوم و نیاز، همکاری با دولت دریغ نخواهم کرد»، گفت: «متأسفانه در روزهای اخیر خبرهایی از مذاکراتم با رئیس جمهوری در برخی رسانه ها منتشر شده که بعضاً خلاف واقع بوده و با واقعیت فاصله دارد». «علی طیب نیا» درباره گمانه زنی برخی رسانه ها از بازگشت وی به بدنه دولت اظهار داشت: «به نظر می رسد آنچه در شرایط خطیر کنونی اهمیت دارد حمایت و پشتیبانی کامل از رئیس‌جمهوری، دولت و بویژه تیم اقتصادی ایشان است تا بتوانند با طراحی و اجرای سیاست‌های مناسب به مواجهه کارآمد با تحریم‌های نامشروع و تحمیلی آمریکا بپردازند؛ تحریم هایی که به زعم دشمنان هوشمندانه طراحی شده است و مقابله با آن نیز هوشمندی مضاعفی را می طلبد». طیب نیا تأکید کرد: در این شرایط نباید اجازه داد، انتشار چنین اخبار تحریف شده ای سبب بروز خلل و سستی در پیشبرد سیاست ها و برنامه های دولت خدمتگزار شود. /ایرنا

تشریفاتی بودن جهانگیری توهین به دولت است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: جهانگیری در انتخابات سال 96 برای رقابت پا به میدان گذاشت اما از آنجایی که جریان اصلاحات در احتمالات به سر می‌برد ناگزیر مجبور شد که وی را به عنوان کاندیدای در سایه معرفی کند. جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره صحبت‌های برخی چهره های اصلاح طلب مبنی بر اینکه حضور جهانگیری در دولت جنبه تشریفاتی دارد، اظهار کرد: بنده چنین تحلیل‌هایی را قبول ندارم چرا که بیان چنین صحبت‌هایی توهین به دولت و شخص جهانگیری است، لذا معتقدم اگر وی در کابینه نقشی تشریفاتی داشت یک لحظه هم در دولت نمی‌ماند. وی افزود: به نظر می‌رسد در برهه کنونی که کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند نقش جهانگیری بسیار موثر است. /باشگاه خبرنگاران

«احمد توکلی» به محسنی اژه‌ای نامه نوشت

رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به معاون اول قوه قضاییه خواستار حق شرکت سمن‌ها در تمامی مراحل و جلسات دادرسی همچون ابلاغ وقت رسیدگی به شاکی یا مدعی خصوصی و مدعی‌العموم شد. «احمد توکلی» در این نامه از «غلامحسین محسنی اژه‌ای» خواست تا با ابلاغ دستورالعمل به دادسراها و محاکم قضایی، سازمان های مردم نهاد (سمن ها) اعلام کننده جرم را نیز همانند شاکیان خصوصی در جریان اوقات رسیدگی به پرونده های تحت بررسی قرار دهند. /برنا

سروری: سیف باید محاکمه شود

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت محاکمه سیف گفت: کادر بانک مرکزی و از جمله خود آقای سیف الان متهم هستند و باید پاسخگوی عملکرد ضعیف و تحریک‌آمیز خود باشند. پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان با اشاره به عملکرد ضعیف ولی‌الله سیف در رأس بانک مرکزی و شائبه تصدی یکی از سفارتخانه‌ها، اظهار داشت: این طرز برخورد با مسائل، نه تنها وضع را بهتر نمی‌کند بلکه وضعیت را بدتر هم خواهد کرد؛ یعنی مردم احساس می‌کنند هر کسی هر خراب کاری هم که انجام داد، جای بهتری خواهد رفت و تشویق هم خواهد شد. وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده بازار سکه و ارز گفت: این وضعیت از مدیریت غیرمدبرانه آقای سیف نشأت گرفته است. اینکه الان دادستان و سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده‌اند، خرید و فروش‌های کلان در بازار سکه و ارز با مجوز بانک مرکزی بوده، نشان می‌دهد عده ای از این مسیر برای خود نمدی دوخته و بر ثروت افسانه‌ای خود اضافه کرده‌اند. /مهر

اظهارات مرتضی بانک درباره ترمیم کابینه

مشاور رئیس‌جمهور تأکید کرد: درباره اینکه چه کسانی در دولت تغییر می‌کنند و چه تغییراتی ایجاد می‌شود، هیچ کس مطلع نیست. مرتضی بانک درخصوص ترمیم کابینه گفت: همانطور که آقای واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفته‌اند، آقای رئیس‌جمهور ترمیم کابینه را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌ و با توجه به شرایط کنونی کشور، این تغییرات می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. وی ادامه داد: با وجود این، درباره اینکه چه کسانی تغییر می‌کنند و چه تغییراتی ایجاد می‌شود، هیچ کسی مطلع نیست. دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به این که آیا با شما برای تصدی وزارتخانه‌ای صحبت شده است، اظهار داشت: خیر: با من در این باره صحبتی تاکنون نشده است. /ایلنا

احتمال اعلام وصول سؤال از روحانی تا هفته آینده

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت داشتن نصاب لازم برای سؤال از رئیس‌جمهور، این موضوع هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد. احمد امیرآبادی فراهانی، اظهار کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد سؤال از رئیس‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس رسیده و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر بعد از هفت روز نصاب لازم یعنی ۷۴ امضا را داشته باشد در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر سؤال از رئیس‌جمهور ۹۲ امضا دارد، از احتمال اعلام وصول سؤال تا هفته آینده خبر داد. به گفته وی، ‌ناتوانی دولت در کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، افزایش بیکاری، رکود اقتصادی، افزایش قیمت ارز و کاهش ارز پول ملی از محورهای سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور است.

یک کارگر متولد ۱۳۶۵ خریدار ۳۸ هزار سکه

تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه یکی از مقامات بانک مرکزی فهرست 50 نفر اول خریدار سکه را به ما اعلام کرده است، گفت: همه اینها شناسایی شدند و بالاترین خریدار سکه به تعداد 38 هزار و 200 سکه، جوان متولد سال 1365 پادو و کارگر یک شرکت است که تنها اظهار نامه مالیاتی او بیمه نامه اتومبیل پرایده بود. رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعات داریم که هر رکورد شامل بیش از هزار رقم اطلاعات و در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور موجود است. وی درباره فرارهای مالیاتی گفت: تاکنون با شناسایی 605 نفر مودی در کشور که تراکنش های سنگین مشکوک داشتند 8 هزار و 150 میلیارد تومان مالیات را مطالبه کردیم.

نمایندگان مجلس نگران وضعیت استقلال

پروانه سلحشوری در تذکر به وزیر ورزش نوشت: باشگاه استقلال از جمله باشگاه‌هایی است که سی میلیون هوادار جدی دارد. از آنجا که هواداران هر تیم سرمایه‌های اجتماعی هر کشور هستند و اکنون نگرانی هواداران در این مورد بسیار جدی است. مطالبه هواداران رسیدگی به وضعیت جدی نابسامانی مدیریتی اعمال سلیقه‌‌های نابجاست. اکنون که تیم استقلال در گیرودار بازی‌های جام باشگاه‌های آسیاست، ایجاد هرج و مرج و سوءمدیریت در این باشگاه‌ ضربه‌ای مهلک به این تیم است. متأسفانه چنین تصور می‌شود که وزارت متبوع عمدا ایجاد تنش می‌کند. از این رو تقاضای جدی در بررسی این موضوع مورد نظر است.

عضو کمیته رفع حصر: اطلاعی از صحت و سقم ماجرای «رفع حصر» ندارم

یک عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصویب رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی، گفت که از صحت و سقم این مصوبه بی‌اطلاع است. غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه ما همچنان شاهد تداوم حصر و ممنوع‌التصویری آقای خاتمی هستیم و می‌بینیم کسانی که در مقطعی در مقامات عالیه نظام خدمتگزار بودند بعد از اینکه اختلاف نظری ایجاد شده یا به حصر کشیده شدند، یا حصر شدند و این شتری است که به نوبت در خانه هر کسی می‌خوابد. وی اضافه کرد: ما امیدواریم رفع حصر دیرتر از این اتفاق نیفتد، دیروز هم خبری منتشر شد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای پایان حصر دارد، من از صحت و سقم این موضوع بی‌اطلاعم، طبیعی است در صورت صحت از آن استقبال می‌کنیم؛ چرا که در شرایطی که اعتماد عمومی کم شده چنین تصمیماتی نشان از تدبیر دارد.

دادستان کرج: ریختن گازوئیل در جاده چالوس صحت ندارد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت، شایعه ریختن گازوئیل در جاده کرج ـ چالوس صحت ندارد. حاجی رضا شاکرمی در گفت و گو با ایرنا، افزود: چندی است، شایعه ای در فضای مجازی مبنی بر ریختن گازوئیل از سوی خودروهای یدک کش در جاده چالوس پخش شده که با کارشناسی های انجام شده، این شایعه به طور کامل رد می شود. وی اضافه کرد: طی هفته های گذشته معاون دادستانی، قاضی و یک تیم با هدف بررسی همه جانبه این موضوع به منطقه اعزام و بررسی های لازم را انجام داده اما دلیلی مستند بر ریزش گازوئیل در سطح محور رویت نشده است. در روزهای گذشته برخی در فضای مجازی با انتشار خبرهایی مدعی شده اند که تصادف های جاده کرج ـ چالوس ناشی از ریخته شدن گازوئیل توسط یدکش ها است.

رئیس سازمان زندان‌ها: جزایری به اتهام دیگری بازداشت است

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت، دادگستری تهران اعلام کرده شهرام جزایری به اتهام دیگری باید در زندان باشد. علی‌اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران درباره‌ این که شهرام جزایری معتقد است محکومیتش به پایان رسیده است و همچنان در زندان است، گفت: این که محکومی معتقد باشد مدت محکومیتش تمام شده کفایت نمی‌کند. بلکه باید مقام قضایی در این زمینه اظهار نظر کند. وی افزود: اگر کسی به اتهام دیگری بازداشت نباشد حتی یک ساعت هم بی‌جهت در زندان نمی‌ماند. جهانگیر در پاسخ به این که چه مقدار از دوران محکومیت شهرام جزایری باقی مانده است، گفت: برای موضوعی که از قبل وجود داشته، باید ظرف همین مدت‌ها محکومیتش تمام می‌شده، ولی با توجه به پیگیری که ما از دادگستری تهران کردیم نظرشان این است که فعلا در زندان باشد.

فیروزآبادی: هاتگرام و طلاگرام تا پانزدهم شهریور فرصت دارند

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کمکی به فیلترشکن‌ها نمی‌شود، گفت: امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته، همان میزانی که باید جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد، این کار را انجام دهد؛ به نسخه‌های داخلی تلگرام هم تا ۱۵ شهریور مهلت داده شده که ۱۰۰ درصد بومی شوند. ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، اظهار کرد: مطابق تقسیم کاری که شده بود، طرح مرکز ملی فضای مجازی، خروج از انحصار تلگرام بود؛ برای بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تکالیفی تعیین شده بود که تقریبا همه‌ی دستگاه‌ها در این‌ حوزه همکاری خوبی را با مرکز ملی فضای مجازی داشتند. وی با بیان اینکه چیزی تحت عنوان کمکی به فیلترشکن‌ها وجود ندارد، افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور، ایمن‌سازی و مصون‌سازی شبکه مخابراتی کشور را با دقت بیش‌تری انجام دهد که البته در این زمینه این اواخر نقص‌هایی دیده می‌شود که امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و همان میزانی که باید، جلوی فیلترشکن‌ها را بگیرد.

۲۰۰ خانواده سرنوشت کشور را به گروگان گرفته‌اند

هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این مردم با این دولت و مجالسی که ساخته‌اید هرگز توسعه و پیشرفت را نخواهید دید ادعا کرد: در چهل سال گذشته حدود ۲۰۰ خانواده سرنوشت این کشور را به گروگان گرفتند و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌روند. خادمی افزود: برای برون رفت فوری و حل معضلات کشور باید از فسادهای اقتصادی و اختلاس‌ها پرده‌برداری شود. ۵۰ نفر از اختلاسگران و دزدان دولتی را محاکمه و به اشد مجازات برسانیم. دولتمردانی که ظرف سی سال گذشته این کشور را به این روز انداخته‌اند برکنار شوند و اموال آنها که از کشور برداشته‌اند به خزانه بازگردانده شود. فرمایش های رهبر معظم انقلاب مورد توجه همه مسئولین قرار گیرد. از خودمان، کشور و منطقه شناخت واقعی پیدا کنیم و متوجه شویم که از همه مردم دنیا باهوش‌تر و آگاه‌تر، شجاع‌تر نیستیم. از توهم و جوگیر شدن بپرهیزیم که می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. وی در پایان تأکید کرد: وطن‌پرست باشیم، دروغ نگوییم، سخت کار کنیم و دزدی نکنیم.

هدف از کودتای اقتصادی، براندازی سیاسی است

حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در خصوص شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: در چهل سال گذشته 400 تا 500 چهره اصلی در نظام معرفی شدند که آنها تصمیم‌گیر هستند و مردم هم به خوبی آنها را می‌شناسند و قطعا همین افراد مسئول پاسخگویی در برابر تخلف‌های اقتصادی هستند؛ اما ندیده‌ایم که یک نفر از این افراد به دلیل بی‌کفایتی عزل شوند. در خیلی از موارد فسادی صورت گرفته مسئولی را برکنار کرده‌اند اما پس از مدتی مسئولیت مهم‌تری را به وی واگذار کردند. با این اتفاقات رخ داده شاهد بی‌سابقه‌ترین جهش قیمت‌ها در بازار ارز بودیم که یک عده‌ای با شارلاتانیزم تلاش کردند که بگویند درصد تغییرات بالا نبوده، این در حالی است که اساسا موضوع درصد تغییرات قیمت نیست بلکه مقدار مطلق افزایش قیمت‌ها، افزایش بی‌سابقه داشته است. ظرف مدت کوتاهی نرخ دلار از 3500 تومان به بیش از 9000 تومان رسید که این جهش قیمت در اقتصاد ایران بی سابقه بود. معتقدم این موضوع در قالب یک کودتای اقتصادی که هدف آن براندازی سیاسی است باید ارزیابی کنیم، در تصمیماتی که رخ داده یک همسویی بسیار بالایی با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل قابل مشاهده است. /ایلنا

حضور خاتمی در کنار سران نظام، سرآغاز آشتی ملی است

عبدالله ناصری در مورد احتمال دیدار سید محمد خاتمی با سران نظام گفت: اگر آشتی ملی در رأس حاکمیت شکل گرفته باشد و اراده حاکمبت معطوف به آشتی ملی بین جناح‌های سیاسی و جامعه مدنی باشد نه حل مشکل یک نفر، تندروها هم سکوت خواهند کرد. حتماً عقلا و معتدلین جناح راست از این موضوع استقبال می‌کنند، همان‌گونه که بارها این موضوع را درخواست کرده‌اند، ولی بعید می‌دانم تندروهای اصولگرا این اتفاق ضروری را به خاطر منافع مادی خود بپذیرند، زیرا این افراد در فضای تیره و تار بیشتر می‌توانند فعالیت کنند. اگر آشتی ملی در رأس حاکمیت شکل گرفته باشد و اراده حاکمیت معطوف به آشتی ملی بین جناح‌های سیاسی و جامعه مدنی باشد نه حل مشکل یک نفر، تندروها هم با اشاره سکوت خواهند کرد. /خبرآنلاین

ایران تنگه هرمز را ببندد، اقتصاد جهانی در باتلاق فرو می‌رود

مرکز مطالعات امریکن گریتنس نوشت: آمریکا هفت تنگه و آبراه حیاتی را به عنوان مهمترین نقاط عبور و مرور استراتژیک معرفی کرده است که مهمترین آن‌ها تنگه هرمز است. در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، اقتصاد جهان در یک باتلاق فرو خواهد رفت.

بدهی شهرام جزایری چقدر است و چرا در مرز دستگیر شد؟

وکیل مدافع شهرام جزایری علت ممنوع‌الخروجی موکلش را بدهی مالیاتی ۴۵۰ میلیون تومانی عنوان و اخبار منتشر شده مبنی بر فرار وی از طریق پنهان شدن در داخل کامیون را تکذیب کرد. موکلم برای دیدار با یکی از دوستانش به مرز رفته بود اما چون بدهی مالیاتی داشت و به دلیل ممنوع‌الخروج بودن پاسپورت نداشت، توسط مأموران بازداشت شده است. وکیل مدافع شهرام جزایری بدهی مالیاتی جزایری را 450 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با پیگیری قضایی موکل را از بازداشت خارج کنیم. /ایرنا

نمایندگان مجلس از خدا می‌ترسند یا شورای نگهبان؟

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: گفته می شود ،«نمایندگان از شورای نگهبان می ترسند اما از خدا نمی ترسند». ولی پاسخم این است که خیر. آنچه شورای نگهبان انجام می دهد یا رصد می کند در جریان و مسیر کلی است. نمایندگان طبق قانون اساسی در اظهارنظر آزاد هستند و می توانند مطالباشان را در چهارچوب مقررات مطرح کنند. انتظاری هم نیست که یک نماینده مجلس خلاف مقررات مطالبی را مطرح کند. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و شورای نگهبان هم به دلیل اظهارنظر صرف نمایندگان نسبت به یک مصوبه یا مسأله ای از کشور هیچ وقت صلاحیت نماینده ای را رد نکرده است. /خبر آنلاین

هدف رئیسی از برگزاری جلسات سیاسی در تهران چیست؟

محمد رضا باهنر، عضو جمنا گفت: این جلسات داخلی است و برای تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور برگزار می شود. این جلسات با هدف همگرایی در میان جریان اصولگرایی و نیروهای انقلاب بود. افراد مطرح در جریان اصولگرایی دور هم جمع می شوند و همفکری می کنند. در حد اتاق فکر است، جنبه اجرایی ندارد چون جنبه اجرایی جریان اصولگرایی در جمنا و تشکل هاست. /نامه نيوز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار